Daily live and geography teaching

Authors

  • Nubia Moreno Lache Francisco José de Caldas District University
  • Alexander Cely Rodríguez National Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.9574

Keywords:

daily life, teaching geography, geography didactics

Abstract

This article presents some reflections and debates around some problems, challenges and potential fields for the teaching of geography, generated within the Interinstitutional Group Geopaideia. The research experience of the teachers that belong to this group is marked within this framework of reference, as well as their doubts, views, interpretations and challenges in social science teacher training, and particularly in geography.

The geographical area is used as basis for geography teaching; hence, human actions around it; and it is understood as a social or historical category cross by the experience of those who constitute it, and as a stage to read the multiple and contrasting forms of interactions with it. Daily living, the core of this paper, is assumed as the experience of the subject in the space, which goes from the simplest of such subject to the complex analysis of the spatial dynamics through mixing living experience -space. This becomes more relevant because it can be understood as an object of research, reflection and a school geography scenario; furthermore, if such is viewed fundamentally from the perspective of spatial interpretation, which in turn marks trends for other forms of geographical understanding in the school. A pedagogical and didactic presentation is made in order to contribute in the training of teachers, students and others interested in teaching geography from the foundation of emerging fields of the discipline, making emphasis on the value of everyday life and its observation in urban spaces.

|Abstract
= 624 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 541 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nubia Moreno Lache, Francisco José de Caldas District University

Doctoral student in Education. Master in Education with an Emphasis on Teaching Geography, Specialist in Theories, Techniques and Methods of Social Research. Graduate in Social Sciences. District University Teacher "Francisco José de Caldas". Member of the Geopaideia Research Group.

Alexander Cely Rodríguez, National Pedagogical University

Doctoral Student Education. Master in Education with an Emphasis in Teaching Geography, Specialist in Theories, Techniques and Methods of Social Research. Licensed in social sciences. Professor at the National Pedagogical University. Member of the Geopaideia Research Group.

References

Cely, A.; Moreno, N. (Compiladores) (2008) Cotidianidad y enseñanza geográfica. Grupo de Investigación Geopaideia –Bogotá D.C.: Códice.

Cely, A.; Moreno, N. (2008) Geografía y literatura.Una alternativa para la enseñanza y comprensión del espacio geográfico. En: ____________ Cotidianidad y enseñanza geográfica. Grupo de Investigación Geopaideia –Bogotá D.C.: Códice, p.p. 57 –97.

Cely, A.; Moreno, N. (2006) Elementos para la comprensión del aprendizaje de la geografía en el contexto escolar. En Revista Folios, N° 23, Primer Semestre de 2006, Universidad Pedagógica Nacional, p.p. 29 –41.

Copetti, H. (2009) O lugar e o ensio –aprendizagem da geografía. En: Garrido, M. (Compilador) (2009) La espesura del Lugar. Santiago de Chile: Universidad Academia de Humanismo Cristiano.

Fernández, M.; Gurevich, R. (2007) Geografía. Nuevos temas, nuevas preguntas. Buenos Aires: Biblos.

Fernández, M.; (2007) Discursos y prácticas en la construcción de untemario escolar en geografía. En Fernández, M. Gurevich, Raquel (2007) Geografía. Nuevos temas, nuevas preguntas. Buenos Aires: Biblos, p.p. 17 –36.

Garrido, M. (Compilador) (2009) La espesura del lugar. Santiago de Chile: Universidad Academia de Humanismo Cristiano.

Gurevich, R. (2005) Sociedades y territorios en tiempos contemporáneos. Una introducción a la enseñanza de la Geografía. Buenos Aires: FCE.

Gurevich, R. (2001) Notas sobre la enseñanza de una geografía renovada. Buenos Aires: Aique.

Lindón,A. (2006) La espacialidad de la vida cotidiana. Hologramas socio –territoriales de la cotidianidad urbana.En Nogue, J. y Romero, J. (2006) Las otras geografías. Valencia: Tirant lo Blanch.

Moreno, N.; Rodríguez, L.; Sánchez, J. (2009) La salida de campo. Una educación sin muros. Ponencia presentada en el 12° Encuentro de Geógrafos de América Latina –EGAL –Uruguay, Montevideo. Abril 3 al 7 de 2009.

Otálora, A. (2008) La investigación-acción en la enseñanza de la geografía. En Cely, A.; Moreno, N. (Compiladores) (2008) Cotidianidad y enseñanza geográfica. Grupo de Investigación Geopaideia –Bogotá D.C.: Códice, p.p. 99 –134.

Pérez, A. Rodríguez, L. (2008). La salida de campo: una manera de enseñar y aprender geografía.En: Cely, A.; Moreno, N. (Compiladores) (2008) Cotidianidad y enseñanza geográfica. Grupo de Investigación Geopaideia –Bogotá D.C.: Códice, p.p. 135 –154.

Rodríguez, E.; VonPrahl, A. (2008) Bogotá con ojos de taxista. En: CELY, A.; Moreno, N. (Compiladores) (2008) Cotidianidad y enseñanza geográfica. Grupo de Investigación Geopaideia –Bogotá D.C.: Editorial Códice, p.p. 27 –56.

Rodríguez, E. (2000) Geografía conceptual. Bogotá D.C.: Tercer Mundo Editores.

Souto, X. (1998) Didáctica de la geografía.Barcelona: Ediciones del Serbal.

Vasco, C. (1990) Algunas reflexiones sobre pedagogía y didáctica. En: Díaz, M.; Muñoz, J.(Compiladores) (1990) Pedagogía, discurso y poder. Bogotá: Corprodic, p.p. 107 –122.

Zambrano, C. (2008) Globalización en el aula de clase. Una experiencia de aula.En:Cely, A.; Moreno, N. (Compiladores) (2008) Cotidianidad y enseñanza geográfica. Grupo de Investigación Geopaideia –Bogotá D.C.: Editorial Códice, p.p. 155 –171.

Zuluaga, O. (1999)Pedagogia e Historia. Bogotá D.C.: Siglo del Hombre Editores.

Published

2011-07-10

How to Cite

Moreno Lache, N., & Cely Rodríguez, A. (2011). Daily live and geography teaching. Uni-Pluriversidad, 10(3), 41–48. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.9574