Limitations of the strategy of healthy municipalities as public policy in Antioquia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.371Keywords:
public policy, health system, healthy municipalitiesAbstract
Downloads
References
(1). Organización Panamericana de Salud. Carta de Ottawa para la pro-moción de la salud. Conferencia internacional sobre promoción de la salud: hacia un nuevo concepto de la salud pública. Ottawa: o p s; 1986. 17-21.
(2). Organización Panamericana de Salud, Organización Mundial de la Salud. Municipios Saludables: una estrategia para la promo-ción de la salud en América latina. [Internet] Washington: o p s/o m s; 1996. [acceso 9 de abril de 2005]. Disponible en: http://www.iadb.org/Etica/Documentos/ale_munic.htm
(3). Espinosa H. Municipios Saludables: lecciones aprendidas, de-safíos. Presentación jornadas de municipios saludables, Buenos Aires, marzo 18-19, 2004.
(4). Salazar C. Las Políticas Públicas. 2ª ed. Bogotá: Editorial j a v e-g r a f, Universidad Pontificia Javeriana; 1999. p. 41.
(5). Roth A. Políticas Públicas: Formulación, implementación y eva-luación. Segunda reimpresión: Bogotá: Ediciones Aurora; 2004. p. 25 y 158.
(6). Meny I, Thoenig J. Las políticas públicas. Versión española a cargo de Francisco Morato. Barcelona: Editorial Ariel S.A; 1992. p. 7.
(7). Muller P. Génesis y fundamentos del análisis de políticas públicas. Revista de ciencias administrativas y sociales 1998; (11): 99-109.
(8). Lahera E. Política y políticas públicas. Naciones Unidas c e p a l. División de desarrollo social. Serie Políticas Sociales 95; Santia-go de Chile: 2004; p. 7.
(9). Milio N. Making healthy public policy: An ecological framework for policy studies. International Journal 1988; 2(3): 263-74. DOI: https://doi.org/10.1093/heapro/2.3.263
(10). Vianna J. Fundamentos de políticas públicas. Río de Janeiro:i d e a-i n p e s; 1982.
(11). Vargas A. El estado y las políticas públicas. Bogotá: Almudena Editores; 1999. p. 76.
(12). González A, Bossert J. Enhancing the political feasility of health reform: A comparative anlysis of Chile, Colombia and Mexico: l a c_h s r36; 2000.
(13). Pressman A. Implementation: How great expectations in Wash-ington are dashed in Oakland. Berkerley-University of California Press, London. 1993.
(14). Gómez R. Evaluando la prevención de la enfermedad y la promo-ción de la salud. Medellín. p.17. [En prensa]
(15). Barrera E. Control y evaluación de políticas públicas. Tecnología Administrativa 1997; 11(23): 41-63.
(16). Colombia. Ministerio de Salud. Resolución 008430 de octubre 4 de 1993, por la cual se establecen normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Bogotá: El Ministerio; 1993.
(17). Chávez B, Arbeláez M. La estrategia de municipios saludables como política pública, Antioquia, Colombia, 2007. Rev. Fac. Nac. Salud Pública 2008;26(1): 40-9.
(18). Costafreda A. Hipótesis de la viabilidad política en la estrategia de desarrollo. En: Desarrollo humano e institucional en América latina. 2003. DHIAL. [Internet] Disponible en: http:// www.hacienda.go.cr/.../La%20hipótesis%20de%20la%20viabilidad%20política%20en%20.
(19). Stein E.Progreso económico y social en América latina. Informe 2006:Banco Interamericano de Desarrollo. David Rockefeller Center for Latin American studies. Harvard University. Editorial Planet.
(20). Sarmiento L. Las políticas públicas y el desarrollo local. En: Se-minario de capacitación para integrantes del Comité Técnico Na-cional y el Comité Consultivo Nacional de Discapacidad. Bogotá 3-4 de febrero, 2005.
(21). Montecinos E. Límites del enfoque de las políticas públicas para definir un “problema público”. Cuadernos de Administración 2007; 20(33).
(22). Bazaga I, Díaz A. Los determinantes ecológicos, políticos e ins-titucionales en las políticas públicas. IX Congreso Internacional del clad sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública, Madrid, España, 2-5 nov. 2004.
(23). Calvo G, Jarque C. Informe del Banco Interamericano de Desarrollo 2006. Capítulo 12, Nueva óptica para el futuro.Washing-ton: b i d; 2006. p. 279.
(24). Creando voluntad política capítulo 5 de libro. [Internet] [acceso 19 de septiembre de 2008]. Disponible en: http://www.transpa rency.org.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Blanca M. Chávez G.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "