The conflict: learning for coexistence or a scenario to exert the power of exclusion as punishment: The case of a Popular Sport School in corregimiento San Crist óbal, Medell ín, 2007 - 2008

Authors

  • Víctor Hugo Arboleda Serna Docente Universitario
  • Didier Fernando Gaviria Cortés Docente Universitario

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.2994

Keywords:

conflict, coexistence, power, sport

Abstract

The conflict: learning for coexistence or a scenario to exert the power of exclusion as punishment: The case of a Popular Sport School in corregimiento San Crist óbal , Medell ín, 2007-2008.

This article presents some of the findings of a qualitative case study "Dynamics of coexistence

generated by the Popular Sports Schools in the Corregimiento San Cristóbal, Medellín 20072007".

This study was conducted as part of the requirements to obtain the Master's degree in Collective Health.

The point of departure of the study was the authors' interest to know how sports, recreation, and physical education dynamize community wellbeing and strength the community's processes of coexistence, one of the main targets of Popular Sports Schools.

The research question leading the study focused on understanding which were the main dynamics related to coexistence generated by the Popular Sports Schools Program in San Cristóbal. The specific objectives of the study were to identify in the actions taken in the program those elements that dynamize coexistence and to describe the elements that generate dynamics of coexistence using the participants' voices.

|Abstract
= 599 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 184 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Víctor Hugo Arboleda Serna, Docente Universitario

Bachelor of Physical Education. Master of Public Health. University of Antioquia.Teaching Physical Education Institute University of Antioquia.

Didier Fernando Gaviria Cortés, Docente Universitario

Bachelor of Physical Education. Master of Public Health. University of Antioquia. Teaching Physical Education Institute University of Antioquia.

References

1. Aisenstein A. (1998) Deporte y escuela ¿separados al nacer? 3(11). Disponible en: http://www. efdeportes.com/efd11a/angela.htm. Acceso 2 de abril de 2008.

2. Álamo J. (2002). El deporte escolar en Gran Canaria. Estudio del comportamiento de los entrenadores. Vector Plus. (20): 58-66.

3. Alvarado, M. (2003). Los conflictos y las formas alternativas de solución. Tabula Rasa. (001): 1 -1 5.

4. Baruch R, & Folger J. (1996). La promesa de la mediación. Cómo afrontar el conflicto mediante la revalorización y el reconocimiento. Barcelona: Granica.

5. Batallan, G. (2003). El poder y la autoridad en la escuela. Revista Mexicana de Investigación Educativa. (19): 679-704.

6. Bonilla, E. & Rodríguez, P. (1997). Más allá del dilema de los métodos: la investigación en ciencias sociales. 2a ed. Bogotá: Grupo editorial Norma.

7. Cagigal J. (1996). Obras selectas. Volumen 1. Cádiz: COE, Ente de Promoción Deportiva José M.Cagigal y Asociación Española de Deporte para Todos.

8. Díaz M. (2002). Por una cultura de la convivencia democrática. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. (44): 55-78.

9. García F. (1991). Premio y Castigo III. Educación y Enseñanza. Gran Enciclopedia Rialp GER. Disponible en: http://www.canalsocial.net/GER/ficha_GER.asp?id=5514&cat=educacion. Acceso 2 de abril de 2008.

10. Hernández, J. Castro, U. Cruz, H. et al (2000). La iniciación a los deportes desde su estructura dinámica. Aplicación a la Educación Física escolar y el entrenamiento deportivo. Barcelona: INDE.

11. Jares, X. (2004). La educación para la convivencia como proceso de alfabetización en conflictos. Disponible en: http://pdf.escueladepaz.efaber. net/publication/full_text/50/EP01_maqueta. pdf. Acceso 28 de marzo de 2008.

12. Olivera, J. (1993). Reflexiones en torno al origen del deporte. Apunts Educación Física y Deportes. (33): 12-23.

13. Ortega, R. (2006). La convivencia: Un modelo de prevención de la violencia. En: Moreno, Antonio. Villalobos, Soler. La convivencia en las aulas: Problemas y soluciones. Ministerio de Educación y Ciencia. España.

14. Pérez C. (1999). Educación para la convivencia como contenido curricular: Propuesta de intervención en el aula. Estudios Pedagógicos. (25): 113-130.

15. Prat, M. & Soler, S. (2003). Actitudes, valores y normas en la Educación Física y el deporte: Reflexiones y propuestas didácticas. Barcelona. INDE.

16. Rojas, M. & Anaya, M. (2008). Vigilancia y castigo. Aproximaciones al concepto de poder de Michel Foucault. Revista Correo del Maestro. (143): 1-10.

17. Rodríguez, G. Gil, J. & García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. 2a ed. Málaga: Ediciones Aljibe.

18. Rúa, J. (1999). La convivencia, una opción educativa. Revista Avanzada. (6): 111-122.

19. Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.

20. Taylor, S. & Bogdan, R. (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Published

2009-11-22

How to Cite

Arboleda Serna, V. H., & Gaviria Cortés, D. F. (2009). The conflict: learning for coexistence or a scenario to exert the power of exclusion as punishment: The case of a Popular Sport School in corregimiento San Crist óbal, Medell ín, 2007 - 2008. Educación Física Y Deporte, 28(1), 29–38. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.2994

Issue

Section

Research articles

Most read articles by the same author(s)