A Master's Degree in Information Science for Colombia

Authors

  • Martha Silvia Molina Molina Universidad de Antioquia
  • Margarita María Gaviria Velásquez Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.7651

Keywords:

Master in Information Science, Interamerican Library School, University of Antioquia, Information Science, Colombia

Abstract

This paper describes the foundations that support the Master in Information Science Program that the Interamerican Library School of the University of Antioquia, will offer in 2011. On the basis of the criteria of pertinence, aspects related to the denomination of the program, its justification in the Colombian context, information transfer as object of study, and the interdisciplinary conditions derived thereof as well as the support from the research lines in the Research on Information, Knowledge and Society Group of the School.

|Abstract
= 236 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 59 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Martha Silvia Molina Molina, Universidad de Antioquia

Diploma of Advanced Studies in Scientific Information. Professor attached to the Inter-American School of Librarianship of the University of Antioquia, Medellín, Colombia.

Margarita María Gaviria Velásquez, Universidad de Antioquia

PhD in Information Systems Management, Université Pierre-Mendès-France. Professor attached to the Inter-American School of Library Science, Universidad de Antioquia, Medellín - Colombia

References

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. 2010. Pós-Graduações em CI [en línea]. [citado noviembre 11, 2010] Disponible en la Web: http:// www.ancib.org.br/pages/pos-graduacoes-em-ci.php

BORKO, Harold. 1968. Information science : what is it?. American Documentation. Jan.1968, vol. 19, no. 1, p. 3-5.

BREGLIA, Vera Lucía Alves; e RODRÍGUEZ, Mara Eliane Fonseca. 1994. A formacao dos profissionais bibliotecarios e a questao da transferencia de informação. En: Anais do Segundo Congreso Latinoamericano de Biblioteconomía e Documentacao Belo Horizonte : Associação de Bibliotecarios de Mina Gerais : Escola de Bibliotenomia da UFMG. p. 395-414.

CABRALES HERNÁNDEZ, Germán y LINARES COLUMBIÉ, Radamés. 2005. Origen y formación de la ciencia de la información. Biblios. Ene.-Ago. 2005, vol. 6, no. 21-22, p. 84-98.

COLOMBIA. CONSEJO NACIONAL DE ACREDITACION. 2009. Lineamientos para la acreditación de alta calidad de programas de maestría y doctorado [en línea]. Bogotá : CNA. 34 p. [citado noviembre 11, 2010] Disponible en Web: http://www.cna.gov.co/1741/articles-86363_archivo_pdf_lineamientos_MyD_final.pdf

COLOMBIA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. 2006. Decreto no. 1001, 3 de abril de 2006: por el cual se organiza la oferta de programas de posgrado y se dictan otras disposiciones [en línea]. Bogotá: El Ministerio, 2006. 6 p. [citado noviembre 11, 2010] Disponible en la Web: http:// www.mineducacion.gov.co/1621/articles-96961_archivo_pdf.pdf

CREACIÓN DE LA MAESTRÍA EN CIENCIA DE LA INFORMACIÓN. 2010. Revista Interamericana de Bibliotecología. Ene.-Jun. 2010, vol. 33, no. 1, p.265-269.

Hahn, Trudi Bellardo. 2003. What has information science contributed to the world? Bulletin of the American Society for Information Science & Technology [en línea] Apr.-May 2003, vol. 29, no. 4, p. 2-3. [citado noviembre 11, 2010] Disponible en Web: http://www.asis.org/Bulletin/Apr-03/BulletinAprMay03.pdf

LANCASTER, W.F. 1989. O currículo de ciência da informação. Revista de Biblioteconomia de Brasilia. 1989, vol. 17, no. 1, p. 1-20. Traduzido de The curriculum of information science. En: Library Automation and Information Networks (1988 : Taipei, Taiwan, ROC).

LE MOIGNE, Jean-Louis. 1997. Les épistémologies constructivistes. Un nouveaucommencement (2). Le constructivisme en construction. Sciences de la Société. Mai 1997, no. 41, p. 161-181

LINARES C., Radamés. 2003. Teorías y ciencia de la información : una interpretación. Revista Interamericana de Nuevas Tecnologías de la Información. Abr.-Jun. 2003, vol. 8, no. 2, p. 56-64

MOREIRO, José Antonio. 1999. Introducción al estudio de la información y la documentación. Medellín : Editorial Universidad de Antioquia, 1999. 188 p.

MORIN, Edgar. 2001. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Buenos Aires : Nueva Visión. 133 p.

MOSTAFA, Solange Pontel. 1996. Ciência da informação: uma ciência, uma revista. Ciência da informação. 1996, vol.25, no. 3, p.305-307.

PONTIFICIA UNIVERSIDAD JAVERIANA. DEPARTAMENTO DE CIENCIA DE LA INFORMACIÓN 2010. Presentación [en línea] 2010 [consulta noviembre 11, 2010] Disponible en la Web: http:// www.javeriana.edu.co/Facultades/comunicacion_lenguaje/website/dep_ciencias_infor/inicio.htm

ROZADOS, Helen Beatriz Frota. 2003. A ciência da informaçâo em sua aproximaçâo com as ciências

cognitivas. Em Questão. Jan.-Jun. 2003, vol. 9, no. 1, p. 79-94

Published

2010-12-27

How to Cite

Molina Molina, M. S., & Gaviria Velásquez, M. M. (2010). A Master’s Degree in Information Science for Colombia. Revista Interamericana De Bibliotecología, 33(2), 447–464. https://doi.org/10.17533/udea.rib.7651

Issue

Section

Revisiones

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.