Notions and Perceptions of Girls, Boys and Adolescents About Sexuality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.e339044

Keywords:

sexuality, childhood, perceptions, sexual education, sexual and reproductive righs

Abstract

Objective: To explore children knowledge and perceptions about sexuality, exercise of sexual and reproductive rights and sex education. Methodology: A qualitative study was conducted through 25 semi-structured interviews with girls, boys and adolescents from 9 to 14 years old, in eight prioritized municipalities in Colombia. Results: In all the municipalities there was a widespread ignorance about the issues addressed, as well as reduced meanings and extremely negative perceptions about sexuality, sex education and sexual and reproductive rights and health; additionally were found strong gender stereotypes. Conclusions: perceptions and negative connotations assigned to the concepts that were inquired, accounted the limited and precarious sex education that girls and boys from these municipalities have received, which
mean that, despite that in the country there is a favorable legal framework and goals related to the comprehensive approach of sexuality from early childhood, these are not being met.

 
|Abstract
= 3908 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 40 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 2020 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Roldán Restrepo, Profamilia

Sociologist at the University of Antioquia. Qualitative research analyst at Profamilia. Bogotá, Colombia.

Andrea Arenas Duque, Profamilia

Economist and international negotiator of ICESI. Master in Public Health from the University of the Andes. Social Research Coordinator in Profamilia. Bogotá, Colombia.

Luz Janeth Forero Martínez, Profamilia

Medical surgeon of the University of Antioquia. Doctor in Legal Sociology and Political Institutions of the Externado University of Colombia. Project and research manager at Profamilia. Bogotá, Colombia.

Danny Rivera, Profamilia

Statistician at the University of the Valley. Statistical analyst in Profamilia. Bogotá, Colombia.

Juan Carlos Rivillas, Profamilia

Administrator in Health Services of the University of Antioquia. Master in Economics and Health Policy, University of Turin. Director of Research in Profamilia. Bogotá, Colombia.

References

(1). Unicef. Derechos de los niños [internet]; s. f. [citado 2020 ene. 27]. Disponible en: https://www.unicef.org/colombia/derechos-de-los-ninos

(2). González M. Derechos sexuales: niños, niñas y adolescentes. En sela (Seminario en Latinoamérica Teoría Constitucional y Políti-ca) Papers [internet]. 2009 [citado 2020 ene.27];68:1-25. Dispo-nible en: https://digitalcommons.law.yale.edu/yls_sela/68/

(3). Colombia, Ministerio de Salud y Protección Social. Política na-cional de sexualidad, derechos sexuales y derechos reproductivos. Bogotá: Ministerio de Salud y Protección Social; 2014.

(4). Colombia, Congreso de la República. Ley 115, por la cual se ex-pide la Ley General de Educación (1994 feb. 8).

(5). Ministerio de Educación Nacional, Universidad de los Andes. Evaluación del Programa de Educación para la Sexualidad y Construcción de Ciudadanía (pescc). Informe final. 2014.

(6). Vargas Trujillo E. Sexualidad... Mucho más que sexo. Una guía para mantener una sexualidad saludable. Bogotá: Universidad de los Andes; 2007.

(7). Organización Mundial de la Salud. Defining sexual health. Sexual and reproductive health. World Health Organization [internet]; 2006 [citado 2020 ene. 27]. Disponible en: http://www.who.int/reproductivehealth/topics/sexual_health/sh_definitions/en/

(8). Profamilia, Ministerio de Salud y Protección Social. Encuesta nacional de demografía y salud. Tomo II. Componente de salud sexual y salud reproductiva. Bogotá [internet]; 2017 [citado 2020 ene. 27]. Disponible en: https://profamilia.org.co/wp-content/uploads/2019/05/ENDS-2015-TOMO-II.pdf

(9). Murad R, Rivillas JC, Gómez G, et al. Determinantes del em-barazo en adolescentes en Colombia. Explicando las causas de las causas. Bogotá: Profamilia; Fundación Plan [internet]; 2018 [citado 2020 ene.27]. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/ED/PSP/informe-determinantes-sociales-embarazo-en-adolescente.pdf

(10). Moore AM, Reynolds P. Childhood and Sexuality: Contempo-rary Issues and Debates. Basingstoke, uk: Palgrave MacMillan [internet]; 2017 [citado 2020 ene. 27]. Disponible en: https://www.bookdepository.com/es/Childhood-Sexuality-Allison- M-Moore/9781137524959

(11). Profamilia. Proyectos sociales de alto impacto en salud sexual y reproductiva [internet]; s. f. [citado 2020 sep. 17]. Disponible en: https://profamilia.org.co/construyendo-comunidad/labor-social/

(12). Departamento Administratio Nacional de Estadística (dane). Colombia. Medición de pobreza monetaria y desigualdad 2018 [internet]; 2018 [citado 2020 ene. 27]. Disponible en: http://mi-crodatos.dane.gov.co/index.php/catalog/608/get_microdata

(13). Consejo de Organizaciones Internacionales de las Ciencias Mé-dicas (cioms), Organización Panamericana de la Salud, Organi-zación Mundial de la Salud. Pautas éticas internacionales para la investigación relacionada con la salud con seres humanos. 4.a ed. Ginebra: cioms [internet]; 2016 [citado 2020 ene. 27]. Disponible en: https://cioms.ch/wp-content/uploads/2017/12/CIOMS-Ethi-calGuideline_SP_INTERIOR-FINAL.pdf

(14). Cook RJ, Cusack S. Estereotipos de género. Perspectivas legales transnacionales. Pennsylvania: Pennsylvania Studies in Human Rights; 2009.

