Pedagogía de la Corporeidad y Potencia Humano
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.2350Keywords:
Corporeal nature, human potential, pedagogy.Abstract
As opposed to the question on the development of the human potential and the function of the motricidad in this task of humanización, one sets out pedagogy that looks for to activate in the people the capacity of the deliberate and significant movement that it leads to the self-knowledge. This proposal locates to the action and its multiple dimensions like the foundation of the human experience, it characterizes to the motricidad like capacity from a complex and sistémica perspective, and recovers like center of the learning the knowledge of itself to be able to act with freedom and power to develop the personal potentialDownloads
References
1. Castro, Julia. Sentidos de la motricidad para la promoción de la salud. Armenia: Kinesis, 2004.
2. Feldenkrais, Moshe. La dificultad de ver lo obvio. Buenos Aires: Paidós, 1992.
3. Ferrater, Mora. Diccionario de Filosofía. Barcelona: Ariel, 2002.
4. Gómez, Ninoska. Movement, Body and Awarness: Exploring Somatic Processes. Québec: Université de Montreal, 1991.
5. Hanna, Thomas. Somática: Recuperar el control de la mente sobre el movimiento, la flexibilidad y la salud. México: Ediciones Yug, 1994.
6. Maturana, Humberto y BLOCH, Susana. Biología del emocionar y Alba Emoting. Santiago de Chile: Dolmen Ediciones, 1996.
7. Maturana, Humberto. La realidad: ¿objetiva o construida? Tomo II. Fundamentos biológicos del conocimiento. Barcelona: Anthropos, 1996.
8. Maturana, Humberto y Verden Zoller, Gerda. Amor y juego: Fundamentos olvidados de lo humano. Santiago de Chile: Instituto de Terapia Cognitiva, 1997.
9. Morin, Edgar. El método. La naturaleza de la naturaleza. Madrid: Cátedra, 1977.
10. Ruiz, Miguel. Competencia Motriz. Madrid: Gymnos, 1995.
11. Sen, Amartya. Desarrollo y Libertad. Barcelona: Planeta, 2000.
12. Sergio, Manuel. Motricidad Humana. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.
13. Um Corte Epistemológico. Lisboa: Instituto Piaget, 1999.
14. Varela, Francisco, Thompson, Evan y Rosch, Eleanor. De cuerpo presente: Las ciencias cognitivas y la experiencia humana. Barcelona: Gedisa, 1997.