A School Mathematical Modeling Experience in an Environmental Education Context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.348824

Keywords:

Mathematics Education, Mathematical Modeling, Socio-critical perspective, Teacher-student, Enviromental Education

Abstract

In this article we report a classroom experience of mathematical modeling for primary education. The experience was guided by the socio-critical perspective of mathematical modeling and its purpose was to identify how first grade students (6-7 years old) critically approached environmental problems by means of mathematical modeling. 24 first-grade students from an educational institution in the city of Medellín participated; they reflected on the environment in relation to the pollution generated by the consumption of straws and plastic bags; and considered how the reuse of such waste contributes to its reduction. We were also able to identify students used school grade concepts, associated to numerical thinking mainly. Also, the results of the experience report possibilities and ways of developing mathematical modeling processes and integrating contexts and problems of the Environmental Education.

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Author Biographies

María Camila Ocampo-Arenas, Colegio Pinares; Medellín

Licenciada en Educación Básica con énfasis en Matemáticas de la Universidad de Antioquia (Medellín-Colombia). Magíster en Educación de la Universidad de Antioquia (Medellín-Colombia). Profesora de cátedra de la Facultad de Educación de la Universidad de Antioquia (Medellín-Colombia). Profesora Colegio Pinares (Medellín-Colombia). Integrante del Grupo de Investigación MATHEMA-FIEM de la Universidad de Antioquia (Medellín-Colombia). Integrante de Juventud CLAME (Latinoamérica) E-mail: camila.ocampo@udea.edu.co

Mónica Marcela Parra-Zapata, Programa PTA, Ministerio de Educación Nacional, Colombia

Licenciada en Educación Básica con énfasis en Matemáticas de la Universidad de Antioquia (Medellín-Colombia). Magíster en Educación de la Universidad de Antioquia (Medellín-Colombia). Estudiante Doctorado en Educación de la Universidad de Antioquia (Medellín-Colombia).  Profesora de cátedra de la Facultad de Educación de la Universidad de Antioquia (Medellín-Colombia). Tutora Programa Todos a Aprender-Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Integrante del Grupo de Investigación MATHEMA-FIEM de la Universidad de Antioquia (Medellín-Colombia). Integrante RECOMEM (Red Colombiana de Modelación en Educación Matemática). Integrante de Juventud CLAME (Latinoamérica) Miembro Asociado CLAME (Comité Latinoamericano de Matemática Educativa).

E-mail: monica.parra@udea.edu.co

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Published

2022-10-30

How to Cite

Ocampo-Arenas, M. C., & Parra-Zapata, M. M. (2022). A School Mathematical Modeling Experience in an Environmental Education Context. Uni-Pluriversidad, 22(1), 1–16. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.348824

Issue

Section

PEDAGOGICAL CURRICULAR AND TEACHING INNOVATIONS

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