Impact of a textual production experience measured using information technologies and communication guidelines, on the epistemic value of writing
Keywords:
Information and communication skills, teaching composition, internetAbstract
The purpose of this study was to explore the impact produced by the utilization of some information and communication technologies (TIC) in the notions on the epistemic value of writing. Evidence on the influence it had over the conceptions of some students in elementary education regarding writing and its relationship with learning and knowledge, was collected. Also, their participation in a program to develop writing abilities in the expositive gender, using internet sites as a space for composition, and work in groups that communicated by emailing and video messaging.
How to reference this article:
Henao A., Octavio y Doris Adriana Ramírez S., "Impacto de una experiencia de producción textual mediada por tecnologías de información y comunicación en las nociones sobre el valor epistémico de la escritura", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVIII, núm. 46, (septiembre-diciembre), 2006, pp. 223-238.
Received: march 2006
Accepted: july 2006
Downloads
References
Applebee, A. N., 1981, Writing in the Secondary School: English and the Content Areas, Urban, IL, National Council of Teachers of English.
Bolter, J. D., 2001, Writing Space. Computers, Hypertext, and the Remediation of Print, Mahwah, N.J, Lawrence Erlbaum Associates.
Carlino, P., 2005, “Enseñar a escribir en la Universidad: cómo lo hacen en Estados Unidos y por qué”, disponible en: http://www.campus-oei.org/revista/deloslectores/279carlino.pdf, fecha de consulta: 20 de diciembre del 2005.
Cassany, D., 1997, Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir, Barcelona, Paidós.
____________ , 2000, “De lo analógico a lo digital. El futuro de la enseñanza de la composición”, Lectura y Vida, vol. 21, núm. 4, pp. 6-15.
Henao Álvarez, O., 2002, Procesamiento cognitivo y comprensión de textos en formato hipermedial, Medellín, Universidad de Antioquia.
Henao Álvarez, O. y L. E. Giraldo López, 1991, El computador en la enseñanza de la lecto-escritura, Medellín, Universidad de Antioquia.
Langer, J. A., 1986, “Learning through writing: Study skills in the content areas”, Journal of Reading, núm. 29, pp. 400-406.
Marshall, J. D., 1987, “The effects of writing on students’ understanding of literary texts”, Research in the Teaching of English, núm. 21, pp. 30-63.
Martín, N.; P. D’Arcy, B. Newton y R. Parker, 1976, Writing and Learning across the Currículum, Montclair, NJ, Boynton, Cook.
Newell, G. E., 1984, “Learning from writing in two content areas: A case study/protocol análisis”, Research in the Teaching of English, núm. 18, pp. 265-287.
Newell, G. y P. Winograd, “The effects of writing on learning from expository text”, Written Communication, núm. 6, pp. 196-217.
Poole, B. J., 1999, Tecnología educativa. Educar para la sociocultura de la comunicación y del conocimiento, Madrid, McGraw Hill.
Scardamalia, M. y C. Bereiter, 1992, “Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita”, Infancia y Aprendizaje, núm. 58, pp. 43-64.
Solé, I. et al., 2005, “Lectura, escritura y adquisición de conocimientos en educación secundaria y educación universitaria”, Infancia y Aprendizaje, vol. 28, núm. 3, pp. 329-347.
Thurn, D., 1999, A Comparative Report on Writing Programs, Princeton, N.J., Mimeo-Princeton Writing Program.
Vacca, R. T. y W. M. Linek, 1992, “Escribir para aprender”, en: Judith Irwin y Mary A. Doyle, Conexiones entre lectura y escritura. Aprendiendo de la investigación, Buenos Aires, Aiqué, pp. 178-194.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional