Research Care and Teaching Care Research in the Faculty of Nursing at Universidad de Antioquia. Testimonies and Legacies in 70 years of Institutional Life, 1950-2020

Authors

  • Elvigia María Posada Vera Universidad de Antioquia
  • Beatriz Elena Arias López Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.iee.v38n3e03

Keywords:

nursing research, education, nursing, nursing care, research support as topic

Abstract

The development of care research and its teaching in the Faculty of Nursing at Universidad de Antioquia cannot be understood outside the context in which it emerges and from the trajectory of its leading players. This is how this article will present a synthesis of the future of research, with its principal milestones and events in institutional history, in dialogue with the trajectories of four teaching nurses, protagonists of key moments in said history and living testimony of 70 years of institutional life. This panorama seeks to constitute a referent for strategic reflection, which inspires new generations to meet the research challenges and teach care research.

|Abstract
= 1768 veces | PDF
= 380 veces| | HTML INGLES
= 14 veces| | HTML ESPAÑOL
= 177 veces| | PMC
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elvigia María Posada Vera, Universidad de Antioquia

Nurse, Ph.D. Professor. Email: emaria.posada@udea.edu.co Facultad de Enfermería, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.

Beatriz Elena Arias López, Universidad de Antioquia

Nurse, Ph.D. Professor. Profesora. Email: beatriz.arias@udea.edu.co Facultad de Enfermería, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.

References

(1) Fawcett J. Tendencias de investigación en enfermería. Aquichan. 2014; 14(3): 289-93.

(2) Triviño Z, Sanhueza O. Paradigms of nursing research. Cienc. Enferm. 2005; 11(1):17-24.

(3) Posada E. Discursos sobre la configuración de la enfermería como disciplina o como profesión: un estudio de caso en una facultad de enfermería [Doctoral Dissertation]. Facultad de Educación: Universidad de Antioquia; 2016.

(4) Reyes MJ, Cornejo M, Cruz MA, Carrillo C, Caviedes P. Dialogía intergeneracional en la construcción de memorias acerca de la dictadura militar chilena. Universitas Psychol. 2015; 14(1):255-70.

(5) Velandia AL. Historia de la enfermería en Colombia; 1995. Bogotá: Editorial Nacional.

(6) Restrepo M. Historia de la facultad de enfermería en la Universidad de Antioquia. 1997. Medellín: Universidad de Antioquia.

(7) Castrillón C. Formación universitaria de enfermeras Colombia 1937 - 1980. Invest. Educ. Enferm. 1986; 4(1):59-68.

(8) Landeros-Olvera E, Salazar-González B., Cruz-Quevedo E. La influencia del positivismo en la investigación y práctica de enfermería. Index Enferm. 2009. 18(4):263-6.

(9) Romero MN. El modelo pedagógico en enfermería: Una proyección del papel histórico social de la mujer. Perspectiva. 1991; 8(1):15–22.

(10) Salazar AM. In the footsteps of research in the Faculty of Nursing at Universidad de Antioquia. Investig. Educ. Enferm. 2012; 30(3):301-3.

(11) Montenegro M, Pujol J. La fábrica de conocimientos: in/corporación del capitalismo cognitivo en el contexto universitario. Athenea Digital. 2013; 13(1):139-54.

(12) Castrillón C. La dimensión social de la práctica de enfermería. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia; 1997. P.24-5.

(13) Arias BE, Torres B. Veinte años construyendo la salud colectiva. La experiencia de la Maestría en salud Colectiva de la Universidad de Antioquia. Cuadernos del Doctorado. 2017: 71 - 94.

(14) Páramo P, Otálvaro G. Investigación alternativa: Por una distinción entre posturas epistemológicas y no entre métodos. Cinta Moebio. 2006; 25:1-7

(15) Truisi ML. Cuidar e investigar: desafíos metodológicos en enfermería. Texto contexto - Enferm. 2011; 20(1):175-83.

(16) Martínez-Trujillo N, Corrales-Fernández N, Peña-Figueredo M. Capacidades para la gestión de resultados de investigación en sistemas y servicios de salud de enfermería en Cuba. Rev. Enferm. Inst. Mex. Seguro Soc. 2019; 27(2):116-21.

(17) Universidad de Antioquia, Facultad de Enfermería. Jornadas de Investigación. Testimonios y Legados [Internet]. Medellín: Centro de Investigación; 2020 [cited 18 Sept 2020]. Availablle from: https://www.youtube.com/watch?v=D-HczCZbF08&t=12297s&ab_channel=FacultaddeEnfermer%C3%ADaUdeA

(18) López MV. How COVID-19 has Been Transforming the Notion of Care. Invest. Educ. Enferm. 2020; 38(2):e01.

(19) Albrecht G. Earth emotions: New words for a new world. Ithaca: Cornell University Press; 2019.

Published

2020-11-07

How to Cite

Posada Vera, E. M., & Arias López, B. E. (2020). Research Care and Teaching Care Research in the Faculty of Nursing at Universidad de Antioquia. Testimonies and Legacies in 70 years of Institutional Life, 1950-2020. Investigación Y Educación En Enfermería, 38(3). https://doi.org/10.17533/udea.iee.v38n3e03

Issue

Section

ESSAY / ENSAYO / ENSAIO

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.