Personal Mathematical Working Space of teachers in relation to the Function Defined by Parts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.2.08

Keywords:

function by parts, mathematical work, activation of planes, paradigms

Abstract

This paper is a part of a research that aims to analyze the personal mathematical work of teachers, and to determine how the semiotic, instrumental and discursive genesis are activated by mathematics teachers in relation to the function defined by parts. The study was conducted with ten mathematics teachers in a seminar-workshop in Lima, Perú. Theoretical and methodological aspects of the Mathematical Working Space (MWS) are used as the basis. As conclusions, it is possible to evidence personal mathematical work of the teachers, activation of semiotic, instrumental and discursive genesis, and activation of semiotic-instrumental [Sem-Ins] and semiotic-discursive [Sem-Dis] planes.

|Abstract
= 624 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 450 veces| | XHTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 177 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jesús Victoria Flores Salazar, Pontifical Catholic University of Peru

PhD in Mathematical Education, from the Pontifical Catholic University of São Paulo (Brazil). Associate Professor in the Science Department, Mathematics Section. Director of the Master’s Degree in Mathematics Teaching. Line: Technologies and Visualization in Mathematical Education. Member of the research groups DIMAT-PUCP, PEA-MAT/PUC-SP , A Matemática na Formação Profissional/PUC-SP and associate member of the Latin American Committee for Educational Mathematics-CLAME. Lines of interest: Technologies; Theories and research methodologies in Mathematics Didactics and teacher training. Areas of interest: Geometry, Analytical Geometry and Calculus. Name for bibliographic citations: SALAZAR, J.V.F.

Flor Isabel Carrillo Lara , Pontifical Catholic University of Peru

Doctoral Student in Education-PUCP. Master in Teaching Mathematics. Professor of the Department of Science/Mathematics Section, Pontifical Catholic University of Peru, PUCP. Member of the TecVEM research group and the DIMAT group.

References

Chumpitaz, L. (2013). La Génesis Instrumental: Un estudio de los procesos de instrumentalización en el aprendizaje de la función definida por tramos mediado por el software GeoGebra con estudiantes de ingeniería. Tesis (maestría en Enseñanza de las Matemáticas), Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú. Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/4514

Gómez-Chacón, I. M., Botana, F., Escribano, J., y Abánades, M. Á. (2016). Concepto de Lugar Geométrico. Génesis de Utilización Personal y Profesional con Distintas Herramientas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 30(54), 67-94. doi: 10.1590/1980-4415v30n54a04

Gómez-Chacón, I., Kuzniak, A. y Vivier, L. (2016). El rol del profesor desde la perspectiva de los Espacios de Trabajo Matemático. Boletim de Educação Matemática, 30(54), 1-22. doi: 10.1590/1980-4415v30n54a01

Henríquez-Rivas, C., & Montoya-Delgadillo, E. (2016). El Trabajo Matemático de Profesores en el Tránsito de la Geometría Sintética a la Analítica en el Liceo. Bolema-Boletim de Educação Matemática, 30(54), 45-66. doi :10.1590/1980-4415v30n54a03

Kuzniak, A. (2011). L’espace de Travail Mathématique et ses genèses. Annales de didactique et de sciences cognitives, 16, 9–24.

Kuzniak, A., Tanguay, D., y Elia, I. (2016). Mathematical Working Spaces in schooling: An introduction. ZDM-The International Journal on Mathematics Education, 48(6), 721-737. doi: 10.1007/s11858-016-0812-x

Nikolantonakis, K., y Vivier, L. (2016). El ETM de Futuros Profesores de Primaria en un Trabajo sobre los Números Naturales en Cualquier Base. Boletim de Educação Matemática, 30(54), 23-44. doi:10.1590/1980-4415v30n54a02

Montoya-Delgadillo, E., y Vivier, L. (2014). El proceso de prueba en el espacio de trabajo geométrico: profesores en formación inicial. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 225–244. doi:10.5565/rev/ensciencias.1049

Montoya-Delgadillo, E., y Vivier, L. (2016). Mathematical working space and paradigms as an analysis tool for the teaching and learning of analysis. ZDM-The International Journal on Mathematics Education, 48(6), 739–754. doi: 10.1007/s11858-016-0777-9

Pereira, C., y Nascimento, H. (2018). Proposta de estudo de função mediada pelo GeoGebra. Acta Scientiae, 20(1), 75 – 94. doi: 10.17648/acta.scientiae.v20iss1id3831

Saa, A. y Trochez, Á. (2013). Una propuesta de enseñanza de la función por tramos usando el periódico y GeoGebra. Tesis (Licenciatura en Educación) Universidad del Valle, Cali, Colombia. Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/4514

Salazar, J.V.F. y Chumpitaz, D. (2013). Génesis instrumental: un estudio del proceso de instrumentalización de la función definida por tramos. Actas del VII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática – VII CIBEM. Sociedad de Educación Matemática del Uruguay, pp. 6863-6870.

Salazar, J.V.F., y Carrillo, F.I. (2019). Función definida por tramos: espacio de trabajo matemático y su relación con las representaciones semióticas. Actas del VI Simposio sobre el Trabajo Matemático –ETM6. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, pp.219-231.

Xavier Neto, A. L. (2015). Um estudo da Gênese Instrumental para função de uma variável real com várias sentenças. Tesis (maestria en Educación Matemática). Pontifícia Universidad Católica de São Paulo, São Paulo, Brasil.

Xavier Neto, A. L y Silva, M. J.F. (2017). Gênese Instrumental do artefato simbólico função de uma variável real definida por várias sentenças matemáticas em um ambiente não digital. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, (51), 107-125. Recuperado de http://www.fisem.org/www/union/revistas/2017/51/05.pdf

Published

2019-12-22

How to Cite

Salazar, J. V. F., & Carrillo Lara , F. I. (2019). Personal Mathematical Working Space of teachers in relation to the Function Defined by Parts. Uni-Pluriversidad, 19(2), 144–160. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.2.08

Most read articles by the same author(s)