Daily live and geography teaching
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.9574Keywords:
daily life, teaching geography, geography didacticsAbstract
This article presents some reflections and debates around some problems, challenges and potential fields for the teaching of geography, generated within the Interinstitutional Group Geopaideia. The research experience of the teachers that belong to this group is marked within this framework of reference, as well as their doubts, views, interpretations and challenges in social science teacher training, and particularly in geography.
The geographical area is used as basis for geography teaching; hence, human actions around it; and it is understood as a social or historical category cross by the experience of those who constitute it, and as a stage to read the multiple and contrasting forms of interactions with it. Daily living, the core of this paper, is assumed as the experience of the subject in the space, which goes from the simplest of such subject to the complex analysis of the spatial dynamics through mixing living experience -space. This becomes more relevant because it can be understood as an object of research, reflection and a school geography scenario; furthermore, if such is viewed fundamentally from the perspective of spatial interpretation, which in turn marks trends for other forms of geographical understanding in the school. A pedagogical and didactic presentation is made in order to contribute in the training of teachers, students and others interested in teaching geography from the foundation of emerging fields of the discipline, making emphasis on the value of everyday life and its observation in urban spaces.
Downloads
References
Cely, A.; Moreno, N. (Compiladores) (2008) Cotidianidad y enseñanza geográfica. Grupo de Investigación Geopaideia –Bogotá D.C.: Códice.
Cely, A.; Moreno, N. (2008) Geografía y literatura.Una alternativa para la enseñanza y comprensión del espacio geográfico. En: ____________ Cotidianidad y enseñanza geográfica. Grupo de Investigación Geopaideia –Bogotá D.C.: Códice, p.p. 57 –97.
Cely, A.; Moreno, N. (2006) Elementos para la comprensión del aprendizaje de la geografía en el contexto escolar. En Revista Folios, N° 23, Primer Semestre de 2006, Universidad Pedagógica Nacional, p.p. 29 –41.
Copetti, H. (2009) O lugar e o ensio –aprendizagem da geografía. En: Garrido, M. (Compilador) (2009) La espesura del Lugar. Santiago de Chile: Universidad Academia de Humanismo Cristiano.
Fernández, M.; Gurevich, R. (2007) Geografía. Nuevos temas, nuevas preguntas. Buenos Aires: Biblos.
Fernández, M.; (2007) Discursos y prácticas en la construcción de untemario escolar en geografía. En Fernández, M. Gurevich, Raquel (2007) Geografía. Nuevos temas, nuevas preguntas. Buenos Aires: Biblos, p.p. 17 –36.
Garrido, M. (Compilador) (2009) La espesura del lugar. Santiago de Chile: Universidad Academia de Humanismo Cristiano.
Gurevich, R. (2005) Sociedades y territorios en tiempos contemporáneos. Una introducción a la enseñanza de la Geografía. Buenos Aires: FCE.
Gurevich, R. (2001) Notas sobre la enseñanza de una geografía renovada. Buenos Aires: Aique.
Lindón,A. (2006) La espacialidad de la vida cotidiana. Hologramas socio –territoriales de la cotidianidad urbana.En Nogue, J. y Romero, J. (2006) Las otras geografías. Valencia: Tirant lo Blanch.
Moreno, N.; Rodríguez, L.; Sánchez, J. (2009) La salida de campo. Una educación sin muros. Ponencia presentada en el 12° Encuentro de Geógrafos de América Latina –EGAL –Uruguay, Montevideo. Abril 3 al 7 de 2009.
Otálora, A. (2008) La investigación-acción en la enseñanza de la geografía. En Cely, A.; Moreno, N. (Compiladores) (2008) Cotidianidad y enseñanza geográfica. Grupo de Investigación Geopaideia –Bogotá D.C.: Códice, p.p. 99 –134.
Pérez, A. Rodríguez, L. (2008). La salida de campo: una manera de enseñar y aprender geografía.En: Cely, A.; Moreno, N. (Compiladores) (2008) Cotidianidad y enseñanza geográfica. Grupo de Investigación Geopaideia –Bogotá D.C.: Códice, p.p. 135 –154.
Rodríguez, E.; VonPrahl, A. (2008) Bogotá con ojos de taxista. En: CELY, A.; Moreno, N. (Compiladores) (2008) Cotidianidad y enseñanza geográfica. Grupo de Investigación Geopaideia –Bogotá D.C.: Editorial Códice, p.p. 27 –56.
Rodríguez, E. (2000) Geografía conceptual. Bogotá D.C.: Tercer Mundo Editores.
Souto, X. (1998) Didáctica de la geografía.Barcelona: Ediciones del Serbal.
Vasco, C. (1990) Algunas reflexiones sobre pedagogía y didáctica. En: Díaz, M.; Muñoz, J.(Compiladores) (1990) Pedagogía, discurso y poder. Bogotá: Corprodic, p.p. 107 –122.
Zambrano, C. (2008) Globalización en el aula de clase. Una experiencia de aula.En:Cely, A.; Moreno, N. (Compiladores) (2008) Cotidianidad y enseñanza geográfica. Grupo de Investigación Geopaideia –Bogotá D.C.: Editorial Códice, p.p. 155 –171.
Zuluaga, O. (1999)Pedagogia e Historia. Bogotá D.C.: Siglo del Hombre Editores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Universidad de Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.