Michel Foucault, pedagogue?

Authors

  • Humberto Quiceno Castrillón

Keywords:

Michel Foucault, pedagogue, knowledge, power, subjectivity, pedagogy

Abstract

This article explores the possibility of thinking of Michel Foucault as a pedagogue. Positioning him in that place, granting him a value so appreciated in our culture, means making an analytical and a discoursive detour around his three major concepts: knowledge, power and subjectivity. This detour implies the taking up of a cultural line very different from the one established by classical pedagogy (Rousseau and Pestalozzi): the line starting up with Goethe and ending up with Nietzsche. The line that makes Foucault a pedagogue.

How to reference this article:

QUICENO CASTRILLÓN, Humberto, “ Michel Foucault, ¿pedagogo? ” En Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Vol XV Nº 37, (septiembre-diciembre), 2003, pp. 201-216.

Received: june 2003

Accepted: november 2003

|Abstract
= 1584 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 489 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Humberto Quiceno Castrillón

Profesor de la Universidad del Valle. Doctor en Filosofía de la Universidad Central de Barcelona. Miembro del Grupo Historia de la Práctica Pedagógica en Colombia.

References

COLLI, Georgio (1996). Filosofía de la expresión. Madrid: Siruela.

DEBESSE y MIALARET (directores) (1971). Tratado de las ciencias pedagógicas. Introducción a la pedagogía. Barcelona: Oikos-Tau.

DELEUZE, Gilíes (1984). Foucault. Barcelona: Paidós.

FOUCAULT, M. (1968). Las palabras y las cosas. México: Siglo XXI.

_______ (1978). Vigilar y castigar. México: Siglo XXI.

_______(1987). Historia de la sexualidad. El uso de los placeres. Madrid: Editorial Siglo XXI.

_______ (1994). Hermenéutica del sujeto. Madrid: La Piqueta.

_______ (1999). Estética, ética y hermenéutica. Obras esenciales. Voi. III. Barcelona: Paidós.

GLUCKSMAN, A. “El nihilismo de Michel Foucault” En: Michel Foucault, filòsofo. Barcelona: Gedisa, 1990.

GOETHE, Johan W. (1956). Obras completas. Tomo II. Madrid: Aguilar.

KANT I- (1983). Pedagogia. Madrid: Akal Editor.

KAMISNKY, G. (1996). Elyo minimalista. Conversaciones con Michel Foucault. Buenos Aires: La marca.

LARROSA, J. (1996) La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. Barcelona: Laertes.

LOCKE, J. (1986). Pensamientos sobre la educación. Madrid: Akal.

MOREY, Miguel (ed.). “Introducción”. En: Tecnologías del yo. Barcelona: Paidós-ICE-UAB.

NIETZSCHE, F. (1977). Sobre el porvenir de nuestras escuelas. Barcelona: Tusquets.

_______(1985). La gaya ciencia. Ediciones Teorema. Tomo II. Barcelona: Teorema, S. A.

_______ (1992). Fragmentos postumos. Bogotá: Editorial Norma.

_______ (2001). Schopenhauer como educador. Madrid: Biblioteca Nueva

Published

2009-05-13

How to Cite

Quiceno Castrillón, H. (2009). Michel Foucault, pedagogue?. Revista Educación Y Pedagogía, 15(37), 201–216. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/5985