The elusive world of educational constructions:A reflection in search of collective space -time in society
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.9580Keywords:
teaching, research, education, qualification, the scientific communityAbstract
Numerous public and private policies documents stress the need for teacher education to produce knowledgeable skillful people with teaching practices based on concepts of integrity, for which the social sciences could not be excluded. The need for qualified teachers in the 2Social Science areas is ascribed under the national policies established by the Ministry of Education and in particular the National Strategic Plan for Scientific Studies in Education, Colciencias, whose overall objectives are expressed in the National Contest for the presentation of research projects –2003. As a response to this, a systematic exercise was proposed in order to work for the qualification of social science teachers, fundamentally inspired in the question: How do you build basic disciplinary concepts in History and Geography to teaching Social Science in elementary schools at the Department of Tolima? Pointing out as specific objectives, the identification of those objectives related to teaching and learning and its nature, the problems faced by teaching and the methods to solve conflicts, the valid forms of argumentation and communication in a specific teaching process.
Downloads
References
Araya Palacios, Fabián Rodrigo. Didácticade la geografía para la sustentabilidad(2005-2014). RTDCS. [Online]. dic. 2006,61. Disponible en la World Wide Web: http://www2.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-95052006000100003&lng=es&nrm=iso>. ISSN 1316-9505. ColecciónVenezolana de revistas científicas a Texto CompletoUtilizando la Metodología SCIELO.
Capel, Horacio; Urteaga Luis (1984). Lageografía en un curriculum de ciencias sociales.Capítulo IV. Barcelona. Geocrítica. Cuadernoscríticos de Geografía Humana. Año IX. Número:53. Universidad de Barcelona. ISSN: 0210-0754.
Chevallard Y. (1985). La transposition didactique; du savoir savant au savoir enseigné,Paris, La Pensée Sauvage.
Cordero, Fernández Juan M.; Poveda DíazRafael y Manuel Silva Albarrán (2000). Didácticade las Ciencias Sociales. En: El profesoradode secundaria. Materiales para la formacióninicial. Cádiz. Universidad de Cádiz, España.
Deleuze, Gilles (1969). La logique du sens.París. Puf, ed.
Escudero Muñoz J. M. (1990). Tendenciasactuales en la investigación educativa: los desafíosde la investigación crítica. Qurriculum,No. 2, p. 3-25.
Espinosa, Rico Miguel Antonio (2003). CátedraTolima. Módulo Disciplinar. Ibagué. ImprentaTolima, ed.
_______(2003). Cátedra Tolima. MóduloPedagógico. Ibagué. Imprenta Tolima, ed.
_______(2007). Cátedra Tolima. Texto parala enseñanza en la educación básica. MóduloDisciplinar.Ibagué. Imprenta Tolima, ed.
Espinosa, Rico Miguel Antonio y Salinas,Traslaviña Marley (2004). Estado de laenseñanza de las Ciencias Sociales en el Tolima.Ibagué. Centro de Estudios Regionales dela Universidad del Tolima, CERE UT.
García, Pérez Francisco F. (2000). Los modelosdidácticos como instrumento de análisisyde intervención en la realidad educativa. En:biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y CienciasSociales. Universidad de Barcelona [ISSN 1138-9796]. No.207, 18 de febrero de 2000. http://www.ub.es/geocrit/b3w-207.htm
Gómez, Mendoza Miguel Ángel (2005). La transposicióndidáctica: historia de un concepto. En: Revista Latinoamericanade Estudios Educativos. Volumen 1, Julio –Diciembre2005, págs. 83-115.
Gómez, Alberto Luis (2001). La didáctica de las cienciassociales: ¿saber práctico-político o disciplina «posible»?Aviso para (mal) entendedores de J. MªROZADA. http://www.ub.es.geocrit/sv-41.htm
Gómez, Luis Alberto (1998). Pragmatismo crítico, academicismocognitivo y cualificación profesional: transposicióndidáctica y formación de profesores para la enseñanzade las ciencias sociales. En: Biblio 3W. Revista Bibliográficade Geografía y Ciencias Sociales Universidad de Barcelona[ISSN 1138-9796] No. 128, 10 de diciembre de 1998.
Liceras, Ruiz Ángel (2004). La Investigación sobre Formacióndel Profesorado en Didáctica de las Ciencias Sociales.Granada, España. Universidad de Granada. Profesorado,revista de currículum y formación del profesorados, 8 (1),2004.
Molina, Miranda Guillermo (2006). Nociones sobre educación,pedagogía y didáctica: Afirmación de la educacióncomo fenómeno social, la ciencia pedagógica y la funcióndocente. En: Cátedra Tolima. Texto para la enseñanza en laEducación Básica. Módulo Pedagógico. Ibagué. ImprentaTolima, ed.
Prats, Joaquim (2002). “La „Didáctica de las cienciassociales‟en la Universidad española: estado de la cuestión”.En: Revista de Educación. MEC. Mayo Agosto 2002. No.328. Madrid: Ministerio de Educación.
Walteros, Cabezas Carlos José(2006). Pedagogía y didácticade las ciencias sociales y la geografía enla educaciónbásica. En: Cátedra Tolima. Módulo Disciplinar. Ibagué. ImprentaTolima, ed.
Pages Blanch, J. (1995). Psicología y Didáctica de lasCiencias Sociales. Infancia y Aprendizaje, No. 62-63, Madrid,1993, p. 121-151. Ver también: PagèsBlanch, J.Proyecto docente de Didáctica de las Ciencias Sociales. Bellaterra(Barcelona), 277 p. (mecanografiado)
Porlán, R. y Martín Toscano, J. (1991). El diario del profesor.Un recurso para la investigación el aula. Sevilla: Díada.
Shulman, L. S. (1986).Those whounderstand knowledgegrowth in teaching. Educational Researcher, No. 15 (2), p. 4-14.
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundationsof the New Reform. Harvard Educational Review,No. 57 (1), p. 1-22.
Shulman, L. S. (1989). Paradigmas y programas de investigaciónen el estudio de la enseñanza: una perspectivacontemporánea”, en WITTROCK, M. C. La investigaciónde la enseñanza, I: Enfoques, teorías y métodos. Traducciónde Ofelia Castillo y Gloria Vitale. Barcelona: Paidós-MEC,p. 9-91.
Shulman,L. S. (1993). Renewing the Pedagogy of TeacherEducation: The Impact of Subject-Specific Conceptionsof Teaching. En MONTERO, L.; VEZ, J. M. (Eds.). Las didácticasespecíficas en laformación de los profesores (I).Conferencias, ponencias, sesión simultánea. Santiago deCompostela: Tórculo Edicións, p. 53-69.
Shaver, J. P. (Ed.) (1991). Handbook ofResearch of SocialStudies Teaching and Learning.A Project of the National Council for theSocial Studies. New York: MacMillan, 661 p.
Shaver, J. P. (1993). Epistemology andthe Educationof Social Science Teachers. EnMONTERO, L.; VEZ, J. M. (Eds.). Las didácticasespecíficas en la formación de los profesores(I). Conferencias, ponencias, sesiónsimultánea. Santiago de Compostela: TórculoEdicións, p. 297-310.
Verret, M (1975). Le temp de ètudes. París.Librairie Hònore Champion.
Zambrano, Leal Armando (2005). Didáctica,Pedagogía y Saber. Bogotá. CooperativaEditorial Magisterio. Colección Seminarium.El autor tiene varias publicaciones en esta áreay en ellas sus aportes al respecto resultan valiosaspara la discusión propuesta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Universidad de Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.