A School Mathematical Modeling Experience in an Environmental Education Context
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.348824Keywords:
Mathematics Education, Mathematical Modeling, Socio-critical perspective, Teacher-student, Enviromental EducationAbstract
In this article we report a classroom experience of mathematical modeling for primary education. The experience was guided by the socio-critical perspective of mathematical modeling and its purpose was to identify how first grade students (6-7 years old) critically approached environmental problems by means of mathematical modeling. 24 first-grade students from an educational institution in the city of Medellín participated; they reflected on the environment in relation to the pollution generated by the consumption of straws and plastic bags; and considered how the reuse of such waste contributes to its reduction. We were also able to identify students used school grade concepts, associated to numerical thinking mainly. Also, the results of the experience report possibilities and ways of developing mathematical modeling processes and integrating contexts and problems of the Environmental Education.
Downloads
References
Aguilera, R. (2018). La educación ambiental, una estrategia adecuada para el desarrollo sostenible de las comunidades. Eumed.net. https://www.eumed.net/rev/delos/31/roberto-aguilera.html
Araújo, J. (2012). Ser Crítico em Projetos de Modelagem em uma Perspectiva Crítica de Educação Matemática. Boletim de Educação Matemática, 26(43), 839-860. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2012000300005
Barbosa, J. (2001). Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. Reunião anual da ANPED, 24, 1-15.
Barbosa, J. C. (2006). Mathematical modelling in classroom: a socio-critical and discursive perspective. ZDM - Mathematics Education, 38(3), 293–301. https://doi.org/10.1007/BF02652812
Biembengut, M. S. (2007). Modelling and Applications in Primary Education. In W. Blum, P. L. Galbraith, H.-W. Henn, y M. Niss (Eds.), Modelling and Applications in Mathematics Ed-ucation (Vol. 10, pp. 451–456). Springer US. https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1_50.
Cardona-Berrío, A. Martínez-Castro, C. Ocampo-Arenas, M. & Parra-Zapara, M. (2015). Consumo de bolsas plásticas: una experiencia de modelación. Comunicación presentada en la XIV CIAEM. Chiapas. México
Carmona-Mesa, J. A., Cardona, M. E., y Castrillón-Yepes, A. (2020). Estudio de fenómenos físicos en la formación inicial de profesores de Matemáticas. Una experiencia con enfoque STEM. Uni-Pluriversidad, 20(1), 18–38. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.1.02
Delors, J. (1996). L’éducation, un trésor est caché dedans. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre Educación para el siglo 21. Paris, UNESCO
Ferreira, D. H. L., & Wodewotzki, M. L. L. (2007). Modelagem Matemática e Educação Ambiental: Uma Experiência com Alunos do Ensino Fundamental. Modelagem Matemática na Educação Matemática Brasileira: Pesquisas e práticas educacionais. Recife, SBEM, 115-132.
Gewandsznajder, F. y Alves–Mazzotti, A. (1998). O método nas Ciências Naturais e Sociais. São Paulo: Pioneira.
Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, P. (2006). Metodología de la investigación. McGraw Hill. Sexta Edición.
Lopera Pérez, M., & Villagrá Sobrino, S. (2020). Alfabetización climática en la formación inicial y continua de docentes. Uni-Pluriversidad, 20(1), 80–99. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.1.05
Martínez Castillo, R. (2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. Revista Electrónica Educare, 14(1), 97-111. https://doi.org/10.15359/ree.14-1.9:
MEN. (2006). Estándares básicos de competencias, matemáticas. Bogotá. Colombia. Magisterio.
Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible [MINAMBIENTE]. (2016) Los proyectos ambientales escolares -PRAE en Colombia. Viveros de la nueva ciudadanía ambiental de un país que se construye en el escenario del posconflicto y la paz. (Colombia). Acce-so: https://archivo.minambiente.gov.co/images/OrdenamientoAmbientalTerritorialyCoordinaciondel-SIN/pdf/VII_Encuentro_Nacional_de_Educaci%C3%B3n_Ambiental/PRAE.pdf
Novo, M. (2009). La Educación Ambiental, Una Genuina Educación Para El Desarrollo Sostenible. Revista de Educación, (extra), 195-217. Acceso https://sede.educacion.gob.es/publiventa/la-educacion-ambiental-una-genuina-educacion-para-el-desarrollo-sostenible/desarrollo-sostenible-educacion/23295
Parra-Zapata, M. (2015). Participación de estudiantes de quinto grado en ambientes de Modelación Matemática. Reflexiones a partir de la perspectiva socio-crítica de la Modelación Matemática. Tesis de maestría [no publicada]. Maestría en Educación. Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.
Parra-Zapata, M. M., y Villa-Ochoa, J. A. (2015). Tendencias en investigación en modelación matemática en educación primaria. RECME-Revista Colombiana de Matemática Educativa, (1), 235–240.
Parra-Zapata, M.M. (2018). Mesa de discusión Modelación en Educación Matemática, ponencia presentada en ECME 17, Bogotá: Colegio CHAMPAGNAT.
Sauvé, L. (1999). La educación ambiental entre la modernidad y la posmodernidad: en busca de un marco educativo de referencia integrador. Tópicos, 1(2), 7-27.
Villa-Ochoa, J. A., Sánchez-Cardona, J., & Parra-Zapata, M. M. (2022). Modelación mate-mática en la perspectiva de la educación matemática. In M. Rodríguez, M. Pochulu, & F. Espinoza (Eds.), Educación matemática. Aportes a la formación docente desde distintos enfo-ques teóricos (pp. 67–89). Ediciones Universidad Nacional de General Sarmiento.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Universidad de Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.