Construction of a virtual course on digital libraries within the Colombian Digital Library project

Authors

  • Blessed Ballesteros Universidad del Norte
  • Wilson Castaño Muñoz Escuela Interamericana de Bibliotecología
  • Alejandro Uribe Tirado Escuela Interamericana de Bibliotecología

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.5059

Keywords:

digital libraries, digital repositories, virtual course, Colombian Digital Library

Abstract

In the development of the applied research project «Creación de la Biblioteca Digital ColombianaBDCOL» («Creation of the Colombian Digital Library»), one of the objectives was to establish a common ground of knowledge that would allow the biggest number of institutions to participate in the project and begin to build their own digital repositories. When academic and librarian communities in the main universities of the country were consulted, the differences as to the knowledge about digital libraries and repositories became evident. For this reason, it was decided to create and offer a virtual course on digital libraries to institutions member of the Red Nacional Académica de Tecnología Avanzada – RENATA (National Network of Advanced Technology). This paper presents a) the context given by the BDCOL; b) the course’s methodology of instructional design; c) its structure of contents and the pedagogical strategies established; d) the diffusion of the program and selection of participants; e) the course’s evaluation, conclusion, and recommendations —specially concerning the time needed to complete the course, and, finally, f) the information and knowledge management. This course was successful in making possible to generate a ground of common knowledge for the institutions associated to the BDCOL project and setting a precedent in this area for education and self-education, applicable to other moments and contexts.
|Abstract
= 245 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 103 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Blessed Ballesteros, Universidad del Norte

Co-investigator. Systems Engineer. Master in Communication Technologies Applied to Education. Coordinator of Technology for Education at the Universidad del Norte. Barranquilla, Colombia.bballest@uninorte.edu.co

Wilson Castaño Muñoz, Escuela Interamericana de Bibliotecología

Co-investigator. Librarian. Administration Specialist with Emphasis on Quality and Competitiveness. ProfessorInteramerican School of Library Science, University of Antioquia. Medellin, Colombia.wilson.castano@bibliotecologia.udea.edu.c

Alejandro Uribe Tirado, Escuela Interamericana de Bibliotecología

Co-investigator. Social Communicator-Journalist. Master in Electronic Business (E-business) and Educational Informatics. PhD Candidate in Scientific Documentation from the University of Granada. Professor at the Interamerican School of Library Science at the University of Antioquia. Medellin, Colombia.auribe@bibliotecologia.udea.edu.co.

References

ARDILA REYES, Flor Janeth y SOTO RUEDA, Helmer Arley. La bibliotecadigital en Colombia. [En línea]. Disponible en: <http://eprints.rclis.org/archive/00012927/01/Biblioteca_Digital_en_Colombia.pdf> [Consulta: 23 de mayo de2009]

COLCIENCIAS. Proyecto de investigación Biblioteca DigitalColombiana. Grupo de trabajo dos. [Conceptos sobre bibliotecasdigitales]. [En línea]. Disponible en: <http://ylang-ylang.uninorte.edu.co:8080/moodle/file.php/4/Conceptos_Bibliotecas_Digitales_BDCOL.doc>[Consulta: 3 de mayo de 2009]

COLCIENCIAS. Proyecto de investigación Biblioteca DigitalColombiana. Grupo de trabajo cuatro. Proyecto creación de la BibliotecaDigital Colombiana (BDCOL): Red Nacional de Tecnología Avanzada(RENATA). [En línea]. Disponible en: http://ylang-ylang.uninorte.edu.co:8080/moodle/file.php/4/Claves_Biblioteca_Digital.doc [Consulta: 12 de mayo de2009]

COOKSON, P.S. Elementos de diseño instruccional para el aprendizajesignificativo en la educación a distancia. En: Memorias de la IV ReuniónNacional de Educación Superior, Abierta y a Distancia. Abril 2003: Sonora,México.

CÓRDOVA C., Doris. El diseño instruccional: dos tendencias y una transiciónesperada. [En línea]. Disponible en: <http://www.didacticalvs.com/seminario/DISE%D1O%20INSTRUCCIONAL/DISE%D1O%20INSTRUCCIONALDOS%20TENDENCIAS.pdf>[Consulta: 22 de abril de 2009]

GONZÁLEZ TORRES, Juan de Dios. La tecnología educativa y el trabajocolaborativo. [En línea]. Disponible en: <http://www.scielo.org.co/pdf/rib/v31n2/v31n2a1.pdf> [Consulta: 13 de mayo de 2009]

LÓPEZ, Maria Gertrudis; MIGUEL, Vanessa y MONTAÑO, Nora Elena.Sistema generador de AMBientes de enseñanza-ApRendizajeconstructivistas basados en objetos de aprendizaje (AMBAR): lainterdisciplinariedad en los ambientes de aprendizaje en línea. [En línea].Disponible en: <http://www.um.es/ead/red/19/gertrudis.pdf > [Consulta: 4de mayo de 2009]

MANCILLA ESCOBAR, Rocky David y SOLIS MUÑIZ, Adolfo de Jesús.Curso de titulación en línea e-learning mediante diseño instruccional ymoodle. [En línea]. Disponible en: <http://www.cibersociedad.net/public/k3_arxius_gts/10807_133_tftj2jrp_arx_gts.doc> [Consulta: 6 de junio de 2009]

MERGEL, Brenda. Diseño instruccional y teoría del aprendizaje.[Enlínea]. Disponible en: <http://144.202.254.202/dts_cursos_mdl/ME/DE/DES02/ActDes/DES02LectComl_DisenoTeorias.pdf> [Consulta: 18 de abril de 2009]

POLO, Marina. El diseño instruccional y las tecnologías de la informacióny la comunicación. [En línea]. Disponible en: <http://web.ucv.ve/eus/Materiales/Septimo/DDI/mat7.pdf> [Consulta: 16 de abril de 2009]

SÁNCHEZ DIAZ, Marlery y VEGA V ALDÉS, Juan Carlos. Bibliotecaselectrónicas, digitales y virtuales: tres entidades por definir. ACIMED, 2002, vol. 10, n. 6. [En línea]. Disponible en: <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352002000600005&lng=es&nrm=iso> [Consulta: 12 de mayo de 2009]

THOMAS, J. A. Review of research on project-based learning. San Rafael,CA: Autodesk. [En línea]. 2000. Disponible en: http://www.k12reform.org/foundation/pbl/research* [Consulta: 4 de abril de 2009]

URIBE TIRADO, Alejandro; MELGAR, Liliana Maria y BORNACELLY,Jaime Alberto. Utilización del sistema de administración de aprendizajeMoodle en la gestión de información, gestión documental y gestión delconocimiento en grupos de investigación. El Profesional de la Información,2007, vol.16, p.468-474

Published

2010-04-15

How to Cite

Ballesteros, B., Castaño Muñoz, W., & Uribe Tirado, A. (2010). Construction of a virtual course on digital libraries within the Colombian Digital Library project. Revista Interamericana De Bibliotecología, 32(2), 85–122. https://doi.org/10.17533/udea.rib.5059

Issue

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>