Evolution of Teaching Practice and its Impact on University Academic Performance through the Action-Research Program (ARP)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.346193

Keywords:

Action-Research, active learning, learning environments, teaching styles

Abstract

The objective of this study, developed from 2016 to 2019, is to show the evolution of teaching practice through an Action-Research Program (ARP). Active learning environments were promoted and developed by applying teaching-learning strategies to improve the interaction between teacher-student-teaching material. This research was qualitative to get information from the teacher through analytical programs and the self-reports of teaching inventories; also, it was descriptive to analyze the information collected from the students on their academic performance and the better activities for learning. With the ARP teaching-learning methodology, during the study period, the average approval rate increased from 51% to 64%. It is due to an interaction between peers and teaching material which promoted an effective learning in such a way that students became more reflective. Regarding the teacher-student interaction, the teacher came closer to the student through the supervision of the group work in class and through conversations with the students about their academic performance. This study has shown that the teacher, when using the action-research method, has become the action-reflection process a habit of continuous improvement in each academic period being more aware of his teaching practice and its evolution and influencing the student academic performance.

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Author Biographies

Dick Rolando Zambrano Salinas, Escuela Superior Politécnica del Litoral

Dick Zambrano Salinas es profesor titular en la Facultad de Ciencias Naturales y Matemática en la Escuela Superior Politécnica del Litoral en Guayaquil-Ecuador, con más de 25 años en la enseñanza de Física introductoria para ingenieros. Su línea de investigación se centra en el impacto que tiene sobre el aprendizaje de los estudiantes el uso de diferentes prácticas docentes.

Alex Javier Intriago Panchano, Escuela Superior Politécnica del Litoral

Alex Intriago Panchano, es profesor Asistente y jefe del laboratorio de mecánica de la Escuela Superior Politécnica del Litoral en el Departamento de Física de la Facultad de Ciencias Naturales y Matemáticas en Guayaquil-Ecuador. Realizó sus estudios en la Escuela Superior Politécnica del Litoral obteniendo los títulos de Ingeniero Mecánico Magister en Economía y Dirección de Empresas. Su línea de investigación es la innovación educativa en la enseñanza de la Física.

Leonila Estefania Ulloa Acosta, Escuela Superior Politécnica del Litoral

Leonila Ulloa Acosta es Profesora Asistente en Física Mecánica en la Facultad de Ciencias Naturales y Matemáticas en la Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL) en Guayaquil, Ecuador. Ingeniera en Alimentos de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Ciencias de la Producción en ESPOL. Pertenece al grupo de investigación del área de Innovacion Educativa.

Katherine Michelle Camacho Sellán, Escuela Superior Politécnica del Litoral

Katherine Camacho Sellán es profesora asistente, en la Facultad de Ciencias Naturales y Matemáticas en la Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL), en la asignatura de física mecánica. Obtuvo su título de ingeniera en electrónica y telecomunicaciones en la ESPOL. Su línea de investigación se relaciona con la aplicación de herramientas digitales que aporten a las técnicas de enseñanza-aprendizaje en el campo de la docencia.

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Published

2022-10-30

How to Cite

Zambrano Salinas, D. R., Intriago Panchano, A. J., Ulloa Acosta, L. E., & Camacho Sellán, K. M. (2022). Evolution of Teaching Practice and its Impact on University Academic Performance through the Action-Research Program (ARP). Uni-Pluriversidad, 22(1), 1–16. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.346193

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS