The boomof social protection
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.542Keywords:
Social security, social protection, market, StateAbstract
Downloads
References
(1). Guerra C. La extensiÛn de la protecciÛn socialen salud en el nuevo Estado latinoamericano.Reforma y Democracia (CLAD) 2001;19:69-87.
(2). RamÌrez J. De la crisis a la protecciÛn social(Edit.). Rev Geren PolÌt Salud (Bogot·)2003;5:3-7.
(3). Banco Mundial. Informe sobre el desarrollomundial 2000: lucha contra la pobreza. Was-hington DC: BM; 2001.
(4). Banco Mundial. ProtecciÛn social en AmÈricalatina y el Caribe. Observador: Inf Coyunt Soc(MedellÌn) 2004;11:32-33.
(5). Franco A. La Ley 100 de 1993, la salud p ̇bli-ca y la seguridad social en Colombia. Rev FacNac Salud P ̇blica 1995;13(1):20-41.
(6). Castles F. The future of the welfare state: crisismyths and crisis realities. Int J Health Serv2002;32(2):255-277. DOI: https://doi.org/10.2190/GJ9M-WUGX-DMJ2-35PA
(7). Laurell AC La polÌtica social en el proyectoneoliberal. Necesidades econÛmicas y realida-des socio-polÌticas. Cuad MÈd Soc 1992;(60):3-18.
(8). Khor M. Rethinking globalization: critical is-sues and policy choices. New York: ZedBooks;2001.www.Unctad.org/en/docs/dp_147.en.pdf.
(9). Gunter BG, van der Hoeven R. La cara socialde la globalizaciÛn, seg ̇n la bibliografÌa espe-cializada. Rev Int Trab 2002;123(1-2):7-47. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1564-913X.2004.tb00333.x
(10). Gunter BG. Op. cit. p. 33.
(11). Stiglitz JE. Empleo, justicia social y bienestarde la sociedad. Rev Int Trab 2002; 121(1-2):9-31. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1564-913X.2002.tb00364.x
(12). Vargas A. Competitividad vs. solidaridad. El Co-lombiano 2004; julio 20: p. 4A, columna 1 y 2.
(13). Fleury S. Reforma del Estado. Rev Inst Desa-rrollo (IIGC) 2003;14-15:81-122.
(14). Charry JM. Del Estado social al Estado pro-motor. ¡mbito JurÌdico 2004; 18 de julio: p.13A, columnas 1-3.
(15). Thurrox L. Head to head (EdiciÛn en EspaÒol).La guerra del siglo XXI. Citado por: KlisbergB. El rediseÒo del Estado para el desarrollosocioeconÛmico y el cambio. Reforma y De-mocracia (CLAD) 1994;(2):3.
(16). Sen A. Inequality explained. Cambridge, Mass:Harvard University; 1992.
(17). Fleury S. Op. cit. p. 103.
(18). OrganizaciÛn Internacional del Trabajo (OIT).IntroducciÛn a la seguridad social. MÈxico: AlfaOmega; 1992. p. 3.
(19). Oszlak O. Estado y sociedad: nuevas reglas dejuego? Barcelona: Universidad Oberta de Ca-taluÒa. [Sitio en internet]. Disponible en:www.uoc.es. Consultado: diciembre de 2004.
(20). Oszlak O, Oí Donnell G. Estado y polÌticas es-tatales en AmÈrica latina: Hacia una estrategiade investigaciÛn. Buenos Aires: CEDES; 1981.p. 7-29 (Documento GECLACSO, No. 4).
(21). Fleury S. Op. cit. p. 86.
(22). Fleury S. Op. cit. p. 88.
(23). Gunter BG. Op. cit. 35.
(24). Aghion PH, Caroli E, GarcÌa-PeÒalosa C. In-equality and economic growth: the perspectiveof the new growth theories. J Economic Lite-rature (Nashville) 1999; 37(4):1615-1660. Ci-tado por: L ̧bker M. Opiniones ciudadanas so-bre desigualdad social y globalizaciÛn. Rev IntTrab 2004;123(1-2):128.
(25). L ̧bker M. Opiniones ciudadanas sobre des-igualdad social y globalizaciÛn. Rev Int Trab2004;123(1-2):103-148. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1564-913X.2004.tb00335.x
(26). Palacio D. Colombia hacia un sistema de protección social. VÌa Salud 2003;24:24-30.
(27). Fleury S, Molina C. Modelos de protecciÛnsocial, En: Banco Interamericano de Desarro-llo, Instituto Interamericano para el DesarrolloSocial (INDES). DiseÒo y gerencia de polÌti-cas y programas sociales. Washington: INDES;2002.
(28). Colombia. Congreso. Ley 789 de 2002, por lacual se dictan normas para apoyar el empleo yampliar la protecciÛn social y se modifican al-gunos artÌculos del cÛdigo sustantivo del Tra-bajo. Bogot·: El Congreso; 2002.
(29). World Bank. Social protection sector strategy:from safety net to spring board. Draft final re-port. Washington DC: WB; 2000. p. 13. Citadopor: Sojo A. Vulnerabilidad social, asegura-miento y diversificaciÛn de riesgos en AmÈri-ca latina y el Caribe. Rev Cepal 2003;80:121-140.
(30). Holzmann R, J ̄rgensen S. Manejo social delriesgo: un nuevo marco conceptual para la pro-tecciÛn social y m·s all·. [Sitio en internet].Disponible en: http://wbln0018.worldbank.org/HDNet/HDdocs.nsf/0/d8707d84a545f7488525681c00707b02/$FILE/0006Spanish.pdf.Consultado: 30 de noviembre de 2004.
(31). Holzmann R. Op. cit. p. 4.
(32). Colombia. Ministerio de ProtecciÛn Social.Programa Nacional de Salud 2002-2006. Bo-got·: El Ministerio; 2003. p.19-22.
(33). Palacio D. Op. cit. p. 24.
(34). Colombia. Ministerio de ProtecciÛn Social. Op.cit. p. 20.
(35). Fleury S. Estado sin ciudadanos. Seguridadsocial en AmÈrica latina. Buenos Aires: LugarEditorial;1997. p. 212.
(36). Franco A. Sistemas previsionales, salud y re-formas en AmÈrica latina. Rev Salud P ̇blica(Bogot·) 2001;1(3):
(37). Palacio D. Op. cit. p. 25.
(38). Z ̇Òiga M. Seguridad social y su historia. Ca-racas: Universidad Central de Venezuela; 1963.p.19.
(39). Fleury S. Estado sin ciudadanos. Op. cit. p. 229.
(40). Mesa-Lago C. Desarrollo social, reforma delEstado y de la seguridad social al umbral delsiglo XXI. [Sitio en internet]. Disponible en:http://www.clad.org.ve/ mesalago.html Consul-tado: noviembre 30 de 2004.
(41). MartÌnez D, Vega ML. La globalizaciÛn gober-nada. Estado, sociedad y mercado en el sigloXXI. Madrid: Tecnos; 2001.
(42). Titelman D, Uthoff A. El papel del asegura-miento en la protecciÛn social. Rev Cepal2003;81:103-122. DOI: https://doi.org/10.18356/568d6265-es
(43). Sojo A. Vulnerabilidad social, aseguramientoy diversificaciÛn de riesgos en AmÈrica latinay el Caribe. Revista Cepal 2003;80:121-140. DOI: https://doi.org/10.18356/5c7b7a79-fr
(44). Z ̇Òiga M. Op. cit. p. 51.
(45). RodrÌguez L. Avances, retos y oportunidadesde la nueva lÛgica del manejo social del riesgopropuesta por el Banco Mundial. Rev GerenPolÌt Salud (Bogot·) 2003;5:34-44.
(46). Holzmann R, J ̄rgensen S. Op. cit. p. 4.
(47). ComisiÛn EconÛmica para AmÈrica latina y elCaribe (CEPAL). Equidad, desarrollo y ciuda-danÌa. Santiago de Chile: CEPAL; 2000.
(48). Sojo A. Op. cit. p. 127.
(49). Mesa-Lago C. Op. cit. 16.
(50). Beveridge W. Las bases de la seguridad social.MÈxico: Fondo de Cultura EconÛmica; 1987.
(51). Sojo A. Op. cit. p. 134.
(52). Franco R. Los paradigmas de la polÌtica socialen AmÈrica latina. En: AlcaldÌa de MedellÌn.PolÌticas p ̇blicas y gestiÛn social: una miradadesde la gerencia social. MedellÌn: La Alcal-dÌa; 1997. p. 34.
(53). Sarmiento L. La polÌtica social en dos escena-rios futuros. p. 289-313. En: Rojas MC,Delgado A (comps.). PolÌtica social, desafÌos yutopÌas. Memorias del Seminario InternacionalNuevas Tendencias en PolÌtica Social. Bogot·:Pontificia Universidad Javeriana; 1997. p. 291-294.
(54). Holzmann R, J ̄rgensen S. Op. cit. p. 3.
(55). GutiÈrrez JF. øQuÈ es la protecciÛn social?Observar: Inf Coyunt Soc (MedellÌn) 2004;11:19-22.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alvaro Franco G

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "


--
--
