A literature review about teaching strategies for algebraic expressions in secondary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.348601

Keywords:

teaching strategies, algebraic expressions, secondary school, digital resources

Abstract

Research highlights the importance of expanding studies that allow to support and guide teachers' decision making in the teaching of algebraic expressions. In this sense, the objective of this literature review was to characterize the strategies that have been designed for teaching algebraic expressions in secondary education and their respective theoretical foundations. For this purpose, 22 papers published during the last 10 years (2010-2020) were analyzed, grouped into two categories: technological resources used in teaching strategies for teaching algebraic expressions in secondary education and theoretical foundations of teaching strategies for teaching algebraic expressions in secondary education. Among the conclusions, it is reported the need to deepen around the different resources, especially with respect to technological resources because, although they are booming, they are identified as limited mainly to the use of software.

|Abstract
= 1943 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1163 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 2 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana María Serna Agudelo, Institución Educativa Cocorná, Colombia

Profesora de la Institución Educativa Cocorná. Licenciada en Matemáticas y Física de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia). Magíster en Educación de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia). Integrante del Grupo de Investigación Mathema-Formación e Investigación en Educaci´ón Matemática de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia). E-mail: tmaria.serna@udea.edu.co

Eliana Isabel Cardona Cortés, Institución Educativa Entrerríos, Colombia

Profesora de la Institución Educativa Entrerríos. Licenciada en Matemáticas y Física de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia). Magíster en Educación de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia). Integrante del Grupo de Investigación Mathema-Formación e Investigación en Educación Matemática. (Medellín - Colombia). E-mail: eisabel.cardona@udea.edu.co__

Jaime Andrés Carmona-Mesa, Universidad de Antioquia, Colombia

Licenciado en Matemáticas y Física de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia). Magíster en Educación de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia). Integrante del Grupo de Investigación MATHEMA-FIEM de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia). Profesor de la Facultad de  Educación de la Universidad de Antioquia, estudiante de Doctorado en Educación de la misma Universidad. Coordinador de Práctica Pedagógica de la Licenciatura en Física. E-mail: jandres.carmona@udea.edu.co

References

Anijovich, R., y Mora, S. (2010). Estrategias de enseñanza otra mirada al quehacer en el aula. Editorial Aique.

Apsari, R. A., Putri, R. I. I., Sariyasa, Abels, M., y Prayitno, S. (2020). Geometry representation to develop algebraic thinking: A recommendation for a pattern investigation in pre-algebra class. Journal on Mathematics Education, 11(1), 45-58. https://doi.org/10.22342/jme.11.1.9535.45-58

Arevalillo-Herraez, M., Arnau, D., Ferri, F. J., y Santos, O. C. (2017). GUI-driven Intelligent Tutoring System with affective support to help learning the algebraic method. 2017 IEEE International Conference on Systems, Man, and Cybernetics, SMC, 2867-2872. https://doi.org/10.1109/SMC.2017.8123062

Benítez Pérez, A. (2010). Estudio numérico de la gráfica para construir su expresión algebraica: El caso de los polinomios de grado 2 y 3. Educación matemática, 22(1), 5-29.

Boles, K., Macedo, L., Proctor, C., y Blikstein, P. (2018). Manipul8: An interactive experience to inspire pattern-based algebraic thinking and representational fluency. Proceedings of the 17th ACM Conference on Interaction Design and Children, 501-504. https://doi.org/10.1145/3202185.3210763

Carmona-Mesa, J. A., Flores Salazar, J. V., y Villa-Ochoa, J. A. (2018). Uso de calculadoras simples y videojuegos en un curso de formación de profesores. Uni-Pluriversidad, 18(1), 13-24. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18.1.02

Castillo, M., y Gamboa, R. (2013). Desafíos de la educación en la sociedad actual. Diálogos Educativos, 12(24), 55-69.

