Researchers ́ voices projecting on the horizons of documentary information systems

Authors

  • Edilma Naranjo Vélez University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.16117

Keywords:

documentary research, documentary information systems, university teaching, teaching strategy

Abstract

Documentary Information Systems (DIS) facilitate teaching and learning processes in education. This idea accompanies the presentation of findings of this documentary research, which intended to examine, understand, and interpret, from a hermeneutical perspective, the contributions of a group of researchers who addressed the topic of teaching and library studies in order to design a theoretical and methodological strategy to teach educators how to use DIS in the classroom, encouraging  them  to  transcend  memorization  and  repetition  of  content  and  to  transform  into  knowledge the information presented and discussed in the classroom —the actual main goal of this dissertation—. For this purpose, an arrangement of categories allowed analyzing selected primary sources in order to assess the status of the subject matter, as well as the main trends. Categories such as research problem and question, objectives, hypothesis, type of research, conceptual framework, emerging concepts, and research findings served as the background that validated this dissertation. 

|Abstract
= 251 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 56 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edilma Naranjo Vélez, University of Antioquia

Librarian from the University of Antioquia, Master in Library Science from the National Autonomous University of Mexico, PhD in Education from the University of Antioquia. Professor, Inter-American School of Librarianship, University of Antioquia.

References

Bernhard, P. (2005). La formación en el uso de la información: una ventaja en la enseñanza superior. Situación actual. Anales de Documentación, 409-434. Recuperado 10 abril, 2008, de http://redalyc.uaemex.mx/

Dodd, L. (2007). The impact of problem-based learning on the information behavior and literacy of Veterinary Medicine students at University Colle-ge Dublin. The Journal of Academic Librarianship, 2(33). Recuperado30 mayo, 2008, de http://vnweb.hwwilsonweb.com/hww/jumpstart.jhtml?recid=0bc05f7a67b1790ee228b7083660069fa16d3f8e2796c1993356e76151439b779ac6fd2b33673e58&fmt=

Lores, T. & Torres, G. (2005). La gestión de la in-formación; como alfabetización en la formación de usuarios de la UAM Unidad Xochimilco. Tesis de maestría en ciencia de la información, Universidad Autónoma de México, México. Recuperado 25 mayo, 2008, de http://www.um.es/cugio/tesis/TomasFlores_tesis_2UAM.pd

Gadamer, H-G. (2005). Verdad y método. Salamanca: Sígueme.

González, E. (2006). Sobre la hermenéutica o acerca de las múltiples lecturas de los real. Medellín: Universidad de Medellín.

Marzal, M. & Calzada, F. (2003). Un análisis de necesidades y hábitos informativos de estudiantes universitarios en Internet. Binaria: revista de comunicación, cultura y tecnología, 3. Recuperado 17 julio, 2008, de http://www.uem.es/binaria/in.html.

Naranjo, E., Rendón, N. & Giraldo, C. (2006). Evolución y tendencias de la formación de usuarios. Medellín: Universidad de Antioquia, Escuela Interamericana de Bibliotecología.

Not, L. (1994). Las pedagogías del conocimiento. México: Fondo de Cultura Económica.

Rosemberg, D. (2000). A leitura e os canais intermediários de informação na formação continuada de professores universitários. Encontros Bibli, 10, 1-10. Recuperado 17 julio, 2008, de http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/61/117

Salako, O & Tiamiyu, M. (2007). Use of searchengines for research by postgraduate students of the University of Ibadan, Nigeria. African Journal of Library, Archives &Information Science, 2(17), 103-115. Recuperado 17 diciembre, 2007, de http://vnweb.hwwilsonweb.com/hww/jumpstart.jhtml?recid=0bc05f7a67b1790ee228b7083660069fa16d3f8e2796c19965a8d1b2f571023c33aa4246986626b0&fmt=H

Sastre, N. (2007). Productos y servicios para la formación de usuarios de bibliotecas universitarias: el uso de bases de datos en entornos Web. Recuperado 17 julio, 2008, de http://www.um.es/fccd/jagh/sastre.pdf

Silva, A., Souza, E., Bezerra, L. & Ramalho, F. (2007). Déficit informacional: obstáculos no uso de canais (in)formacionais por docentes do Programa de Pós-Graduação em Economia - PPGE/UFPB. Informação & Sociedades: Estudos, João Pessoa 17(3), 107-117. Recuperado 17 julio, 2008, de http://www.okara.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/viewFile/977/1610

Somoza, M. & Abadal, E. (2007). La formación de usuarios en las bibliotecas universitarias españolas. El profesional de la información, 16(4), 287-293. Recuperado 17 julio, 2008, de http://eprints.rclis.org/archive/00011294/01/epi2007164.pdf

Uribe, A., Marín, G, Arroyave, M., Pineda, M., Valderrama, Á. & Preciado, J. (2007). Acceso, conocimiento y uso de Internet en la Universidad de Antioquia. Medellín: Universidad de Antioquia.

Vargas, P. & Villegas, D. (2004). Biblioteca viva, vive la biblioteca acerca de la biblioteca n proyecto didáctico. Monografía de Especialización en educación. Recuperado 25 marzo, 2007, de http://cybertesis.udea.edu.co:8595/sdx/udea/noti-ce.xsp?id=udea.2004.vargas_p- principal&qid=pcdq&base=documents&dn=1&id_doc=udea.2004.vargas_p&num=&query=Facultad%20de%2 0Educaci%C3%B3n&isid=udea.2004.vargas_p

Williams, D. & Coles, L. (2007). Teachers’ approaches to finding and using research evidence: an information literacy perspective. Educational Research, 2(49), 185-206. Recuperado 25 marzo, 2007, de http://apps.isiknowledge.com/full_record.do?product=UA&search_mode=GeneralSearch&qid=1&SID=3AKdcjmKNPk@oDjJ@GI&page=1&doc=1&colname=WOS

Published

2013-08-01

How to Cite

Naranjo Vélez, E. (2013). Researchers ́ voices projecting on the horizons of documentary information systems. Uni-Pluriversidad, 13(1), 36–49. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.16117

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS

Most read articles by the same author(s)