(15). Pacheco-Sánchez CI, Rincón-Suárez LJ, Guevara EE, et al. Sig-nificaciones de la sexualidad y salud reproductiva en adolescentes de Bogotá. Salud Pública Mex. 2007;49(1):45-51.

(16). Bolívar Bonilla C. Justificaciones morales de los niños y niñas acerca de la sexualidad. Rev Latinoam Ciencias Soc Niñez y Juv. 2010;8(2):1013-23.

(17). Vivo S, López-Peña P, Saric D. Salud sexual y reproductiva para jóvenes. Revisión de evidencia para la prevención. Ciudad de Mé-xico: Banco Interamericano de Desarrollo, División de Protección Social y Salud; 2012.

(18). Malone P, Rodriguez M. Comprehensive sex education vs. absti-nence-only-until-marriage programs. Hum Rights [internet]. 2011 [citado 2020 ene. 27]; Disponible en: https://www.americanbar.org/groups/crsj/publications/human_rights_magazine_home/hu-man_rights_vol38_2011/human_rights_spring2011/comprehen-sive_sex_education_vs_abstinence_only_until_marriage_pro-grams/

(19). Santelli J, Ott MA, Lyon M, et al. Abstinence and abstinence-only education: A review of U.S. policies and programs. Journal of Adolescent Health. 2006;38:72-81. doi: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2005.10.006

(20). Ott MA, Santelli JS. Abstinence and abstinence-only education. Current Opinion in Obstetrics and Gynecology. 2007;19(5):446-52. doi: https://doi.org/10.1097/GCO.0b013e3282efdc0b

(21). Vargas Trujillo E, Barrera F. Adolescencia, relaciones román-ticas y actividad sexual: una revisión. Rev Colomb Psicol. 2002;(11):115-34.

(22). Finkelhor D, Dziuba-Leatherman J. Victimization prevention programs: A national survey of children’s exposure and reac-tions. Child Abus Negl. 1995;19(2):129-39. doi: https://doi.org/10.1016/0145-2134(94)00111-7

(23). Renold E. “Coming out”: Gender, (hetero)sexuality and the pri-mary school. Gend Educ. 2000;12(3):309-26. doi: https://doi.org/10.1080/713668299

(24). Bilinkis M, García Palacios M. El desarrollo esperado: una apro-ximación a la sexualidad en la niñez desde las experiencias forma-tivas en la escuela. Lúdicamente. 2015;4(7).

(25). Vargas Trujillo E, Rojas Martínez ÁM, Balanta P. Televisión y género: un análisis desde la perspectiva de los niños y las niñas. Mediaciones. 2008;6(8):25-40. doi: https://doi.org/10.26620/uni-minuto.mediaciones.6.8.2008.25-40

(26). Badinter E. Por mal camino. Madrid: Alianza; 2004.

(27). Rubin G. Reflexionando sobre el sexo: notas para una teoría radi-cal de la sexualidad. [internet]. 1989 [citado 2020 ene. 27]; 1-59. Disponible en: http://webs.uvigo.es/xenero/profesorado/beatriz_suarez/rubin.pdf

(28). Aries P. Capítulo II. El descubrimiento de la infancia. En El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen. [internet]; s. f. [citado 2020 ene. 27]. Disponible en: http://iin.oea.org/Cursos_a_distan-cia/El_nino_y_la_vida_familiar.pdf

(29). Vila J. Historia de la infancia [reseña]. Educ Soc [internet]. 1982 [citado 2020 ene. 4]; (60):123-6. Disponible en: https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/viewFile/296676/385608

(30). López Y. De la inocencia del niño a la sexualidad infantil. Affect Soc [internet]. 1999 [citado 2020 ene. 27]; 2(4):1-15. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/47457370_De_la_inocencia_del_nino_a_la_se xualidad_infantil

(31). Restrepo-Zea JH, Silva-Maya C, et al. Acceso a servicios de sa-lud: análisis de barreras y estrategias en el caso de Medellín, Co-lombia. Rev Gerenc Polit Salud. 2014;13(27):236-59. doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.rgyps13-27.assa

Published

2021-02-01

How to Cite

1.
Roldán Restrepo D, Arenas Duque A, Forero Martínez LJ, Rivera D, Rivillas JC. Notions and Perceptions of Girls, Boys and Adolescents About Sexuality. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2021 Feb. 1 [cited 2025 Feb. 2];39(2):1-10. Available from: https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/339044

Issue

Section

Salud de los niños

Categories

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.