Carlo Belloli in Brazil: a brilliant forerunner of concrete poetry
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.mut.25820Keywords:
concrete poetry, visual poetry, avant-garde, Brazil, ItalyAbstract
The aim of the present paper is to draw attention on the poet, philosopher and literary critic Carlo Belloli and on his artistic experience. With the two collections of poems published in the early ‘40s, Parole per la guerra and Testi-poemi murali, Belloli anticipated by almost ten years the poetic experiments of both Swiss author Gomringer, as well as Brazilians De Campos and Pignatari’s. The historiographic position, according to which the three main lines of new concrete poetic avant -garde experimentation, namely those originating in Brazil, Switzerland, and Italy, have had independent origins in each area, must be reconsidered, and, at the same time, the propulsive and inspiring role of Carlo Belloli’s work should be revaluated.
Downloads
References
Belloli, C. (1943). Parole per la guerra. Milano: Edizioni di futuristi in armi
Campos, A. de; Pignatari, D; Campos, H. de (1987). Teoria da Poesia Concreta. Cotia: Ateliê Editorial.
Campos, H. de (1969). A arte no horizonte do provável e outros ensaios. São Paulo: Editora Perspectiva.
Campos, H. de (1952) Thalassa Thalassa. Noigandres. 1 (pp. 72)
Carvalho, H. (2002). Da poesia concreta ao poema-processo: um passeio pelo fio da navalha. Dissertação de mestrado em literatura brasileira. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, USP, São Paulo.
Fabi, S. (2008). L’avanguardia per tutti: concretismo e poesia visiva tra Russia Europa e Brasile. Macerata: EUM – Edizioni Università Macerata.
Fernandes, J. (1996). O poema visual. Leitura do imaginário esotérico (da Antiguidade ao século XX). Petrópolis:Vozes.
Franchetti, P. (2012). Alguns aspectos da teoria da poesia concreta. Campinas: Editora Unicamp.
Lobão, L. (2011). A missão artística do primeiro Masp: um estudo da concepção Pietro Maria Bardi para o Masp em seus primeiros 20 anos. Atas do Encontro de História da Arte, Unicamp, Campinas, 260. Disponibile in: http://www.unicamp.br/chaa/eha/atas/2011/ATAS.pdf
Machado de Almeida, L. (1977). Attualità di Carlo Belloli precursore della poesia visuale e concreta. Poesia visuale, Omaggio a Carlo Belloli (68) pp. 3-5.
Mallarmé, S.(1914) Un coup de dés jamais n'abolira le hasard. La Nouvelle Revue française disponibile in : https://it.wikipedia.org/wiki/Portable_Document_Format
Medeiros, G.(2007). Dialéctica concretista: o percurso artístico de Waldemar Cordeiro. Revista do IEB. (45) pp. 63-86.
Pavanello, G. (2002). Carlo Belloli nel futuro del XXI secolo. Risvolti. (8)1 pp. 5-11.
Pignatari, D. (2004). Poesia pois é poesia. 1950-2000. Campinas: Editora da Unicamp.
Pozzoli, V. (2014). 1946! Perché Pietro Maria Bardi decide di lasciare l’Italia e partire per il Brasile? Anais do Seminário Internacional “Modernidade latina. Os Italianos e os centros do modernismo sulamericano”, Mac, São Paulo, 2. Disponibile in: http://www.mac.usp.br/mac/conteudo/academico/publicacoes/anais/modernidade/index.html
Rolli, P. (1994). Anglo-American concrete and visual poetry. 327f. Tesi di laurea in lingue e letterature straniere – Facoltà di Lettere, I.U.LM., Milano.
Solt, M. E. (1969). Concrete Poetry: A world view. Bloomington: Indiana University Press.
Tagliaferri, A. (2005). Il clandestino: vita e opere di Emilio Villa. Roma: DeriveApprodi.
Tapscott, S. (1997). Twentieth-century Latin American Poetry. A Bilingual anthology. Austin: University of Texas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- La revista es el titular de los derechos de autor de los artículos, los cuales estarán simultáneamente sujetos a la Licencia de reconocimiento no comercial sin obra derivada de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.