Other art / other physical education: the dialogues of a teacher between physical education and abstract art
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v37n2a05Keywords:
physical education, art, higher education, creativityAbstract
In this paper, Kirk's challenge is explored through physical education around art. To do this, the autobiographical stories of a physical education teacher are used to show the learning processes generated from an art exhibition. The visit allows to start a game to explore the possibilities offered by abstract art today in physical education practices. The article wants to discern whether art can be incorporated into our professional practices to conceive the possibility of creating a physical education away from performance discourses. In this sense, the activities that the teacher carries out are the backbone of the text, which is combined with speeches about art and physical education. These are activities that aim to interrupt the knowledge that future teachers of physical education have about their environment, and allow them to explore new possibilities in their educational uses through singular thinking.
Downloads
References
Armour, K. (2006). The way to a teacher’s heart: Narrative research in physical education. In D. Kirk, D. MacDonald, & M. O'Sullivan (Eds.), Handbook of physical education (pp.467-485). London, UK: Sage Publications.
Arnold, P. (1991). The preeminence of skill as an educational value in the movement curriculum. Quest, 43(1), 66-77.
Aucouturier, B. (2004). Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz. España: GRAO.
Barrett, T. (2004). Investigating art criticism in education: An autobiographical narrative. In E. Eisner & M. Day (Eds.), Handbook of research and policy in art education (pp.725-749). Mahwah: Lawrence Erlbaum.
Biesta, G. (2010). Good education in an age of measurement-ethics, politic, democracy. Colorado: Paradigm Publishers.
Camnitzer, L. (2013). Un saber realmente útil: pensar en torno al arte y a través de él. Madrid, España: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Canales, I. (2006). Consecuencias pedagógicas de la mirada y el tacto en la expresión corporal (Tesis doctoral). Universidad de Lleida, España.
Coterón, J., & Sánchez, G. (2013). Expresión corporal en EF: bases para una didáctica fundamentada en los procesos creativos. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 117-122.
Devís, J. (2017). La investigación narrativa en la educación física y el deporte. Movimiento, 23(1), 13-24.
Dewey, J. (1934). El arte como experiencia. Madrid: Paidós.
Eisner, E. (2003). Artistry in education. Scadinavian Journal of Educational Research, 47, 273-283.
González, G., & Martínez, L. (2009). Aproximación a los significados e interpretaciones de la lesión en futuros docentes de Educación Física por medio de narraciones autobiográficas. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación , 15, 35-40.
Hernández, F., & Rifà, M. (2011). Investigación autobiográfica y cambio social. Barcelona: Octaedro.
Hernández, F., Sancho, J., & Rivas, J. (2011). Historias de vida en educación. Biografías en Contexto. Barcelona: Universitat de Barcelona, Esbrina-Recerca 14.
Jové, G., Farrero, F., & Selfa, M. (2017). A la derriba: una propuesta de enseñanza y aprendizaje a través del arte contemporáneo.Arte y Sociedad. Revista de Investigación, 12, 1-18.
Kirk, D. (2009).Physical education futures. London: Routledge.
Kirk, D., MacDonald, D., & O'Sullivan, M. (Eds.) (2006). Handbook of physical education . London, UK: Sage Publications .
Leggo, C. (2010). Lifewriting: A poet’s cautionary tale. Learning Landscapes, 4(1), 67-84.
López, I. (2016). “Resignificant” la formació inicial de mestres: l'aprenentatge com a projecte vital (Tesis doctoral). Universidad de Lleida, España.
López, I. (2018). La educación en movimiento: análisis de una sesión de Educación Física desde un enfoque fenomenológico.Lecturas: Educación Física y Deportes, 23(248), 30-48.
López, I., & Jové, G. (2017). (De)construyendo la Educación Física mediante ambientes de aprendizaje de arte contemporáneo. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 19(2-3), 226-256.
Monfort, M., & Iglesias, N. (2015). La creativitat en l’expressió corporal. Un estudi de casos en educació secundària. Apunts. Educació Física i Esports, 122, 28-35.
Montávez, M., & González, I. (2012). La expresión corporal en educación física en primaria. Conclusiones sólidas para una sociedad líquida. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 39, 8-21.
Ranciere, J. (2005). Sobre políticas estéticas. Barcelona, España: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Solá, J. (2009). Els paradigmes científics en la investigació educativa i el model de camp psicològic. Temps d’Educació, 37, 235-252.
Stolz, S. (2014). The philosophy of physical education: A new perspective. London: Routledge .
Tapié, M. (1952).Un art autre: où il s' agit de nouveaux dévidages du réel. Paris: Gabriel-Giraud.

