The constitution of the real identities within virtual technology networks
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.11834Keywords:
technology, internet, subjectivity, culture, identityAbstract
This article is a multi-voiced dialogue with researchers and Internet users, to analyze how such networks that entrap us in time, also in what we are or can become. These computer networks, so fashionable today, do not escape the power struggles and consolidation being fought daily in the many contexts in the world to create, maintain or recreate certain orders and interests involved. There, in the electronic scenarios, not only we use the information or pleasure we offer the screens ofour computers in network, but tensions coexist aimed to establish ways of thinking, addresses behavioral, avalanches and ideological forms of constitution subjectivities.
Downloads
References
Giroux, Henry. (1996). Placeres inquietantes. Barcelona: Paidós.
Melich, Joan Carlos. (1998). Antropología simbólica y acción educativa. Barcelona, España: Paidós.
Zizek, Slavoj. (1998). El Multiculturalismo o la lógica cultural del capitalismo multinacional. En: Reflexiones sobre el multiculturalismo. Fredric Jameson y Slavoj Zizek. Barcelona: Paidós.
Signorelli, Amalia. (1999). Ciudad y conflicto. En: Antropología urbana. UAM, División de Ciencias Sociales y Humanas. Universidad Autónoma Metropolitanade México. Anthropos Editorial.
Camps, Victoria. (2000). La identidad ciudadana. En: Suplemento Dominical Periódico El Colombiano. Medellín, (enero 16). p. 6-7.
García Canclini, Néstor. (1995). Las identidades como espectáculo multimedia. En: Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. México: Grijalbo.
Díez Hochleitner, Ricardo. (1997). Aprender ante el siglo XXI: Desafíos y esperanzas. En:Suplemento Dominical, Periódico El Colombiano, febrero 2. p. 11.
Ignatius, Adi. (2001). Hacemos contacto: ¿La tecnología interactiva, une a las personas o las separa? En: Lecturas Dominicales, Periódico El Tiempo, Junio 3. p. 10.
Touraine, Alain. (1989). Crisis de la cultura. Magazín Dominical No. 344, Periódico El Espectador. Santafé de Bogotá. Noviembre 26. p. 21.
RungeP., A. Klaus. (2004). Sesiones de la Maestría en Pedagogía, Sistemas Simbólicos y Diversidad Culturalde la Facultad de Educación,Universidadde Antioquia.
Echeverría, Javier. (2003). Cuerpo electrónico e identidad. En: Arte, Cuerpo, Tecnología. Domingo Hernández Sánchez, compilador. Salamanca, España, Ed. Universidad de Salamanca.
Agier, Michel. (2000). La antropología de las identidades en las tensiones contemporáneas. En: Revista Colombiana de Antropología, Vol.36, (enero-diciembre).
Valderrama, Marta. (1997). Globalización y ciudad. En: Sobre hábitat y cultura. Centro de Estudios del Hábitat Popular. CEHAP. Facultad de Arquitectura, Universidad Nacional de Colombia, pp. 77-85.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Universidad de Antioquia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.