Michel Foucault, pedagogue?
Keywords:
Michel Foucault, pedagogue, knowledge, power, subjectivity, pedagogyAbstract
This article explores the possibility of thinking of Michel Foucault as a pedagogue. Positioning him in that place, granting him a value so appreciated in our culture, means making an analytical and a discoursive detour around his three major concepts: knowledge, power and subjectivity. This detour implies the taking up of a cultural line very different from the one established by classical pedagogy (Rousseau and Pestalozzi): the line starting up with Goethe and ending up with Nietzsche. The line that makes Foucault a pedagogue.
How to reference this article:
QUICENO CASTRILLÓN, Humberto, “ Michel Foucault, ¿pedagogo? ” En Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Vol XV Nº 37, (septiembre-diciembre), 2003, pp. 201-216.
Received: june 2003
Accepted: november 2003
Downloads
References
COLLI, Georgio (1996). Filosofía de la expresión. Madrid: Siruela.
DEBESSE y MIALARET (directores) (1971). Tratado de las ciencias pedagógicas. Introducción a la pedagogía. Barcelona: Oikos-Tau.
DELEUZE, Gilíes (1984). Foucault. Barcelona: Paidós.
FOUCAULT, M. (1968). Las palabras y las cosas. México: Siglo XXI.
_______ (1978). Vigilar y castigar. México: Siglo XXI.
_______(1987). Historia de la sexualidad. El uso de los placeres. Madrid: Editorial Siglo XXI.
_______ (1994). Hermenéutica del sujeto. Madrid: La Piqueta.
_______ (1999). Estética, ética y hermenéutica. Obras esenciales. Voi. III. Barcelona: Paidós.
GLUCKSMAN, A. “El nihilismo de Michel Foucault” En: Michel Foucault, filòsofo. Barcelona: Gedisa, 1990.
GOETHE, Johan W. (1956). Obras completas. Tomo II. Madrid: Aguilar.
KANT I- (1983). Pedagogia. Madrid: Akal Editor.
KAMISNKY, G. (1996). Elyo minimalista. Conversaciones con Michel Foucault. Buenos Aires: La marca.
LARROSA, J. (1996) La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. Barcelona: Laertes.
LOCKE, J. (1986). Pensamientos sobre la educación. Madrid: Akal.
MOREY, Miguel (ed.). “Introducción”. En: Tecnologías del yo. Barcelona: Paidós-ICE-UAB.
NIETZSCHE, F. (1977). Sobre el porvenir de nuestras escuelas. Barcelona: Tusquets.
_______(1985). La gaya ciencia. Ediciones Teorema. Tomo II. Barcelona: Teorema, S. A.
_______ (1992). Fragmentos postumos. Bogotá: Editorial Norma.
_______ (2001). Schopenhauer como educador. Madrid: Biblioteca Nueva
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional