Schools and “abnormal” children. The analysis of Michel Foucault

Authors

  • Bernard Vandewalle IUFM
  • Alejandro Rendón Valencia

Keywords:

Michel Foucault, special education, abnormal infancy, abnormality, discipline, genealogy of special education, educational care

Abstract

Special education has long been concerned with the so-called “abnormal” kids. This article deals with the historical genealogy of the category abnormality, by asking ¿in which way have schools so far taken care of those different kids? This implies an analysis of the progressive constitution of the disciplinary practices and normative discourses that are at the origin of special education and, even more, an elucidation of what is at stake in our times. For this purpose, the conceptual tools proposed by Michel Foucault have been used in the context of this genealogical procedure, which allows to witness the emergence, at the same time, of a normative pedagogical power —based on a disciplinary rationality—, and of an alternative model: the one of educative care, attentive to the freedom of children.

 

|Abstract
= 1756 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 2416 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bernard Vandewalle, IUFM

Doctor of Philosophy, professor at the Instituts Universitaires de Formation des Maîtres (IUFM) of La Réunion.

Alejandro Rendón Valencia

Estudiante del pregrado de la Licenciatura
en Filosofía, integrante del Semillero
Grupo de Investigación sobre
Formación y Antropología Pedagógica
e Histórica (Formaph), coinvestigador
del proyecto “Paradigmas y
conceptos en educación y pedagogía”,
subproyecto “Escuela abierta”.

References

Alain, 1995, Pédagogie enfantine, París, PUF, “Quadrige” (1.a ed.: 1925).

Barreyre, Jean-Yves, 2000, Classer les exclus. Enjeux d’une doctrine de politique sociale, París, Dunod.

Canguilhem, Georges, 1962, “La monstruosité et le monstrueux”, Diogène, núm. 40, oct.-dic., pp. 29-43.

_, 1971, Lo normal y lo patológico, Buenos Aires, Siglo XXI.

_, 1988, Le Normal et le pathologique, París, PUF, “Quadrige” (1.a ed.: 1966).

Foucault, Michel, 1975, Surveiller et punir. Naissance de la prison, París, NRF Gallimard.

_, 1978, Vigilar y castigar, México, Siglo XXI.

_, 1994, Dits et écrits, París, NRF Gallimard.

_, 1997, Cours au collège de France 1976. “Il faut défendre la société”, París, Seuil, Gallimard.

_, 1999, Cours au Collège de France 1974-1975. Les anormaux, París, Seuil, Gallimard.

_,2001a, Defender la sociedad, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

_, 2001b, Los anormales, México, Fondo de Cultura Económica.

_, 2001c, L’Herméneutique du sujet. Cours au Collège de France 1981-1982, París, Seuil, Gallimard.

_, 2004, La hermenéutica del sujeto, México, Fondo de Cultura Económica.

Hegel, Friedrich, 1988, Encyclopédie des sciences philosophiques, tomo 3, Philosophie de l’esprit, París, Vrin (1.a ed.: 1830).

Kant, Emmanuel, 1986a, Propos de pédagogie, en: Ferdinand Alquié, dir., OEuvres philosophiques, tomo 3, París, Gallimard, “La Pléiade” (1.ª ed.: 1803).

_, 1986b, Critique de la raison pure, en: Ferdinand Alquié, dir., OEuvres philosophiques, tomo 1, París, Gallimard (1.a ed.: 1781-1787).

_, 1991, Pedagogía, Madrid, Akal. Rousseau, Jean-Jacques, 1966, Émile, ou de l’éducation, París, Garnier- Flammarion (1.a ed.: 1762).

Thiercé, Agnès, 1999, Histoire de l’adolescence (1850- 1914), París, Belin.

Vigarello, Georges, 1978, Le Corps redressé. Histoire d’un pouvoir édagogique, París, J.-P. Delarge.

Wacjman, Claude, 1993, L’Enfance inadaptée, anthologie de textes fondamentaux, Toulouse, Privat.

Published

2011-08-10

How to Cite

Vandewalle, B., & Rendón Valencia, A. (2011). Schools and “abnormal” children. The analysis of Michel Foucault. Revista Educación Y Pedagogía, 22(57), 203–214. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9847