Personal Mathematical Working Space of teachers in relation to the Function Defined by Parts
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.2.08Keywords:
function by parts, mathematical work, activation of planes, paradigmsAbstract
This paper is a part of a research that aims to analyze the personal mathematical work of teachers, and to determine how the semiotic, instrumental and discursive genesis are activated by mathematics teachers in relation to the function defined by parts. The study was conducted with ten mathematics teachers in a seminar-workshop in Lima, Perú. Theoretical and methodological aspects of the Mathematical Working Space (MWS) are used as the basis. As conclusions, it is possible to evidence personal mathematical work of the teachers, activation of semiotic, instrumental and discursive genesis, and activation of semiotic-instrumental [Sem-Ins] and semiotic-discursive [Sem-Dis] planes.
Downloads
References
Chumpitaz, L. (2013). La Génesis Instrumental: Un estudio de los procesos de instrumentalización en el aprendizaje de la función definida por tramos mediado por el software GeoGebra con estudiantes de ingeniería. Tesis (maestría en Enseñanza de las Matemáticas), Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú. Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/4514
Gómez-Chacón, I. M., Botana, F., Escribano, J., y Abánades, M. Á. (2016). Concepto de Lugar Geométrico. Génesis de Utilización Personal y Profesional con Distintas Herramientas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 30(54), 67-94. doi: 10.1590/1980-4415v30n54a04
Gómez-Chacón, I., Kuzniak, A. y Vivier, L. (2016). El rol del profesor desde la perspectiva de los Espacios de Trabajo Matemático. Boletim de Educação Matemática, 30(54), 1-22. doi: 10.1590/1980-4415v30n54a01
Henríquez-Rivas, C., & Montoya-Delgadillo, E. (2016). El Trabajo Matemático de Profesores en el Tránsito de la Geometría Sintética a la Analítica en el Liceo. Bolema-Boletim de Educação Matemática, 30(54), 45-66. doi :10.1590/1980-4415v30n54a03
Kuzniak, A. (2011). L’espace de Travail Mathématique et ses genèses. Annales de didactique et de sciences cognitives, 16, 9–24.
Kuzniak, A., Tanguay, D., y Elia, I. (2016). Mathematical Working Spaces in schooling: An introduction. ZDM-The International Journal on Mathematics Education, 48(6), 721-737. doi: 10.1007/s11858-016-0812-x
Nikolantonakis, K., y Vivier, L. (2016). El ETM de Futuros Profesores de Primaria en un Trabajo sobre los Números Naturales en Cualquier Base. Boletim de Educação Matemática, 30(54), 23-44. doi:10.1590/1980-4415v30n54a02
Montoya-Delgadillo, E., y Vivier, L. (2014). El proceso de prueba en el espacio de trabajo geométrico: profesores en formación inicial. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 225–244. doi:10.5565/rev/ensciencias.1049
Montoya-Delgadillo, E., y Vivier, L. (2016). Mathematical working space and paradigms as an analysis tool for the teaching and learning of analysis. ZDM-The International Journal on Mathematics Education, 48(6), 739–754. doi: 10.1007/s11858-016-0777-9
Pereira, C., y Nascimento, H. (2018). Proposta de estudo de função mediada pelo GeoGebra. Acta Scientiae, 20(1), 75 – 94. doi: 10.17648/acta.scientiae.v20iss1id3831
Saa, A. y Trochez, Á. (2013). Una propuesta de enseñanza de la función por tramos usando el periódico y GeoGebra. Tesis (Licenciatura en Educación) Universidad del Valle, Cali, Colombia. Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/4514
Salazar, J.V.F. y Chumpitaz, D. (2013). Génesis instrumental: un estudio del proceso de instrumentalización de la función definida por tramos. Actas del VII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática – VII CIBEM. Sociedad de Educación Matemática del Uruguay, pp. 6863-6870.
Salazar, J.V.F., y Carrillo, F.I. (2019). Función definida por tramos: espacio de trabajo matemático y su relación con las representaciones semióticas. Actas del VI Simposio sobre el Trabajo Matemático –ETM6. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, pp.219-231.
Xavier Neto, A. L. (2015). Um estudo da Gênese Instrumental para função de uma variável real com várias sentenças. Tesis (maestria en Educación Matemática). Pontifícia Universidad Católica de São Paulo, São Paulo, Brasil.
Xavier Neto, A. L y Silva, M. J.F. (2017). Gênese Instrumental do artefato simbólico função de uma variável real definida por várias sentenças matemáticas em um ambiente não digital. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, (51), 107-125. Recuperado de http://www.fisem.org/www/union/revistas/2017/51/05.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 University of Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.