The research training of professors.A Case study in a Colombian Higher Education Institution

Authors

  • Claudia Marcela Velásquez Jiménez University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.326181

Keywords:

teacher training, higher education, research, university teaching skills

Abstract

This article focuses on the issue of the research training offered to university professors. Determine the characteristics of the research training offered to professors affiliated to programs in the field of health in a higher education institution in Colombia. A descriptive case study was conducted based on a qualitative approach. The participants were 13 professors with a masters’ degree who are members of research groups at a higher education institution in health programs. This study helped conclude that: 1) Professors receive their research training mostly from their graduate studies, which according to their opinion is insufficient both in theoretical and methodological terms, especially in the graduate programs focused on qualitative approaches in comparison to those that focus on quantitative approaches, both of which are necessary to understand the problems associated with the health-disease-care process. 2) The institution demands much more than the training it offers. 3) The work plans require professors to conduct research projects that sometimes luck enough intra-institutional funding or fail to obtain external resources, with management requirements that hinder the construction of an academic community that enhances teachers’ research skills. 4) Most participants said they had difficulties in writing scientific articles or books and little training in these aspects, or no training at all. 5) There are no institutional mechanisms that favor participation in networks of knowledge; the times established in the professors’ work plans emphasize teaching over other essential functions of the university.

|Abstract
= 382 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 243 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Marcela Velásquez Jiménez, University of Antioquia

Nurse, graduate in Modern Languages. Master in Community Psychology. Specialist in philosophy of science, Manager RED -RIGES in the field of public health and territory.

References

ARAMBURUZABALA, P; HERNÁNDEZ , R&ÁNGEL , I. (2013). Modelos y tendencias de la formación docente universitaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, Septiembre-Diciembre pp 345-357.Recurperado el 14 de agosto de 2015 Disponible en:http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56729527020

ARBELAZ, R. (2005). Concepciones sobre una docencia universitaria de Calidad .Estudio diferencial entre universidades y profesores Universidad de Valencia. Universitat de Valencia -Servei de Publicaciones.

BELTRAN, D. (2013) Gestión del conocimiento y pedagogía. Red Internacional del Conocimiento RIGES, Bogotá, Colombia. RIGES

BOÉSSIO A, BEATRIZ M;& PORTELLA, M. (2009). Docencia universitaria: Formación y aprendizaje en el posgrado en educación. Revista de la Educación Superior, XXXVIII. Julio-Septiembre, 163170. Recuperado el 14 de agosto de 2015 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60416811009

BONDARENKO, N. (2009). El componente investigativo y la formación docente en Venezuela. Estudios Pedagógicos, XXXV. 253-260.

DI FRANCO, M. (2009). La formación docente en la universidad. Editorial Praxis Educativa (Arg), XIII Marzo-Sin mes Recuperado el 14 de agosto de 2015 http://mingaonline.uach.cl/pdf/estped/v35n1/art15.pdf

DÍAZ, M & JARA , N. (2010). Rol de los docentes de ciencias de la salud y el desarrollo de sus competencias. Iatreia, Diciembre-Febrero, 432440. Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180515586013

ESCUDERO, T (2003). La formación Pedagógica del profesorado Universitario vista desde la enseñanza disciplinar . Revista de educación la formación del profesorado universitario. Disponible en http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-deeducacion/articulosre331/re3310511294.pdf?documentId=0901e72b81257908

FIGUEROA, M. (2010). Aproximaciones teóricas para el desarrollo de competencias Investigativas en educación superior. Pensar la Educación. Anuario del doctorado de educación disponible en: http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/anuariodoctoradoeducacion/article/view/3873/3700

GARCÍA Y,& ORTIZ B (2007) .Conceptualizacio-nes sobre el trabajo académico del profesor universitario disponible en:http://die.udistrital.edu.co/sites/default/files/doctorado_ud/publicaciones/conceptualizacione_sobre trabajoacademico delprofesor universitario.pdf

GIRALDO, U, ABAD, D. & DÍAZ, E. (2007). Bases para una política de calidad de la educación superior en Colombia. Recuperado el 15 de octubre de 2010 de: http://www.cna.gov.co/1741/articles-186502_doc_academico10.pdf

GONZÁLEZ, N, PIRELA, A, & ZERPA, M. (2012). La formación docente como investigador. Una Responsabilidad Social Universitaria. Opción, Septiembre Diciembre, 466-479. Disponible en http://redalyc.org.www.redalyc.org/articulo.oa?id=31025702009

HERMOSILLA,Y& HIDALGO. (2002). Redes de contacto sociales. ¿Factor clave para la labor de investigación universitaria?. Educação & Sociedade, Diciembre-Sin mes, 191-213. Disponible en: http://redalyc.org.www.redalyc.org/articulo.oa?id=87313722010

