Education for health: perspectives and experiences in higher education in health sciences, Medellín, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.5202Keywords:
health education, qualitative research, higher education, health professions (health sciences), curriculumAbstract
Downloads
References
(1). Serrano MI. Educación para la salud y participación comunitaria. Díaz de Santos, editor. Madrid; 1990.
(2). Peñaranda F, Bastidas M, Escobar G, Torres JN, Arango A. Análisis integral de las prácticas pedagógicas de un programa educativo en Colombia. Salud Pública de México 2006;48(3):229-335. DOI: https://doi.org/10.1590/S0036-36342006000300007
(3). Bourdieu P, Passeron JC. La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. 3ª ed. México D.F: Laia S.A; 1998.
(4). Lolas F. Más allá del cuerpo. La construcción narrativa de la salud. Santiago de Chile: Bello A; 1997.
(5). Peñaranda F. Hacia una comprensión de la construcción de significados sobre la crianza del programa crecimiento y desarrollo. [Tesis Doctoral]. Manizales: Convenio Universidad de Manizales y Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano; 2006.
(6). Organización Mundial de la Salud. Carta de Ottawa. En: Organi-zación Mundial de la Salud, editor. Primera conferencia internacional de promoción del la salud. Ontario: oms; 1986.
(7). Franco S, Ochoa D, Hernández M. La promoción de la salud y la seguridad social. Bogotá: Corporación Salud y Desarrollo; 1995.
(8). Whitehead D. A social cognitive model for health education/health promotion practice. Journal of Advances in Nursing. 2001;36:417-25. DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2001.01973.x
(9). Alzate YT. Desde la educación para la salud hacia la pedagogía de la educación alimentaria y nutricional. Perspectivas en Nutrición Humana (Medellín). 2006; No. 16, Jul-Dic:21-40. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.penh.17866
(10). Stake RE. Case Studies. En: Denzin N, Lincoln Y, editors. Hand-book of Qualitative Research. 2 ed; Thousand Oaks: Sage Publi-cations; 2000. p. 435-454.
(11). Stake R. Case studies. En: Denzin N, LinconY, editors. Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage Publications; 1994. p. 236-47.
(12). Geertz C. Descripción densa: hacia una teoría interpretativa de la cultura. En: Bohannan P, M G, editors. Antropología: lecturas. Madrid: McGraw-Hill; 1993.
(13). Galeano ME. Estrategias de investigación social cualitativa. El giro de la mirada. Medellín: La Carreta; 2004.
(14). Apple MW. Ideología y currículo. Madrid: Akal; 1986.
(15). Torres SJ. El curriculum oculto. 8 ed. Madrid: Ediciones Morata; 2005.
(16). Fee E, Brown TM. Public Health at the Crossroads: Winslow, C.-E.A. Voices from the past. Am J Public Health 1999;89(11):1645-8. DOI: https://doi.org/10.2105/AJPH.89.11.1645
(17). Terris M. The contributions of Henty E. Sigerist to health service organization. J Public Health Policy 1995;16(2):152-97. DOI: https://doi.org/10.2307/3342591
(18). Leavell H, Clark G. Preventive medicine for the doctor in community: epidemiologic approach. New York: McGraw-Hill; 1953.
(19). Conferencia Internacional de Atención Primaria de Salud 1978; Alma-Ata, urss; 1978.
(20). Ministerio de la Protección Social de Colombia. Decreto 3039 de 2007; por el cual se adopta el Plan Nacional de Salud Pública 2007-2010. Bogotá: El Ministerio; 2007. p. 33-46.
(21). Ministerio de Salud de Colombia. Resolución 412 de 2000; por la cual se establecen las actividades, procedimientos e intervenciones de demanda inducida y obligatorio cumplimiento y se adoptan las normas técnicas y guías de atención para el desarrollo de las acciones de protección específica y detección temprana y la atención de enfermedades de interés en salud pública. Bogotá: El Ministerio; 2000.
(22). República de Colombia. Ley 100 de 1993 de Colombia; por la cual se crea el sistema de seguridad social integral y se dictan otras disposiciones. Bogotá: El Congreso; 1993.
(23). Arroyo HV, editor. Promoción de la salud y educación para la salud: paradigma integrador o el debate histórico de la inclusión o la exclusión. En: IV Conferencia Conferencia Latinoamericana de Promoción de la Salud y Educación para la Salud UIPES/ORLA 4-7 Noviembre de 2009; 2009; Medellín: UIPES, Faculatad Na-cional de Salud Pública Universidad de Antioquia; 2009.
(24). Foucault M. Historia de la medicalización. Educación Médica y Salud 1977;11(1):3-25.
(25). Achard P. Discurso biológico y orden social: crítica de las teorías biologistas. Psicología y ciencias sociales. México: Editorial Nue-va Imagen; 1980.
(26). Robinson S & Hill. Our healthier hospital? The challenge for nursing. Journal of Nursing Management 1999;7: 7-13. DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2834.1999.00972.x
(27). Breilh J. Epidemiología crítica. Ciencia emancipadora e interculturalidad. Buenos Aires: Lugar editorial; 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Paula A. Díaz, Fernando Peñaranda, Sergio Cristancho, Nydia Caicedo, Marcela Garcés, Teresita Alzate, Tomás Bernal, Margarita M. Gómez, Águeda L. Valencia, Sol N. Gómez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "