Conceptual Approach to the Generations Topic. A View from the Fields of Education and Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.2.05

Keywords:

generations, generational relations, education, pedagogy

Abstract

This article addresses the generations topic as field of interest to education and pedagogy. The first section presents an approach to the concept and includes etymology, historical search for the period between the 19th century and part of the second decade of the 21st century, authors, semantic field, perspectives, and constitutive tensions. The second section refers intergenerational relationships as a matter marked by memory and conflict and closely related to transmission and education. The third and last section closes the article with some conclusions that indicate the concept of generation as field of interest due to its relational character and intrinsic connection with tradition (Molino, 2015), transmission, education, training, and coexistence.

|Abstract
= 877 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 803 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diana María Posada-Giraldo, University of Antioquia

Full-time Professor at the Department of Early Childhood Education Faculty of Education University of Antioquia. Doctoral Student in Education. 

References

Bauman, Z. (2009). Entre nosotros, las generaciones. In J. Larrosa (Ed.), Entre nosotros: sobre la convivencia entre generaciones (pp. 101–127). Barcelona: Fundació Viure i Conviure.

Bauman, Z., & Leoncini, T. (2018). Generación líquida: Transformaciones en la era3.0. Barcelona: Paidós. https://doi.org/10.1177/1532708603254356

Beck, U. (2008). Generaciones globales en la sociedad del riesgo mundial. Revista CIDOB d’Afers Insternacionals, (82–83), 19–34.

Burnett, J. (2010). Generations: The Time Machine in Theory and Practice. Great Britain: Ashgate Publishing Limited.

Caballero Guisado, M., & Baigorri Agoiz, A. (2013). ¿Es Operativo El Concepto De Generación? Aposta: Revista de Ciencias Sociales, (56), 1–45.

Caïs Fontanella, J., Folguera Cots, L., & Formoso Araujo, C. (2014). Investigación cualitativa longi¬tudinal. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Cornu, L. (2004). Transmisión e institución del sujeto. Transmisión simbólica, sucesión, fintud. In La transmisión en las sociedades, las instituciones y los sujetos: un concepto de la educación en acción (pp. 27–38). Buenos Aire: Centro de Publicaciones· Educativas y Material Didáctico.

Cornu, L. (2009). Lugares y compañías. In J. Larrosa (Ed.), Entre nosotros: sobre la convivencia entre generaciones (pp. 51–65). Barcelona: Fundació Viure i Conviure.

Diez, M. L. (2015). Migración , biografías infantiles y procesos de identificación: Refl exiones desde una etnografía escolar en el sur de la ciudad de Buenos Aires (Tesis doctoral). Universidad de Buenos Aires.

Diker, G. (2004). Y el debate continúa. ¿Por qué hablar de transmisión? In La transmisión en las sociedades, las instituciones y los sujetos: un concepto de la educación en acción (pp. 223–230). Buenos Aires: Centro de Publicaciones· Educativas y Material Didáctico.

Domico-Murillo, N. (2019). Guardianas de la sabiduría: Pedagogía de los cantos ancestrales del pueblo Embera Eyábida. Unipluriversidad, 19(1), 56–71. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.1.04

Donati, P. P. (1999). Familias y generaciones. Desacatos, (2), 27–49. Retrieved from http://www. scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-92741999000200003&lng=es&tlng=es

Ecarius, J. (Ed.). (1998). Was will die Jüngere mit der älteren Generation? Generationenbeziehun¬gen und Generationenverhältnisse in der Erziehungswissenschaft. Opladen: Leske & Budrich.

Echevarría, I. (2009). El descubrimiento de la juventud: apuntes sobre el origen y los fundamentos del llamado conflicto generacional. In J. Larrosa (Ed.), Entre nosotros: sobre la convivencia entre generaciones (pp. 233–243). Barcelona: Fundació Viure i Conviure.

Feixa, C. (2006). Generación XX. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4(2), 1–18.

Feixa, C. (2009). Tarzán, Peter Pan, Blade Runner relatos generacionales en la era global. In J. Larrosa (Ed.), Entre nosotros: sobre la convivencia entre generaciones (pp. 153–173). Barcelona: Fundació Viure i Conviure.

Forster, R. (2009). Transmisión, tradición: entre el equívoco y la incomodidad. In J. Larrosa (Ed.), Entre nosotros: sobre la convivencia entre generaciones (pp. 33–49). Barcelona: Fundació Viure i Conviure.

Frigerio, G. (2004). Los avatares de la transmisión. In La transmisión en las sociedades, las institu¬ciones y los sujetos: un concepto de la educación en acción (pp. 11–26). Buenos Aires: Centro de Publicaciones·Educativas y Material Didáctico.

Gálvez Manrique, D. (2019). Propuesta de fortalecimiento de vínculos paterno-filiales en las futuras generaciones en relación a las nuevas tecnologías de la información y comunicación. Apuntes de Bioética, 2(2), 116–145. https://doi.org/10.35383/apuntes.v2i2.290

Gil, R. M., Arnedo-Moreno, J., González, C. S., Paderewski, P., Domenech, M., & Lleras de Frutos, M. (2003). Generación Z y Fortnite: lo que engancha a los más pequeños. Interacción, Revista Digital de AIPO, (1), 32–42.

Höpflinger, F. (2011). Intergenerationelles Lernen – Chancen und Voraussetzungen. In M. Marquard, M. Schabackere-Bock, & C. Stadelhofer (Eds.), Intergenerationelles Lernen – als Teil einer lebendigen Stadtkultur (pp. 43–53). Berlin: Ulm: Klemm + Oelschläger.

Kelle, H. (2005). Kinder und Erwachsene. Die Differenzierung von Generationen als kulturelle Praxis. In H. Hengst & H. Zeiher (Eds.), Kindheit soziologisch (pp. 83–108). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Korinfeld, D. (2004). Volver a contar, memoria y transmisión. In La transmisión en las sociedades, las instituciones y los sujetos: un concepto de la educación en acción (pp. 97–108). Buenos Aires: Centro de Publicaciones· Educativas y Material Didáctico.

Koselleck, R. (1993). Futuro pasado. Para una semántica de los tiempos históricos. Barcelona: Paidós.

Leccardi, C., & Feixa Pàmpols, C. (2011). El concepto de generación en las teorías sobre la juventud. Última Década, (34), 11–32. https://doi.org/10.4067/S0718-22362011000100002

Liebau, E. (Ed.). (1997). Das Generationenverhältnis. Über das Zusammenleben in Familie und Gesellschaft. Weinheim: Juventa Verlag.

Lüscher, K., Hoff, A., Viry, G., Widmer, E., Sánchez, M., Lamura, G., … Boström, A. (2016). Generaciones, relaciones intergeneracionales, política generacional. Konstanz ( Deutschland): Universität Konstanz.

Maffesoli, M. (2009). Tribalismo y hospitalidad. In J. Larrosa (Ed.), Entre nosotros: sobre la convi¬vencia entre generaciones (pp. 129–135). Barcelona: Fundació Viure i Conviure.

Manguel, A., & Holdengräber, P. (2009). Una conversación sobre la lectura. In J. Larrosa (Ed.), Entre nosotros: sobre la convivencia entre generaciones (pp. 211–231). Barcelona: Fundació Viure i Conviure.

Mannheim, K. (1993). El problema de las generaciones. Reis: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (62), 193–242. https://doi.org/10.1177/0276146708325386

Marías, J. (1949). El método histórico de las generaciones. Madrid: Revista de Occidente.

Mèlich, J. C. (2009). La formación inquietante de la memoria. In J. Larrosa (Ed.), Entre nosotros: sobre la convivencia entre generaciones (pp. 85–95). Barcelona: Fundació Viure i Conviure.

Molino, E. (2015). Tradiciones y educación. In N. Bidon-Chanal, L & Fernández Muriano (Ed.), Actas de las IV Jornadas Internacionales de Hermenéutica (pp. 1–9). Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

Oncina Coves, F. (2003). Introducción: la modernidad velociferina y el conjunto de la secularización. In R. Koselleck (Ed.), Aceleración, prognosis y secularización (pp. 11–36). Barcelona: Pre-Textos.

Ramírez Varela, F. (2020). Juventud y movimientos sociales: reflexiones sobre la Generación Glocal latinoamericana. Revista Argentina de Estudios de Juventud, (14), e030. https://doi.org/10.24215/18524907e030

Real Academia Española. (2020). Diccionario de la lengua española. Retrieved from http://dle.rae.es/?id=J3hJP2w [1° de febrero de 2021]

Sánchez de la Yncera, I. (1993). La sociología ante el problema generacional: Anotaciones al trabajo de Karl Mannheim. Reis: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (62), 147–192.

Scabini, E., Marta, E., & Lanz, M. (2006). The Transition to Adulthood and Family Relations: An Intergenerational Perspective. New York: Psychology Press.

Schleiermacher, F. (2000). Texte zur Pädagogik 2: Kommentierte Studienausgabe. (P. Kommentierte, H. Von Michael, & J. Brachmann, Eds.). Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

Skliar, C. (2009). Notas para pensar la convivencia, la hospitalidad y la educación. In J. Larrosa (Ed.), Entre nosotros: sobre la convivencia entre generaciones (pp. 67–83). Barcelona: Fundació Viure i Conviure.

Sünkel, W. (1997). Generation als pädagogischer Begriff. In L. Eckart (Ed.), Das Generationenverhältnis. Über das Zusammenleben in Familie und Gesellschaft (pp. 195–204). Weinheim: Juventa Verlag.

Toledo, V. (2020). Generación Z el fin del Mundo tal y Como lo Conocemos (Tesis de maestría). Universidad de Navarra. Retrieved from https://dadun.unav.edu/handle/10171/59091

Vilanova, N., & Ortega, I. (2017). Generación Z: Todo lo que necesitas saber sobre los jóvenes que han dejado viejos a los millennials. Plataforma.

Published

2020-12-22

How to Cite

Posada-Giraldo, D. M., & Runge Peña, A. K. (2020). Conceptual Approach to the Generations Topic. A View from the Fields of Education and Pedagogy. Uni-Pluriversidad, 20(2), 2–20. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.2.05