HERNÁNDEZ, I. (2009). El docente investigador en la formación de profesionales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, Mayo-Agosto, 1-21. Disponible en http://www.redalyc.org/pdf/1942/194215432011.pdf

JIMÉNEZ, Y, HERNÁNDEZ, J, ORTEGA PACHECO, JOSÉ DAVID. (2014).Forman los programas de formación docente?. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, Julio-Diciembre, 1-27. Disponible en http://www.redalyc.org/pdf/2831/283131303001.pdf

LASTRA, R, COMAS, Ó. (2014). El profesor universitario: entre el estímulo económico y la epistemodinámica. Revista de la Educación Superior, XLIII Abril-Junio, 57-87.

LÓPEZ, L. (2008). El profesor universitario en la contemporaneidad. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, junio, 23-40. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/909/90916103.pdf

PÉREZ, M. (2005). La formación permanente del profesorado ante los nuevos retos del sistema educativo universitario, REIFOP, 8 (1).Disponible en: http://www.aufop.com/aufop/revistas/indice/digital/114

MAS TORELLÓ, Ò. (2011). El profesor universitario: sus competencias y formación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, volumen 15, 3, diciembre, 195-211. Disponible en http://www.ugr.es/~recfpro/rev153COL1.pdf

MENIN, OVIDE. (2011). Algunas ideas sobre formación docente universitaria. Praxis Educativa (Arg), volumen 15,n 15, 14-18 .Disponible en: http://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=153122414002

MICHELINI, M, SANTI, L, & STEFANEL, A. (2013). La formación docente: un reto para la investigación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, Noviembre-, 846-870.Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92028937024

MIRANDA, C (2007). Educación superior. Mecanismos de aseguramiento de la calidad y formación docente. Estudios Pedagógicos, 33 (1), 95-108. http://mingaonline.uach.cl/scielo.php?pid=S0718-07052007000100006&script=sci_arttext

MONDRAGÓN, H (2005). La pasión por el conocimiento y la enseñanza en la universidad Javeriana Cali 2005 disponible en http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:EExnfT2KlXUJ:ecaths1.s3.amazonaws.com/didactica1historia/1625880210.Mondragon%2520Investigaci%25C3%25B3n.pdf+&cd=5&hl=es-419&ct=clnk&gl=co

MORENO, M. (2011). La formación de investigadores como elemento para la consolidación de la investigación en la universidad. Revista de la educación superior, 40(158), 59-78. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602011000200004&lng=es&tlng=es

PARRA, C, ECIMA, I, GÓMEZ, M, & ALMENÁREZ-MORENO, F. (2010). La formación de los profesores universitarios: una asignatura pendiente de la universidad colombiana. Educación Y Educadores, 13(3). Consultado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1733/2335

PÉREZ , M & GONÇALVES, S(2013). Formación del Profesorado en Competencias. Editorial. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, Septiembre-Diciembre, 3-10.Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/567/56729527001.pdf

QUINTERO, J, ZULUAGA, C, & RAMÍREZ, O. (2005). Being and Becoming Researchs. Revista Latinoamericana de estudios educativos -Colombia Vol julio diciembre, 148-159. Disponible en https://www.yumpu.com/en/document/view/18825195/being-and-becoming-researchers

RICKENMANN, R (2007). Investigación y formación docente Dispositivos de formación elementos para la construcción de una identidad profesional, eccos revista científica universidad de Sao Paulo julio –diciembre disponible en: http://www.uninove.br/PDFs/Publi-cacoes/eccos/eccos_v9n2/eccosv9n2_2i14.pdf

SARAVIA, MARCELO (2008). Calidad del profesorado: Un modelo de competencias académicas. Revista de Investigación Educativa, volumen 6, n 1,págs., 141-156. Disponible en http://revistas.um.es/rie/article/view/94161/90781

UNESCO (1998) Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo xx1. Disponible en http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590so.pdf

ZABALZA, M. (2011). Formación del profesorado universitario: mejorar a los docentes para mejorar la docencia. Educação. Revista do Centro de Educação, Septiembre-Diciembre, 397-423.

ZEMELMAN, HUGO (2006.) Pensar teórico y epistémico. Los retos de las ciencias sociales Latinoamericanas Instituto pensamiento y cultura en america Latina -Ipecal –Guerrero -México. Disponible en: https://issuu.com/ipecal/docs/pensarteorico.

Published

2016-11-22

How to Cite

Velásquez Jiménez, C. M. (2016). The research training of professors.A Case study in a Colombian Higher Education Institution. Uni-Pluriversidad, 16(1), 15–25. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.326181

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS