The flexibility discourse in to curriculum of Instituto de Educación Física of Universidad de Antioquia

Authors

  • León Urrego University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v37n1a01

Keywords:

curriculum, flexibility, physical education, transformation, education

Abstract

This essay develops a review of the state and the application of the concept of flexibility in the educational project of the Instituto de Educación Física {Physical Education Institute}, of the Universidad de Antioquia (Colombia) {University of Antioquia}. To present this analysis, it was necessary to review the documentation offered by the institution on the transformation process, monitoring and curriculum development; the theoretical and conceptual guide proposed by Díaz (2002, 2011) and Nieto (2002) was revised as well. The analysis is accompanied by some ideas that allow to visualize possible actions to be implemented with the purpose of qualifying the ideal of flexibility in the revised educational project.

|Abstract
= 897 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 422 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 355 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

León Urrego, University of Antioquia

Doctor from the University of Valladolid, Spain. Assistant Professor of the Institute of Physical Education 

References

Castañeda, G., Castro, J., Aguilar, R., López, N., Jiménez, J., & Ochoa, V. (2010). Tensiones internas y externas que han incidido en los procesos de transformación curricular en el instituto de Educación Física en la Universidad de Antioquia. Medellín: Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física, Comité de Currículo.

Díaz, M. (2002). Flexibilidad y educación superior en Colombia (Vol. 2). Bogotá: ICFES.

Díaz, M. (2011). Los discursos sobre la flexibilidad y las competencias en educación superior. Pedagogía y Saberes, 35, 9-24.

Gallo, L., & Castañeda, G. (2011). La motricidad en el campo de la formación en los programas del Instituto de Educación Física (Documento inédito). Medellín: Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física.

Gracia, Á. (2000). Conceptualización, objeto de estudio, evolución histórica y cuerpo de conocimiento de las ciencias del deporte. Lúdica Pedagógica, 1(5), 1-9.

Harvey, D. (2006). Breve historia del neoliberalismo. España: Ediciones Akal.

IUEF Instituto Universitario de Educación Física (2005). Guía del diseño curricular. Colombia: Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física.

Nieto, L. (2002). La flexibilidad curricular en la Educación Superior. Algunas perspectivas para su análisis y ejemplos en la Educación Agronómica. En XXXII Reunión Nacional de Directores de la Asociación Mexicana de Educación Agrícola Superior (AMEAS). Tuxtla Gutíerrez, Chis. México. http://ambiental.uaslp.mx/docs/LMNC-PN-0210-FlexCurr.pdf

Published

2019-08-15

How to Cite

Urrego, L. (2019). The flexibility discourse in to curriculum of Instituto de Educación Física of Universidad de Antioquia. Educación Física Y Deporte, 37(1), 9–27. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v37n1a01

Issue

Section

Editorial