Must be and competences of a licentiate in recreation
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.11842Keywords:
recreation , pedagogy, competence , teachers formationAbstract
This article presents conceptual reflection originated in the research line FORMAR, trough the project Pedagogía y didáctica de la recreación en la escuela,concerning the professional implications of forming licentiate in Recreation in Universidad Pedagógica Nacional, from the central discussion on his object of study and distinguishing his function of other professions. Finally, from these considerations, he proposes specific competitions for the licentiate in Recreation.
Downloads
References
Bogoya, D. (2000) Una prueba de evaluación por competencias académicas como proyecto.En: Bogoya y otros. Competencias y Proyecto Pedagógico. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Carreño, J.M.(2005) La recreación, una perspectiva histórico social. Lúdica Pedagógica No. 10año 2005.Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Carreño, J.M.(2006) Aspectos sociales de la formación profesional en recreación en América Latina.Revista Kinesis No. 44 Año 2006. Armenia: Kinesis.
Carreño, J.M.; Gutiérrez, P; y Rodríguez, A (2010). Recreación y sus competencias laborales.Ponencia presentada al XXI Encuentro Panamericano de Educación Física. Bogotá D.C.
Cejas, M. (2005) La educación basada en competencias: una metodología que se impone en la Educación Superior y que busca estrechar la brecha existente entre el sector educativo y el productivo. En: http://www.saber.ula.ve. Consultado: 19.05. 2010.
Delors, J.(1996) La educación encierra un tesoro. España: UNESCO.
Gomes, Christianne L. (2007) Formación y acción profesional en recreación: la cuestión de las "competencias" http://www.efdeportes.com/ Revista Digital -Buenos Aires -Año12 -N° 107 -Abril de 2007
Franco, S.; Ossa, A.; y Molina, V. (2005) La fiesta como manifestación del ocio: resistencia y subversión de lo cotidiano. En: Tabares y otros (Ed.) El ocio, el tiempo libre y la recreación en América Latina: problematizaciones y desafíos. Medellín: Civitas.
Kligman, M. (s.f.) El campo de la recreaciónentre la hegemonía y la libertadEn: http://www.istlyrecreacion.edu.ar/PUBINSCL_GTCJD_CampoRecreacion.htm
Ministerio de Educación Nacional (2006) Documento No.3. Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.
Mesa, Guillermina (2000) La formación profesional en recreación: ¿un sueño o una necesidad indiscutible? VI Congreso Nacional de Recreación Vicepresidencia de la República / Coldeportes / FUNLIBRE 10 al 12 de Agosto de 2000.Disponible en: http://www.redcreacion.org/documentos/congreso6/GMesa.htm
Organización Internacional del Trabajo. ¿Qué es Competencia Laboral? Disponibleen:http://www.ilo.org/public/spanish/region/ampro/cinterfor/temas/complab/xxxx/esp/i.htm. Consultado: 19 .05. 2010.
Torrado, M (1999) El desarrollo de las competencias: Una propuesta para la educación colombiana. En: Bogoya D. (Ed) Hacia una Cultura de laEvaluaciónpara el Siglo XXI Evaluación por CompetenciasBásicas. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Torrado, M. (2000) Educar para el desarrollo de las competencias: una propuesta para reflexionar. En: Bogoya y otros. Competencias y Proyecto Pedagógico. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Ziperovich, Pablo (2005) Formación Profesional: estrategias, metodologías y caminosExposición. Panel nº 5 sobre Formación Profesional,del Congreso Internacional Juego, Recreación y Tiempo Libre. Montevideo-Uruguay. 13 al 17 de Mayo. Córdoba, Argentina.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.