Demo, G. B. (2010). From mini rover programs to algebraic expressions. 10th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies. https://doi.org/10.1109/ICALT.2010.95

DeWolf, M., Bassok, M., y Holyoak, K. J. (2016). A set for relational reasoning: Facilitation of algebraic modeling by a fraction task. Journal of Experimental Child Psychology, 152, 351-366. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2016.06.016

García-Lastra, M. (2013). Educar en la sociedad contemporánea. Hacia un nuevo escenario educativo. Convergencia, 20(62), 199-220.

Gasco-Txabarri, J. (2017). La resolución de problemas aritmético - algebraicos y las estrategias de aprendizaje en matemáticas. Un estudio en educación secundaria obligatoria (ESO). Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 20(2), 1-24. https://doi.org/10.12802/relime.17.2022

Grant, M. J., y Booth, A. (2009). A typology of reviews: An analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26, 91-108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x

Guirao, S. J. A. (2015). Utilidad y tipos de revisión de literatura. Ene, 9(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4321/S1988-348X2015000200002

Hadjerrouit, S. (2011). Using the interactive learning environment aplusix for teaching and learning school algebra: A research experiment in a middle school. Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(4), 384-389.

Hidayah, I. N., y Fathimatuzzahra. (2019). Development of Math Comic Learning Media on the Subject of Algebraic Expressions for Seventh Grade of Junior High School Students. Journal of Physics: Conference Series. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1227/1/012029

Jupri, A., Usdiyana, D., y Sispiyati, R. (2019). Designing an algebra learning sequence: The case of operations on algebraic expressions. Journal of Physics: Conference Series. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1280/4/042038

Jupri, A., Drijvers, P., y van den Heuvel-Panhuizen, M. (2014). Difficulties in initial algebra learning in Indonesia. Mathematics Education Research Journal, 26, 683-710. https://doi.org/10.1007/s13394-013-0097-0

Kieran, C. (2016). Cognitive neuroscience and algebra: Challenging some traditional beliefs. En And the Rest is Just Algebra (pp. 157-172). https://doi.org/10.1007/978-3-319-45053-7_9

Kieran, C. (2006). Research on the learning and teaching of algebra. In A. Gutiérrez & P. Boero (Eds.), Handbook ofresearch on the psychology ofmathematics education: Past, present and future (pp. 11–50). Sense Publishers

Laborde, C., Brady, C., Dalton, S., Siller, H.-S., Michal, T., Trgalova, J., y Moreno-Armella, L. (2016). Uses of Technology in Upper Secondary Mathematics Education. En Uses of Technology in Upper Secondary Mathematics Education.

Lepak, J. R., Wernet, J. L. W., y Ayieko, R. A. (2018). Capturing and characterizing students’ strategic algebraic reasoning through cognitively demanding tasks with focus on representations. Journal of Mathematical Behavior, 50, 57-73. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2018.01.003

López, A. (2010). Interpretación de estudiantes de bachillerato sobre la identidad de la variable en expresiones algebraicas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 13(4), 161-176.

Malara, N. A. (2012). Processi di generalizzazione nell’insegnamento/apprendimento dell’algebra. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 4(4), 13-35. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/570

Marquina, J., Moreno, G., y Acevedo, A. (2014). Transformación del lenguaje natural al lenguaje algebraico en educación media general. Educere, Investigación Arbitrada, 18(59), 119-132.

Muchoko, C., Jupri, A., y Prabawanto, S. (2019). Algebraic visualization difficulties of students in junior high school. Journal of Physics: Conference Series, 1157(3). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1157/3/032108

Mustaffa, N., Said, M., Ismail, Z., y Tasir, Z. (2018). Framework of integrating algebraic thinking in problem-based learning via online environment for school students. 372-378. https://doi.org/10.1109/TALE.2018.8615390

Popayán, Y., y Castillo, V. (2017). Situación didáctica y enseñanza del pensamiento variacional. Educere, 21(70), 571-579.

Rüede, C. (2012). Strukturieren eines algebraischen Ausdrucks als Herstellen von Bezügen. Journal fur Mathematik-Didaktik, 33(1), 113-141. https://doi.org/10.1007/s13138-012-0034-x

Sánchez Barbero, B., Calatayud, M., y Chamoso, J. M. . (2019). Análisis de la interacción de maestros cuando resuelven problemas realistas conjuntamente con sus alumnos en aulas de primaria, teniendo en cuenta su experiencia docente. Uni-Pluriversidad, 19(2), 40–59. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.2.03

Sánchez, F. (2016). ABP como estrategia para desarrollar el pensamiento lógico matemático en alumnos de educación secundaria. Sophía, colección de Filosofía de la Educación, 2(21), 209-224. https://doi.org/10.17163/soph.n21.2016.09

Şengül, S., y Üner, I. (2010). What is the impact of the teaching «Algebraic Expressions and Equations» topic with concept cartoons on the students’ logical thinking abilities? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5441-5445. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.887

Serna, T., Cardona, E., y Carmona-Mesa, J. A. (2021). Propuesta para la enseñanza de las expresiones algebraicas en educación secundaria mediante la asociación del lenguaje cotidiano y el lenguaje algebraico integrando la tecnología digital Scratch. En E. Serna (Ed.), Revolución en la Formación y la Capacitación para el Siglo XXI (4a ed.) (Vol. I) (pp. 452–470). Medellín: Instituto Antioqueño de Investigación.

Setiawati, S., Herman, T., y Jupri, A. (2017). Investigating middle school students’ difficulties in mathematical literacy problems level 1 and 2. Journal of Physics: Conference Series. https://doi.org/10.1088/1742-6596/909/1/012063

Socas, M. (2011). La enseñanza del Álgebra en la Educación Obligatoria. Aportaciones de la investigación. NÚMEROS, Revista de Didáctica de las Matemáticas, 77, 5-34. Recuperado de http://www.sinewton.org/numeros

Tabach, M., y Friedlander, A. (2017). Algebraic procedures and creative thinking. ZDM - Mathematics Education, 49(1), 53-63. https://doi.org/10.1007/s11858-016-0803-y

Villa-Ochoa, J. A., y Suárez-Téllez, L. (2021). Computer Algebra Systems and Dynamic Geometry for Mathematical Thinking. In: M. Danesi (Ed.), Handbook of Cognitive Mathematics (pp. 1–27). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-44982-7_36-1

Vega-Castro, D., Molina, M., y Castro, E. (2012). Sentido estructural de estudiantes de bachillerato en tareas de simplificación de fracciones algebraicas que involucran igualdades notables. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 15(2), 233-258.

Warren E., Trigueros M., Ursini S. (2016) Research on the Learning and Teaching of Algebra. In: Gutiérrez Á., Leder G.C., Boero P. (eds) The Second Handbook of Research on the Psychology of Mathematics Education. SensePublishers, Rotterdam. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-561-6_3

Walkington, C., Clinton, V., Ritter, S. N., y Nathan, M. J. (2015). How readability and topic incidence relate to performance on mathematics story problems in computer-based curricula. Journal of Educational Psychology, 107(4), 1051-1074. https://doi.org/10.1037/edu0000036

Wilkie, K. J. (2016). Students’ use of variables and multiple representations in generalizing functional relationships prior to secondary school. Educational Studies in Mathematics, (93), 333-361. https://doi.org/10.1007/s10649-016-9703-x

Zayyadi, M., Nusantara, T., Subanji, Hidayanto, E., y Sulandra, I. M. (2019). A commognitive framework: The process of solving mathematical problems of middle school students. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(2), 89-102. https://doi.org/10.26803/ijlter.18.2.7

Published

2021-12-30

How to Cite

Serna Agudelo, T. M. ., Cardona Cortés, E. I., & Carmona-Mesa, J. A. (2021). A literature review about teaching strategies for algebraic expressions in secondary school. Uni-Pluriversidad, 21(2), 1–13. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.348601

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS