School autonomy

Authors

  • Rodrigo Jaramillo Roldán
  • Germán Alonso Vélez Sánchez

Keywords:

Educational quality, formative research

Abstract

The issue of educational quality requires to be analyzed as a research topic, in order to prevent it from being used as cliche, allocated unjustified emphasis or used as a tool for ideological manipulation. The formulation of a general concept of reference is required in order to provide concrete options of operation based on an evaluation analysis of education and from a formative research point of view. As a referential concept, it should be collectively constructed according to the requirements, needs and desires of social actors. Despite the different connotations given to quality education in different context, they all come to recognize that “the best” is attached to education as a public good and, therefore, it is somewhat redundant to speak about “educational quality”.

How to reference this article:

JARAMILLO ROLDÁN, Rodrigo y VÉLEZ SÁNCHEZ, Germán Alonso, “Autonomia escolar y calidad: estudios de caso en la educación  oficial de Antioquia”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Faculta de Educación, Vol. XVI, Nº 38, (enero-abril), 2004, pp. 131-137.

Received: may 2004

Accepted: june 2004

|Abstract
= 348 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1622 veces|

Downloads

Author Biographies

Rodrigo Jaramillo Roldán

Profesor facultad de Educación universidad de Antioquia, Magister en Sociología de la Educación.

Germán Alonso Vélez Sánchez

Profesor facultad de Educación universidad de Antioquia, Magister en Sociología de la Educación.

References

RESTREPO L„ Luis F. y ESPITALETA H„ Rodolfo, 1996, Autonomía y participación en la escuela. Una metodología alternativa: La Forambipraxis, Tesis de grado, Universidad de Antioquia, Medellín.

Bibliografía

BRIONES, G., Preparación y evaluación de proyectos educativos 2. Curso de educación a distancia, Convenio Andrés Bello, 1995.

“Colombia país de regiones”, Vol. 4, El Colombiano, Medellín, 1995.

Congreso Internacional: el Proyecto Educativo Institucional, Santiago de Cali, 1997.

GÓMEZ B., Hernando. Educación: La agenda del siglo XXI: hacia un desarrollo humano. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo, Bogotá, 1998.

El Proyecto Educativo Institucional: una construcción de sentido. Manual para el desarrollo del PEI, Bogotá, Editorial Santillana, 1998.

Alegría de Enseñar. Vol. 4, N.° 15. Bogotá, 1993.

HOYOS VÁSQUEZ, G. y VARGAS GUILLEN, G., La teoría de la acción comunicativa como nuevo paradigma de investigación en ciencias sociales: las ciencias de la discusión. Programa de Especialización en Teoría, Métodos y Técnicas de Investigación, Bogotá, ASCUN, ICFES, 1996.

LEY GENERAL DE EDUCACIÓN, Edición completa, Medellín, Grupo Educativo Ideas Libres, 1995.

MAGENDZO K., Abraham, Currículum, educación para la democracia en la modernidad, Bogotá, Instituto para el desarrollo de la democracia Luis Carlos Galán, 1998.

MARTÍNEZ M., Miguel, La investigación cualitativa etnográfica en educación, Bogotá, Círculo de Lectura Alternativa, 1999.

PLAN DECENAL DE EDUCACIÓN 1996-2005, Educación para la democracia, el desarrollo, la equidad y la convivencia, Santiago de Cali, 1996.

RESTREPO GÓMEZ, Bernardo, Investigación en educación. Programa de especialización en teoría, métodos y técnicas de Investigación, Bogotá, ASCUN, ICFES, 1996.

RITZER, G., Teoría sociológica contemporánea, Madrid, McGraw-Hill, 1993.

RODRÍGUEZ R., Rafael, “La autonomía escolar”, Educación y Cultura, N.° 35. Bogotá, (oct.), 1994.

RUIZ LÓPEZ, Enrique, “Autonomía y flexibilización frente a la nueva legislación”, en: Primer Simposio Nacional sobre “La calidad de la educación: la nueva legislación y sus perspectivas ”, Bogotá, Asociación Javeriana de Investigación Educativa, Ventana Editores, Fundación FES, 1998.

“Segundo Congreso Pedagógico Nacional”, Educación y Cultura, N.° 36-37. Bogotá, (mar.), 1995.

WOODS, Peter, La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa, Barcelona, Paidós, 1986.

Published

2010-10-13

How to Cite

Jaramillo Roldán, R., & Vélez Sánchez, G. A. (2010). School autonomy. Revista Educación Y Pedagogía, 16(38), 131–137. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/7281