Picao (street soccer), emblematic drama of a recreational sport practice that reflects the urban redefinition processes and its young inhabitants

Authors

  • Johan López Higuita University of Antioquia
  • Carlos Andrés Toro University of Antioquia
  • William Moreno Gómez Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.12657

Keywords:

street soccer, city, public space, recreational aesthetic practices

Abstract

This article shows some progress of the research called "The street soccer (picao), and its survival conditions in public spaces redefining for recreation and sport in Andalucía and Niquía neighborhoods, in Medellin and Bello municipalities. This is an ethnography developed through semistructured interviews and field recordings, including observations and photographs. Local residents and street soccer (picao) practitioners make the objective population. This study finds a social practice of informal prevalence, dramatically unfolded in a city that seems to redefine therecreational public space under the criteria of a utilitarian and consumerist sport, a domesticating and domesticated sport that imposes against thetraditions and recreational experiences that are part of the practices and projected needs of the citizens marginalized themselves.

|Abstract
= 333 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 239 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Johan López Higuita, University of Antioquia

Student of the University Institute of Physical Education of the University of Antioquia. Member of the seedbed of the research group Corporal practices, society, education-curriculum (PES)

Carlos Andrés Toro, University of Antioquia

Student of the University Institute of Physical Education of the University of Antioquia. Member of the seedbed of the research group Corporal practices, society, education-curriculum (PES)

William Moreno Gómez, Universidad de Antioquia

Degree in Physical Education, Master in education and curricularization. PhD candidate University of Valencia (Esp). Professor at the University of Antioquia, Medellín (Col.). Body Practices, Society, Education-Curriculum PES research group coordinator.

References

Achutti, L. E. (1997). Fotoetnografia: um estudo sobre antropologia visual sobre cotidiano, lixo e trabalho. Porto Alegre: Tomo Editorial, Palmarinca.

Agra Hassen, M. (2010). Etnografia: noções que ajudam o diálogo entre antropología e educação. http://www.yasni.com

Arroyo, M. (2010). Los colectivos depauperados repolitizan los curricula. En Gimeno, J. Saberes e incertidumbres sobre el curriculum. Madrid: Ediciones Morata.

Boni P. C. & Moreschi B. M. (2007). Fotoetnografía: a importância da fotografia para o resgate etnográfico. Revista Digital de Cinema Documentário, 3 (12). Universidade Estadual de Londrina.

Boni, V. & Jurema, S. (2005). Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC. 2, (1), janeirojulho/, pp. 68-80.

Demetrio, E. & Brisset, D. (1999). Acerca de la fotografía etnográfica. En La Gaceta Antropológica. Nº 15.

Carrión, F. (2006). Escenarios del fútbol: de la calle, por el barrio, al estadio. Flacso-municipio metropolitano. Diario El Comercio. Quito, Ecuador.

Cruder, G. (2008). La educación de la mirada. Buenos Aires: Editorial Stella. De Miguel, J. & Ponce de León, O. (1994). Para una sociología de la fotografía. REIS Nº 84. Octubre-diciembre.

Cuervo, M. (2007). El contexto histórico como eje de análisis del espacio público Bogotano en el siglo XX. En Revista Hallazgos. Nº 7, pp. 77-118.

Galvis, N. (2009). Prácticas corporales: un despliegue del cuerpo en la tensión de lo formal y lo informal. En Revista Educación física y deporte, 28 (2): 13-21. Funámbulos Editores.

Huizinga, J. (2000). Homo ludens. Buenos Aires: Emecé Editores.

Lavega, P. (2000). La clasificación de los juegos, los deportes y las prácticas.

motrices. Grupo de estudios Praxiológicos de Lleida. INEEFC. España.

Madrigal, D. (2009). Fútbol y acción colectiva: la reinvención del espacio urbano. En Razón y palabra.

Martínez, R. & Muñoz, A. (2006). Con la pelota en la cabeza. INDER y Alcaldía de Medellín.

Marrero, I. (2008). La producción del espacio público: fundamentos teóricos y metodológicos para una etnografía de lo urbano. En Revista D’Antropología i investigación social. Universitat de Barcelona.

Medina, G. (1994). Una gambeta a la muerte. Colección ensayos. Fondo Editorial Cooperativo. Medellín, Colombia.

Medina, G. (2007). Prohibido perder y otros juegos de poder alrededor del fútbol, la cultura y la política. Hombre Nuevo Editores. Medellín, Colombia.

Milo, T. (2007). El valor emocional de los picados. Clarín.com

http://weblogs.clarin.com/puebloapueblo/ archives/2007/01/

Moreno, W. (2012). Fotoetnografía e investigación en Educación Física: un giro en la mirada. En imprenta.

Olivera, J. (1989). Hacia un deporte educativo en una educación física renovadora. En Educación física y deporte, (16-17), junio septiembre.

Ortega, R. (2002). Lo mejor y lo peor de las redes de iguales: juego, conflicto y violencia. En Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, (44): 93-113.

Parlebas, P. (2001). Juegos, deportes y sociedades. Barcelona: Editorial Paidotribo.

Pérez, I. (2000). Habilidades sociales. Educar hacia la autorregulación: conceptualización. Barcelona: Editorial Horori.roger.

Rania, A. (2009). Los procesos de transculturación en la narrativa latinoamericana. Universidad Central de Venezuela.

http://www.revistas.luz.edu.ve/index.php/rlh/ article/viewFile/2901/2796.

Rivero, I. (2008). ¿Qué aprendemos a enseñar? El juego en la formación del profesor de Educación Física. En Revista Educación física y deporte, 27, (1): 43- 56.

Rockwell, E. (1993). Etnografía y teoría de la investigación educativa. Departamento de Informáticas del CIDEM. México: Morelia.

Salvatierra, P. (2000). De la etnografía antropológica a la etnografía educativa. En Revista complutense de educación, II, (2): 219-228. 31. Rodríguez, A. (2008). El deporte en la construcción del espacio social. CIS (Centro de Investigaciones Sociológicas). Madrid.

Zapata, G. (1993). Fútbol e identidad cultural. Colombia Ensayos Laborales. Medellín.

El Tiempo.com. “Canchas de Medellín en la mira de combos”. http://m.eltiempo.com/ colombia/. Mayo 22, 2012.

Noticias Telemedellín. “Denuncian presuntas extorsiones para usar canchas sintéticas en Medellín”. http://noticias.telemedellin. tv/?p=29481. Marzo 18, 2012.

Published

2012-08-25

How to Cite

López Higuita, J., Toro, C. A., & Moreno Gómez, W. (2012). Picao (street soccer), emblematic drama of a recreational sport practice that reflects the urban redefinition processes and its young inhabitants. Educación Física Y Deporte, 31(1), 729–744. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.12657

Issue

Section

Research articles