Socio-economic development plans and the quality of education in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.16989Keywords:
higher education, commercialization, improvement, development, predominant lexical, social value of educationAbstract
The reflection outlined in this text makes part of the predominant lexical analysis in Colombian higher education between 1993 and 2012, which predicts a change of emphasis in the social value of education as a whole. It starts with a description of the relationship between society and education as well as the changes the latter has undergone in terms of people’s conceptions about it and its importance for society. The referential context is the socio-economic development plans in Colombia during the period under study in order to show that the language used to refer to education is clearly emphatic when alluding to it as a commodity. In particular, this article recognizes a shift in the context of higher education towards expressions such as efficiency, effectiveness, competition, development, productivity, competitiveness, global market, standardization, credit, quality improvement, self-sustainability, to name only a few.
Downloads
References
Congreso de la República de ColombiA (1994). El salto educativo. La educación, eje del desarrollo del país. Bogotá: Editoláser.
Congreso de la República de Colombia (1994). El salto educativo. La educación, eje del desarrollo del país. Bogotá: Editoláser.
Congreso de la República De Colombia (1994). Decreto 1860 reglamentario de la ley 115. Agosto de 1994. Bogotá, Colombia.
Consejo Nacional De Acreditación (1998). Lineamientos para la acreditación. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
DurKheim, Émile (1991). Educación y sociología. México, D.F.: Colofón.
Heidegger, Martin (1986). La pregunta por la cosa. Barcelona: Orbis.
Hoyos Vásquez, Guillermo (2009). «Seminario filosofía de la religión y pedagogía». Ponencia presentada en el marco del doctorado en Ciencias de la Educación. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.
Lipovetsky, Gilles (2008). La sociedad de la decepción: entrevista con Bertrand Richard. Barcelona: Anagrama.
MejíA j., Marco Raúl (2007). Educación(es) en la(s) globalización(es) I. Entre el pensamiento único y la nueva crítica. Bogotá: Ediciones Desde Abajo.
Ministerio de Educación Nacional (MEN) (1994). Decreto 1860 reglamentario de la Ley 115. Agosto de 1994. Bogotá, Colombia.
Ministerio De Educación Nacional (MEN) (1996).Plan Decenal de Educación 1996-2005. Febrero de 1996. Bogotá, Colombia.
ministerio De educación nacional (MEN) (2000). «Acreditación de calidad y desarrollo de las escuelas normales superiores». Documento marco. Bogotá, Colombia.
Ministerio De Educación Nacional (MEN) (2002). «Evaluación externa con fines de acreditación de calidad y desarrollo de las escuelas normales superiores». Ficha de registro. Bogotá, Colombia.
Presidencia de la República (1991). La revolución pacífica: Plan de Desarrollo Económico y Social 1990-1994. Bogotá: Departamento de Planeación Nacional. Disponible en Internet: https://www.dnp.gov.co/PND/PlanesdeDesarrolloanteriores.aspx
Presidencia de la República (1995). El salto social: Plan de Desarrollo Económico y Social 1994-1998. Bogotá: Departamento de Planeación Nacional.
Presidencia de la República (1999). Cambio para construir la paz: Plan de Desarrollo 1998-2002. Bogotá: Departamento de Planeación Nacional.
Presidencia De la República (2003). Hacia un Estado comunitario: Plan de Desarrollo 2002-2006. Bogotá: Departamento de Planeación Nacional.
Presidencia de la República (2007).Desarrollo para todos: Plan de Desarrollo Estado comunitario 2006-2010. Bogotá: Departamento de Planeación Nacional.
Presidencia de la República (2011). Prosperidad para todos: Plan de Desarrollo 2010-2014. Bogotá: Departamento de Planeación Nacional.
SánChez, Silvio (2000). Las gramáticas de la universidad. Pasto: Ediciones Uninariño.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.