Las convivencias y las competencias ciudadanas en la universidad

Citizenship competences and life togetherin higher education

Authors

  • María Alexandra Rendón Uribe University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.14436

Keywords:

Life together, citizenship education, values, regulations, higher education, university

Abstract

This article outlines some conceptualizations on the relevance of life together and citizenship education in higher education.Similarly, it presents some reflections on the role of values and regulations, as a way to promote their implementation in higher education, as part of the preliminary theoretical constructions performed as part of the research project “Citizenship Observatory in Antioquia's Higher Education —the case of Universidad de Antioquia—."Our goal is to analyze why, even with common regulations and values, as well as the recognition of the role of teachers and students, there is a diversity of ways of coexistence due to the various subjects, intentions, expressions, and representations of institutional regulations meant to control social interactions and life together.We assume therefore that life together is a permanent construction of social interactions.Consequently, when higher education institutions favor formal regulations in order to establish modes of coexistence, the subjects are overlooked, thus producing a set of emotions, sensations, and conflicts that would eventually burst, possibly in violent ways, thus interfering with the subjects' legitimate recognition of themselves as a community.

|Abstract
= 396 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 494 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Alexandra Rendón Uribe, University of Antioquia

Research professor at the Faculty of Education of the University of Antioquia. PhD in pedagogical Sciences. Research groups: Unipluriversity and Educational Studies on Cognition, Childhood and Discourse.

References

Álvarez Pérez, Pedro y González Afonso, Miriam (2005). «La tutoría académica en la enseñanza superior: una estrategia docente ante el nuevo reto de la Convergencia Europea». En: Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Vol. 8, N° 4, pp. 1-4. Zaragoza: Asociación Universitaria de Formación del Profesorado.

Arístegui, Roberto et ál. (2005). «Hacia una Pedagogía de la Convivencia». En: Psykhe, Vol. 14, N° 1, pp. 137-150. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Barba Martín, Leticia (s.f.). «Educación en los valores». Disponible en: http://www.geocities.ws/historiadelacultura_prepa3/edu-cacion_en_los_valores.pdf Fecha de consulta: enero de 2010.

Chambeaud, Lia, Díaz, Claudia y Sánchez, Vilma Rosa (s.f.). «La convivencia institucional y la normativa universitaria. Un análisis de períodos de facto y dictaduras». Disponible en: http://www.unam.edu.ar/2008/educacion/tra-bajos/Eje%202/68%20-Chambeaud.pdf Fecha de consulta: 16 de Marzo de 2011.

Constanza Rodríguez, Andrea, Ruiz León, Sara Patricia y Guerra, Yolanda M. (2007). «Competencias ciudadanas aplicadas a la educación en Colombia». En: Revista Educación y Desarrollo Social, Vol. 1, N° 1, pp. 140-157. Bogotá: Universidad Militar Nueva Granada.

García Hierro-García, María Ángeles y Cubo Delgado, Sixto (2009). «Convivencia escolar en Secundaria: aplicación de un modelo de mejora del clima social». Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), Vol. 12, N° 1, pp. 51-62.

Gimeno Sacristán, José y Pérez Gómez, Ángel I. (1996). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.

Goleman, Daniel (1996). La Inteligencia Emocional. Por qué es más importante que el cociente intelectual.Buenos Aires: Javier Vergara.

Herrera Capita, Ángela María (2009). «Educación en valores». En: Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, N° 15, febrero.

Instituto Vasco De Evaluación e Investigación Educativa (2004). La convivencia en los centros de Secundaria. Un estudio de casos. Disponible en: http://www.isei-ivei.net/cast/pub/convcast.pdf. Fecha de consulta: 13 de Marzo de 2011.

Kepowicz Malinowska, Bárbara (2005). «Formación de los futuros maestros en la ética de la convivencia democrática. Ayer y hoy». En: Re-encuentro, N° 43. México, D. F.: Universidad Auónoma Metropolitana, Xochimilco. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=34004305 = Fecha de consulta: 16 de Marzo de 2011

Limón Mendizábal, María Rosario (1994). «Valores sociales y trabajo en equipo en la educación infantil». En: Revista Complutense de Educación, Vol. 5, N° 1, pp. 109-120. Madrid: Editorial Complutense.

Luna, Laura e hirMas, Carolina (2005). «Enfoques curriculares de educación intercultural en Chile: análisis para una propuesta de convivencia». En: VI Congreso Latinoamericano de Educación Intercultural Bilingüe. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile, 25-27 de octubre.

Mayor Ruíz, Cristina (Coord.) (2002). Enseñanza y aprendizaje en la educación superior. España: Octaedro.

Men (2004). Estándares Básicos de Competencia Ciudadana. Serie Guías N° 6. Colombia: Ministerio de Educación Nacional. Disponible en: http://www.eduteka.org/pdfdir/MENEstandaresCompCiudadanas2004.pdf. Fecha de consulta: abril de 2010.

MEN (s.f.). Lineamientos del área de ética y valores. Colombia: Ministerio de Educación Nacional. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf7.pdfFecha de consulta: mayo de 2008.

Morin, Edgar (1999). Los Siete Saberes Necesarios para la Educación del Futuro. Barcelona: Paidós.

Prieto Sánchez, Ana Teresa (2007). «El profesorado universitario: su formación como modelo de actuación ética para la vida en convivencia». En: Actualidades Investigativas en Educación, Vol. 7, N° 2, pp. 1-20. Montes de Oca: Universidad de Costa Rica.

Ruiz Botero, Luz Dary (s.f.). «Lecturas de las convivencias, desde las prácticas cotidianas de los conflictos escolares». En: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Disponible en: http://www.campus-oei.org/equidad/dary.PDF. Fecha de consulta: 27 de febrero de 2007.

Sánchez Hernández, Arturo José (2006). «Los valores ético morales desde una perspectiva psicológica». En: Humanidades Médicas, Vol. 6, N° 3. Camagüey (Cuba). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202006000300006&script=sci_abstract. Fecha de consul-ta: septiembre de 2010.

Segura Castillo, Mario Alberto (2008). «De la vida a la pedagogía: un encuentro con la convivencia». En: Actualidades Investigativas en Educación, Vol. 8, N° 1, enero- abril. Montes de Oca: Universidad de Costa Rica.

Sis López, Néstor Rodrigo (2008). «El papel de los profesores en el apego a la normativa de convivencia en la vida escolar de los alumnos del programa SNIPE del centro escolar el Roble». Tesis. Ciudad de Guatemala: Universidad del Istmo, Facultad de Educación. Disponible en:http://glifos.unis.edu.gt/digital/tesis/2008/23017.pdf. Fecha de consulta: 15 de Marzo de 2011.

Torrego SeiJo, Juan Carlos (2010). «La mejora de la convivencia en un instituto de educación secundaria de la comunidad de Madrid». En: Revista de Currículum y Formación de Profesorado, Vol. 14, N° 1, pp. 251-274. Gra-nada: Universidad de Granada.

Urmeneta Garrido, Ana Rebeca (2009). «Nosotros y los otros. ¿Cómo representan los niños y las niñas las normas sociales?» En: Actualidades Investigativas en Educación, Vol. 9, N° 3, septiembre-diciembre. Montes de Oca: Universidad de Costa Rica.

Published

2013-02-11

How to Cite

Rendón Uribe, M. A. (2013). Las convivencias y las competencias ciudadanas en la universidad: Citizenship competences and life togetherin higher education. Uni-Pluriversidad, 12(2), 57–72. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.14436

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS