Schooling: topophiliaand detachment

Authors

  • Flor María Vargas Henao University of Antioquia
  • Ever Yony Sánchez Pérez University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.9588

Keywords:

experience of space, place, topophilia, uprooting

Abstract

One of  the  stronger  conditions  anchored  to  the  foundations  of  humanity is  the  one  that  defines  us  as spatial beings.  At school as in other places where human existence is defined, various expressions which reflect the type of relationship woven by the subjects in their context become evident. These relationships  are fraught with  meaning,  not  only  because  each  subject  gives the spaces  emotional burden,  but  because  the  spaces  as  social  constructions,  involve  meanings  that  affect  the  way  we interact with them. The research exercise presented here analyses the relationship that students at the  Colombo  Frances  School  have  woven  with  the  places  around  their  school. For  this  reason, theoretical approaches are presented to highlight the concept of place as fundamental meaning of geographical  space  and;  therefore,  suggest  said  concept  to  be  meaningfully  incorporated  to teaching Social Sciences.

|Abstract
= 358 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1337 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flor María Vargas Henao, University of Antioquia

Tenth Semester Student in Basic Education with Emphasis on Social Sciences, University of Antioquia. 

Ever Yony Sánchez Pérez, University of Antioquia

Graduate in Basic Education with an Emphasis in Social Sciences. Geography Seedling Member –DIDES Group-, University of Antioquia. 2010.

References

Augé, M. (2000). Los no lugares.Espacios del anonimato. España: Gedisa.

Boira, J. & Otros. (1994). Espacio subjetivo y geografía: Orientación teórica y praxis didáctica. Valencia: Nau Llibres.

Delgado, O. M. (2003). Debates sobre el espacio en la geografía contemporánea. Red de Estudios de Espacio y Territorio, RET. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Estebanez, J. (1982). Tendencias y problemática actual de la Geografía. Madrid España: Editorial Cincel.

Fernández, P. (1994). La psicología colectiva un fin de siglo más tarde. México: Antropos.

Moliner, M. (1981). Diccionario de uso del español. Madrid: Editorial Gredos.

Pulgarín, R (2009). Lineamientos para la cátedra Antioquia. Medellín: Gobernación de Antioquia, Secretaría de Educación y Cultura.

Tuan, Yi –Fu. (2007). Space and Place. The Perspective of Experience, Minneapolis: University of Minnesota.

Tuan, Yi –Fu (2007). Topofilia. España: Melusina.

Yory, C. (1999). Topofilia o la dimensión poética del habitar. Bogota: Editorial CEJA.

Published

2011-07-10

How to Cite

Vargas Henao, F. M., & Sánchez Pérez, E. Y. (2011). Schooling: topophiliaand detachment. Uni-Pluriversidad, 10(3), 145–154. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.9588