Social games: aggression and shamanism among the Embera-Chamí people of Putumayo

Authors

  • Juan Carlos Rubiano Carvajal Ecole Pratique des Hautes Etudes

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.boan.6474

Keywords:

Shamanism, Embera, Social relations, Agression, Social perception, Intra-ehtnic relations

Abstract

Abstract. The diverse types of perceptions and speeches that the members of a community have about shamanic actions and aggressions are determined by the degree of social and familiar proximity with individuals and victims of the shaman. Such perceptions vary in time and space owing to the movements and transformations of the social and familiar relations to which the individuals and victims belong. Through the following case study we show how excess of wealth is at the core of shamanic aggression and how this aggression seeks to equilibrate economic differences within the community.

|Abstract
= 170 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 216 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Carlos Rubiano Carvajal, Ecole Pratique des Hautes Etudes

Ecole Pratique des Hautes Etudes, EPHE, Paris
E-mail address: asantac30@gmail.com

References

Barry, Laurent (2008). La Parenté. Editions Gallimard, Paris.

Chaumeil, Jean Pierre (2000). Voir, savoir, pouvoir: le chamanisme chez les Yagua de l’Amazonie Péruvienne. Georg, París.

____________ (2003). “Chamanismes à géométrie variable en Amazonie”. En: Hamayon (ed.). Revue Diogène, Chamanisme, N.° 396, pp. 15-175, Paris: Puf.

Elias, Norbert (1991). La société des individus. Fayard, París.

Fausto, Carlos (2002). “Banquete de gente: comensalidade e canibalismo na Amazônia”. En: Mana,Vol. 8, N.º 2, pp. 7-44.

Foster, George McClelland (1978). Tzintzuntzan: los campesinos mexicanos en un mundo de cambio.Fondo de Cultura Económica, México.

García Barriga, Hernando (1974-1975). Flora medicinal de Colombia. Tres Tomos. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.

Hernández, Camilo Antonio (1995). Ideas y practicas ambientales del pueblo embera del Chocó.Colcultura y Cerec, Bogotá.

Losonczy, Ann Marie (1997). Les saints et la Forêt. l’Harmattan, París.

____________ (1990). “Cadre rituel et improvisation dans le chamanisme embera du Chocó”. En: Actes du Colloque du Centenaire, E. P. H. E., París, Vol. x c v, pp. 185-200.

____________ (1986). “Les destin des guerriers. Agresión chamanique et agression guerrière du Chocó”. En: Journal de la Société des Américanistes, Vol. l x x i i, pp. 157-183.

Mauss, Marcel (1950). “Essai Sur le Don. Forme et Raison de l’Echange dans les Sociétés Archaïques”. En: Mauss, Marcel. Sociologie et Anthropologie. Quadrige/Puf, París.

Pardo, Mauricio (1991). “El convite de los espíritus”. En: Guerrero, Pardo y Leiva, Amodio (eds.). Los espiritus aliados, chamanismo y curanderismo en los pueblos indios de Sudamérica. Abya-Yala, Ecuador, pp. 81-154.

Pineda, Roberto y Gutiérrez, Virginia (1958). “El mundo espiritual del indio Chocó”. En: Miscelánea Paul Rivet, tomo i i, x x x i. Universidad Autónoma de México, México.

Pineda, Roberto (1987). “Malocas del terror y jaguares españoles: aspectos de la resistencia indígena del Cauca ante la invasión española en el siglo x v i”. En: Revista de Antropología y Arqueología,Vol. i i i, N.° 2, pp. 83-109.

Pérez, Enrique (1942). Plantas útiles de Colombia. Contraloría General de la República, Imprenta Nacional, Bogotá.

Perrin, Michel (2001). Les Praticiens du Rêve. Puf, París.

Sales, Anne de (1991). Je suis né de vos jeux de tambours .La religion chamanique des magar du nord.Société d’Ethnologie, Nanterre.

Santacruz, Andrea (2004). Grands hommes et migration chez les embera-chamí du département du Putumayo, Mémoire de Maîtrise Université René Descartes, Paris 5. París.

Taussing, Michel (1987). Shamanism, colonialism and the wild man, a study in terror and healing.University of Chicago Press, Chicago y Londres.

Turner, Víctor (1972). Les tambours d’affliction, analyse des rituels chez les ndembu de Zambie.Editions Gallimard, París.

Vasco, Luis Guillermo (1985). Jaibanás, los verdaderos hombres. Banco Popular, Bogotá.

Vilaça, Aparecida (1998). “Fazendo corpos: reflexões sobre morte e canibalismo entre os wari à luz do perspectivismo”. En: Mana, Vol. 4, N.º 1, pp. 9-67.

Published

2010-08-19

How to Cite

Rubiano Carvajal, J. C. (2010). Social games: aggression and shamanism among the Embera-Chamí people of Putumayo. Boletín De Antropología, 23(40), 32–54. https://doi.org/10.17533/udea.boan.6474

Issue

Section

Misceláneo