Dynamic proposal for the development of basic attention repertory and memory on boys and girls with down syndromeintegrated to the regular classroom

Authors

  • Adriana Juliet Serna Jaramillo
  • Alexa Irina Vanegas Uribe
  • Eliana María Álvarez Rueda
  • Natalia Niño Restrepo
  • Doris Adriana Ramírez Salazar

Keywords:

Experimental pedagogy, special educational needs, special education, didactic

Abstract

In this article are presented the partial results of a research project carried out in light of the spice of practical conceptualization and pedagogical project, from the program of special education teaching, and it's registered in the Une of experimental pedagogy which referí to the carrying out of psycho-pedagogical theories that support cognitive and social development in the population ivith educational needs. In this text is described one of the results of the research: didactic proposal designed and implements in a group of school-age boys and girls with Down Syndrome.

How to reference this article:

SERNA JARAMILLO, Adriana Juliet , VANEGAS URIBE, Alexa Irina, ÁLVAREZ RUEDA,Eliana María , NIÑO RESTREPO, Natalia, RAMÍREZ SALAZAR, Doris Adriana, "Propuesta didáctica para el desarrollo de repertorios básicos de atención y memoria en niñas y niños con síndrome de Down integrados al aula regular", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Vol. XVII, N.° 41, (enero-abril), 2005, pp. 115-130.

Received: december 2004

Accepted: may 2005

|Abstract
= 2118 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1314 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Niño Restrepo

Estudiante Licenciatura en Educación Especial Universidad de Antioquia

Doris Adriana Ramírez Salazar

Profesora Facultad de Educación, Universidad de Antioquia. Grupo de Investigación Didáctica y Nuevas Tecnologías.

References

BUCKLEY, S.; BIRD, G.; Y BYRNE, A., 1997, "La importancia práctica y teórica de enseñar a leer y escribir a los niños con síndrome de Down". En: RONDAL, J. y otros., Síndrome de Down. Perspectivas psicológica, psicobiológica y socio-educacional. Colección Rehabilitación, Madrid, Instituto de Migraciones y Seguro Sociales (Imserso).

DÍAZ, A., 1999, Diseño estadístico de experimentos, Medellín, Editorial Universidad de ntioquia.

FEUERSTEIN, R.; RAND, y HOFFMAN, M. B., 1996, "La teoría de la modificabilidad estructural cognitiva". En: MOLINA, G. y FANDOS, I., coords., Educación cognitiva I, Zaragoza, Editores Mira, pp. 31-73.

FLÓREZ, J., 1996, "Psicobiología, conducta y aprendizaje ene el Síndrome de Down. Problemas y soluciones", Revista Síndrome de Down, vol. 12, pp. 51-58.

FLÓREZ, J. y TRONCOSO. M., 1997, Síndrome de Down y educación, Santander, Editorial Masson S.A.

FLÓREZ, J.; TRONCOSO, M.; y DIERSSEN, M., 1997, Síndrome de Down: Biología, desarrollo, y educación. Nuevas perspectivas, Barcelona, Editorial Masson.

GARCÍA, M. J. A. y PARDO de L. E, 1997, El desarrollo de la memoria: estrategias y conocimiento en psicología evolutiva, tomo 2. Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).

GATES, B., 1997, Camino al futuro, 2* ed., Madrid, MacGraw Hill, Interamericana de España S.A.

GROS, S, y RODRÍGUEZ., 1998, "Materiales multimedia y aprendizaje escolar", Infancia y Aprendizaje, Madrid, núm. 83, pp. 93-109.

LEJEUNE, J.; GAULTIER, M. y TURPIN, R., 1959, "Etude des chromosomes so manque de neuf enfants mongolies", París, Comptes Redus de L'Académie des sciences de París.

LÓPEZ, M., 1997, "La educación intercultural: el valor de la diferencia". En: TORRES, J., ed., La innovación de la educación especial, Jaén, Universidad de Jaén.

LOGAN, O., 1995, Teaching reading to children with Down syndrome; a guide for párenles and teachers, Estados Unidos, Woodbine House.

LURIA, A. R., 1979, Atención y memoria, Barcelona, Editorial Fontanella.

MOLINA, G., 1994, Deficiencia mental: aspectos psicoevolutivos y educativos, Málaga, Ediciones Aljibe.

NEGROPONTE, N., 1995, El mundo digital, Barcelona, Ediciones B.

RAMÍREZ, S., 2002, "Comprensión lectora y ciencias naturales en jóvenes con síndrome de Down", tesis Doctoral, Medellín, Universidad de Antioquia.

RIVERA, B., 2000, "Las computadoras y los estudiantes con problemas específicos", Documento de Internet: htto://paidos.rediris.es/needirectorio/tema2/htm, consultada en marzo de 2005.

RONDAL,)., 1993, Desarrollo del lenguaje en el niño con síndrome de Down. Manual práctico de ayuda e intervención, Buenos Aires, Nueva Visión.

TRONCOSO, M. y DEL CERRO, M., 1997, "Lectura y escritura de los niños con síndrome de Down", en: FLÓREZ, J. y TRONCOSO, M. V, Síndrome de Down y educación hoy, Barcelona, Editorial Masson, pp. 89-122.

VIGOSTSKY, L., 1979, El desarrollo de los procesos psicológicos superiores, Barcelona, Grijalbo.

Published

2009-11-06

How to Cite

Serna Jaramillo, A. J., Vanegas Uribe, A. I., Álvarez Rueda, E. M., Niño Restrepo, N., & Ramírez Salazar, D. A. (2009). Dynamic proposal for the development of basic attention repertory and memory on boys and girls with down syndromeintegrated to the regular classroom. Revista Educación Y Pedagogía, 17(41), 113–130. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6031

Most read articles by the same author(s)