Citizenship education in Higher Education

Authors

  • Alejandro Mesa Arango University of Antioquia
  • Margarita Benjumea Pérez University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.10581

Keywords:

citizenship education, higher education, civic courses, volunteer programs, service learning programs, political communities

Abstract

The importance of education for citizenship is recognized as fundamental in basic education which is not the case in Higher education. As a matter of fact, the universities that share the need and commitment to the education of citizens apply similar strategies to those used in basic education, which imply that university students are assumed as eternal heirsor newcomers.Besides providing some elements for conceptual precision about education for citizens and citizenship education, this article presents the most common forms of citizenship education in Higher education. It provides critical elements for the analysis of the subjectand introduces an alternative for citizen education through the public use of reasoning and the genesis of political communities that serve as scenarios for university students to become pioneers in a public space. 

|Abstract
= 379 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 137 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandro Mesa Arango, University of Antioquia

Professor at the School of Microbiology of the University of Antioquia. Master’s degree in educational and social development. Candidate for a PhD in Education: Citizen Training Line. Faculty of Education of the University of Antioquia.

Margarita Benjumea Pérez, University of Antioquia

Professor, Institute of Physical Education, University of Antioquia. Master in Motor Science: Human Development. Candidate for PhD in Education: Citizen Training Line. Faculty of Education. University of Antioquia.

References

Arendt, H. (1996). Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Barcelona: Península.

Arendt, H. (1997) ¿Qué es la política?España: Paidós.

Arendt, H. (2000). Rahel Varnhagen. Vida de una mujer judía.Barcelona: Lumen.

Arendt, H. (2002). La vida del espíritu. Barcelona: Paidós.

Arendt, H. (2005). De la historia a la acción. Barcelona: Paidós.

Arendt, H. (2007). Responsabilidad y juicio.España: Paidós.

Arendt, H. y Beiner, R. (2003). Conferencias sobre la filosofía política de Kant. Buenos Aires: Paidós.

Arendt, H. y Kohn, J. (ed).(2008). La promesa de la política. España: Paidós.

Banco Interamericano de Desarrollo. (2005). Educar para la ciudadanía y la democracia en las Américas: una agenda para la acción. Memorias del seminario previo a la IV reunión de ministros de educación. Trinidad y Tobago.

Barber (1991). Higher education and the practice of democratic politics: A political education reader.USA: Katherine Foundation. Págs. 157-162 .

Bartolomé, M. y Cabrera, F. (2003). Sociedad multicultural y ciudadanía: Hacia una sociedad y ciudadanía interculturales.EN: Revista de Educación. Número extraordinario. Ciudadanía y Educación. 2003. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Madrid.

Bayler, J., et al. Service learning and the development of reflective judgment. Report research. Annual meeting of the American Educational Research Association. Chicago. 1997. Págs.4-5.

Benedicto, J. Morán, M. (2003). Aprendiendo a ser ciudadanos. Experiencias sociales y construcción de la ciudadanía entre los jóvenes. Madrid: Instituto de la Juventud Injuve.

Colesante, R. Biggs, D. (1999). Teaching about tolerance with stories and arguments.Journal of Moral Education. Págs. 185-199.

Huerta, J. Y Yozwiak, J. (2008) Developing Civic Engagement in General Education Political. Science. Journal of Political Science Education. Págs. 42-60.

Kymlicka, W. y Norman, W. (1996). El retorno del ciudadano.Una revisión de la producción reciente en teoría de la ciudadanía. Montevideo: Cuadernos del CLAEH.Págs. 81-112.

López, M. (2008). La mirada de los espectadores: Comunicabilidad, racionalidad y memoria, Hannah Arendt y la Crítica del Juicio. Tesis doctoral en filosofía. Departamento de filosofía del derecho, moral y política. Facultad de filosofía y ciencias de la Educación. España: Universidad de Valencia.

Martínez, M. (2006). Formación ciudadana y educación superior. Revista Iberoamericana de Educación.Págs. 85-102.

Martínez, M., y Esteban, F. (2005) Una propuesta de formación ciudadana para el EEES.Revista Española de Pedagogía, 230.IEIE de Madrid, Págs. 63-73.

Naval, C. (2008). Universidad y consciencia cívica. Algunas experiencias fructíferas: service-learning y campus compact. Revista Sembrando Ideas Número 2.

Wilwhite S., and Silver, P. (2005). A false dichotomy for higher education: educating citizens vs. educating technicians. USA:National Civic ReviewPágs. 46-54.

Published

2011-11-15

How to Cite

Mesa Arango, A., & Benjumea Pérez, M. (2011). Citizenship education in Higher Education. Uni-Pluriversidad, 11(1), 85–96. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.10581

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS