Anthropological, pedagogical and historical considerations from latino- america to the history of education and of pedagogy in the XVI and XVII centuries
Keywords:
History of education, history of pedagogy, Group of the History of Pedagogical Practices, Archeology of Knowledge, modernityAbstract
The uses of the "tool box" offered by Foucault in The Archeology of Knowledge are retaken by the Group of Pedagogical Practices in Latino America. Also, they are analyzed in this article from a postcolonial and intercultural perspective. To demonstrate how results of investigations are due to Foucault postulates on modernity, the examples the works regarding the Colonia are used. The "tool box" is not a neutral instrument and demands, in its use, to accept some assumptions the limit the methods of the historical and critical work.
How to reference this article:
GARCÉS GÓMEZ, Juan Felipe, “Consideraciones antropológico-pedagógicas e históricas desde América Latina para una historia de la educación y de la pedagogía en los siglos XVI y XVII”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVII, núm. 42, (mayo-agosto), 2005, pp. 83-97.
Received: april 2005
Accepted: june 2005
Downloads
References
CALVO, Thomas, 1996, Iberoamérica de 1570 a 1910, Barcelona, Ediciones Península, 486 pp.
CASTRO, Edgardo, s. f. a., El vocabulario de Michel Foucault, un recorrido alfabéticos por sus temas, conceptos y autores, Buenos Aires, Universidad Nacional de Quilmes, 376 pp.
CASTRO-GÓMEZ, Santiago, s.f.a, Biopolíticas imperiales y colonialidad del poder en la nueva granada (1750-1810), sin más datos.
_______________ , s.f.b, La (pos)colonialidad explicada a los niños, perspectivas latinoamericanas sobre modernidad, colonialidad y geopolíticas del conocimiento, Bogotá, Instituto Pensar, Universidad Javeriana.
CASTRO-GÓMEZ, Santiago; SCHIWY, Freya y WALSH, Catherine, 2002, “Introducción” en: Indisciplinar las ciencias sociales. Geopolíticas del conocimiento y colonialidad del poder. Perspectivas desde lo andino, Toledo, Universidad andina Simón Bolívar (Ecuador), Abya-Yala, pp. 7-16.
CASTRO GÓMEZ, Santiago y GUARDIOLA RIVERA, Óscar, “Geopolíticas del conocimiento o el desafío de “impensar” las ciencias sociales en América Latina (Introducción)”, en: CASTRO GÓMEZ, Santiago, ed., La reestructuración de las ciencias sociales en América Latina, Bogotá, 1999, 425 pp.
FOUCAULT, Michel, 1981, “La gubernamentalidad”, en: CASTEL, R. et al., Espacios de poder, Madrid, La Piqueta, 1981, pp. 9-26.
_______________ , 1990, Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión, México, Siglo XXI, 314 pp.
_______________ , 1998, Historia de la locura la época clásica, México, Fondo de Cultura Económica, 2 tomos.
_______________ , 1993, Las palabras y las cosas, México, Siglo XXI, 375 pp.
_______________ , 2004, La hermenéutica del sujeto, México, Fondo de Cultura Económica, 539 pp.
MARTÍNEZ BOOM, Alberto, 1986, Escuela, maestro y métodos en Colombia 1750-1820, Bogotá, Universidad Pedagógica Nacional, 157 pp.
RUNGE, Andrés y GARCÉS, Felipe, 2004, “Reflexiones pedagógicas sobre la relación entre universidad, docencia y formación en una perspectiva histórica”, en: AA. VV., Diploma en fundamentación pedagógica y didáctica universitaria, Medellín, Universidad de Antioquia, pp. 57–71.
SAÉNZ OBREGÓN, Javier; SALDARRIAGA, Óscar y OSPINA, Armando, 1997, Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946, vol. 1, Bogotá, Editorial Universidad de Antioquia, Colciencias, Ediciones Uniandes, Ediciones Foro Nacional por Colombia, 397 pp.
SALDARRIAGA VELEZ, Óscar, 2003, Del oficio del maestro. Prácticas y teorías de la pedagogía moderna en Colombia, Bogotá, Cooperativa Editorial Magisterio, 316 pp.
WALLERSTEIN, Emmanuel, coord., 1996, Abrir las ciencias sociales, México, Siglo XXI.
WALSH, Catherine, 2002, “Las geopolíticas de conocimiento y colonialidad del poder. (Entrevista a Walter Mignolo), en: CASTROGÓMEZ, Santiago; SCHIWY, Freya y WALSH, Catherine, eds., Indisciplinar las ciencias sociales. Geopolíticas del conocimiento y colonialidad del poder. Perspectivas desde lo andino, Toledo, Universidad Andina Simón Bolívar (Ecuador), Abya-Yala, pp.17-44.
ZULUAGA GARCÉS, Olga Lucía, 1999, Pedagogía e historia, la historicidad de la pedagogía y la enseñanza, un objeto de saber, Bogotá, Anthropos, Siglo del Hombre, Universidad de Antioquia, 193 pp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional