ENALLTerm: Towards a Specialized Translation-Oriented Terminological Database

Authors

  • Ioana Cornea National Autonomous University of Mexico

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.mut.v14n2a09

Keywords:

ENALLTerm, tools for specialized translation, terminology applied to translation, transla¬tion-oriented terminological entries

Abstract

The aim of this study is to describe the process of creating the enallterm terminological database. The resource is designed for use by translation students at the School of Languages, Linguistics and Translation (enallt) at unam, Mexico, but it may also be used by others with an interest in translation. This interdis­ciplinary study is based on Maria Teresa Cabre´s Communicative Theory of Terminology (tct) and Sven Tarp’s Functional Lexicography. Some terminological databases are not specifically designed for translators or translation practice. To meet translators’ needs, a unique database must be created with the goal of helping translators solve terminological challenges during the translation process. The methodology employed incorporates terminology projects by students of the Certificate in Specialized Translation and Bachelor’s degree in Translation at enallt. Using the enallterm website, students can fill in the different fields of the terminological entries in language combinations consisting of English, French or German into Spanish. The terminological entries then undergo an external review process by a subject-matter specialist and an internal linguistic review by the enallterm team. The entries mainly consist of translation-oriented information, such as type of equivalent, context of use, multi­media context (photo, audio, video), non-recommended translations and transfer comments.

|Abstract
= 787 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 24 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 136 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 510 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ioana Cornea, National Autonomous University of Mexico

Graduated in Applied Modern Languages ​​from the "Babes-Bolyai" University, Cluj Napoca, Romania, PhD in Specialized Translation Studies from the Pompeu Fabra University, Barcelona. She is currently a permanent professor in the Department of Translation and Interpretation of the National School of Languages, Linguistics and Translation of the UNAM where she teaches specialized translation courses, translation theories, documentation and terminology. In addition, she is the coordinator of the Diploma in Legal Translation English-Spanish at a distance from UNAM. His interests are focused on the studies of legal translation, computer and documentary tools for the translator and interpreter, lexicography and terminology applied to translation, judicial interpretation.

References

Armijo, M., Melo, C., Pérez, C. y Robledo, M. (2019). Happy spitter. En enallterm. https://ced.enallt.unam.mx/enallterm/es

Bestué Salinas, C. (2016). Translating law in the digital age. Translation problems or matters of legal interpretation? Perspectives, 24(4), 576-590. https://doi.org/10.1080/090767 6X.2015.1070884

Biel, L. (2008). Legal terminology in translation practice: dictionaries, googling or discussion forums? skase Journal of Translation and Interpretation, 3(1), 22-38. http://www.skase.sk/Volumes/JTI03/pdf_doc/BielLucja.pdf

Cabré, M. T. (1999). La terminología: representación y comunicación. Elementos para una teoría de base comunicativa y otros artículos. Universitat Pompeu Fabra, Institut Universitari de Lingüística Aplicada.

Cabré, M. T., Domènech Bagaria, O. y Estopà Bagot, R., (2018). La terminologia avui: termes, tex¬tos i aplicacions. Editorial uoc.

Cabré, M. T. y Estopà, R. (2002). El conocimiento especializado y sus unidades de representación: diversidad cognitiva. Sendebar, (13), 141-153. https://xdocs.cz/doc/2-1-1-lectura-el-conocimiento-especializado-y-sus-uni¬dadespdf-d8m1mgmx528p

Cabré, M.T. y Estopà, R. (2005). Unidades de conocimiento especializado: caracterización y tipología. En M. T. Cabré y C. Bach (Eds.), Coneixement, llenguatge i discurs especialitzat (pp. 69-93). Institut Universitari de Lingüística Aplicada. Universitat Pompeu Fabra; Do¬cumenta Universitaria.

Cabré, M. T. y Tebé, C. (2005). El trabajo terminológico multilingüe de enriquecimiento lingüístico: una propuesta metodológica. Revista Española de Lingüística Aplicada, (1), 19-41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1998012

Cornea, I. (2015). Unidades de conocimiento especializado para la traducción jurídica: identificación y propuesta de representación de del derecho de extranjería en un diccionario bilingüe español-rumano [Tesis doctoral] Departamento de Traducción y Ciencias del Lenguaje, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona. http://hdl.handle.net/10803/295967

Durão, A., Sastre Ruano, Mª A. y Werner, R. (2012). Lexicografía didáctica, diccionario bilingue y lenguas afines: información semántica en el Diccionario Contrastivo Portugués-Español (DiCoPoEs). En A. Nomdedeu, E. Forgas y M. Bargalló (Eds.), Avances en lexicografía hispánica (Tomo II, pp. 69-78). Servei de Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili.

Fuertes Olivera, P. A. y Tarp, S. (2008). La teoría funcional de la lexicografía y sus consecuen¬cias para los diccionarios de economía del español. Revista de Lexicografía, 14, 75-95. https:// doi.org/10.17979/rlex.2008.14.0.3840

Gelpí Arroyo, C. (2000). La lexicografía. Grupo Santillana de Ediciones.

Hurtado Albir, A. (2007). Competence-based curriculum design for training translators. The Inter¬preter and Translator Trainer, 1(2), 163-195. https://doi.org/10.1080/1750399X.2007.10798757

Hurtado Albir, A. (2017). Translation and transla¬tion competence. En A. Hurtado Albir (Ed.), Researching Translation Competence by pacte Group (pp. 3-35). John Benjamins.

Kelly, D. (2008). Training the trainers: Towards a description of translator trainer competence and training needs analysis. ttr. Traduction, terminologie, rédaction, 21(1), 99-125. https://doi.org/10.7202/029688ar

Kelly, D. (2014). A handbook for translator trainers. Routledge.

Lázaro, J. (2015). El ejemplo en terminología. Caracterización y extracción automática [Tesis doctoral]. Institut Universitari de Lingüística Aplicada, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona.

Lázaro, J. y Cornea, I. (2019). El principio de adecuación en diccionarios especializados multilingües. Un caso de estudio en el área de turismo. En G. Lima Moreira, y G. Eres Fernández (Eds.), Enseñanza de español con fines específicos: el caso de la carrera de Turismo. Teoría y práctica (pp. 164-178). Editorial Consejería de Educación de España en Brasil.

Lorente, M. (2001). Teoría e innovación en terminografía: la definición terminográfica. En M. Cabré, J. Feliu (Eds.), La terminología científico-técnica: reconocimiento, análisis y extracción de información formal y semàntica (pp. 81-112). Institut Universitari de Lingüística Aplicada. Universitat Pompeu Fabra.

Montané March, M. A. (2016). El trabajo terminológico sistemático: su aplicación para la elaboración de bancos de datos terminológicos. En S. Alvarez Catalá y M. Barité (Coords), Teoría y praxis en terminología (pp. 113- 133). Ediciones Universitarias.

Naciones Unidas. (2013). unterm. The United Na¬tions Terminology Database. https://unterm. un.org/unterm/portal/welcome

Nielsen, S. (2010). Specialized translation dictionaries for learners. En P. A. Fuertes- Olivera (Ed.), Specialized dictionaries for learners (pp. 69-82). De Gruyter.

Nord, C. (1991). Text analysis in translation. Rodopi.

Orozco-Jutorán, M. (2017). Efficient search for equivalents at your fingertips - The special¬ized translator’s dream. Meta, 62(1), 137-154. https://doi.org/10.7202/1040470ar

pacte. (2003). Building a translation competence model. En F. Alves (Ed.), Triangulating translation. Perspectives in process oriented research (pp. 43-66). John Benjamins.

pacte. (2014). First results of pacte group’s experimental research on translation competence acquisition: The acquisition of declarative knowledge of translation. MonTI, (1), 85-115. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/ monti/article/view/1702

pacte. (2018). Competence levels in translation: Working towards a European framework. The Interpreter and Translator Trainer, 12(2), 111-131. https://doi.org/10.1080/175039 9X.2018.1466093

Prieto Ramos, F. (2013). ¿Qué estrategias para qué traducción jurídica?: por una metodología in¬tegral para la práctica profesional. En I. Alonso Araguás, J. Baigorri Jalón y H. Campbell (Eds.), Translating the law. Theoretical and methodological issues / traducir el derecho. Cuestiones teóricas y metodológicas (pp. 87-106). Comares.

Prieto Ramos, F. y Orozco Jutorán, M. (2015). De la ficha terminológica a la ficha traductológica: hacia una lexicografía al servicio de la traducción jurídica. Babel, 61(1), 110-130. https://doi.org/10.1075/babel.61.1.07ram

Rafel i Fontanals, J. (2005). Lexicografia (Vol. 94). Editorial uoc.

Šarčević, S. (1997). New approach to legal translation. Kluwer Law International.

Sketch Engine (s. f.) [Página web]. https://www.sketchengine.eu/

Tarp, S. (2008). Lexicography in the borderland be¬tween knowledge and non-knowlegde. Max Niemeyer Verlag.

Published

2021-07-13

How to Cite

Cornea, I. (2021). ENALLTerm: Towards a Specialized Translation-Oriented Terminological Database. Mutatis Mutandis. Revista Latinoamericana De Traducción, 14(2), 469–493. https://doi.org/10.17533/udea.mut.v14n2a09