SABOTAGE AS A PHILOSOPHICAL INTUITION. A PERSPECTIVE FOR THE INTERPRETATION OF COLONIAL AMERICA

Authors

  • Alejandro Viveros Espinosa University of Chile

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.mut.11893

Keywords:

Sabotage, cultural resistance, hermeneutics, colonial Latin America, Hernando Alvarado Tezozómoc, Felipe Guamán Poma de Ayala

Abstract

The aim of this article is to propose an historical, philosophical and cultural concept called the sabotage, as cultural resistance's instrument and as a critical perspective for a philosophical interpretation focused on the cultural phenomena and on the historicity in the colonial period (XVI-XVIII centuries). The sabotage develops a theoretical approach which is able to establish a critical lecture centered on the cultural translation, the indigenous knowledge, and the hermeneutics specifically through the works of the Chroniclers Hernando de Alvarado Tezozómoc: Crónica Mexicana (1598), Crónica Mexicáyotl (1609) and Felipe Guamán Poma de Ayala: Primer Nueva Corónica y Buen Gobierno (1615/1616). These Chronics are analyzed as cultural texts providing examples of the philosophical and historical construction that allows and produces a reflective and propositive way of the hermeneutics in Latin America. Therefore, this research seeks the execution of a cultural resistance's perspective in colonial Latin America, as well as engages the sabotage as a theoretical concept to explain the projections of a philosophical reflection based on the historical experience of colonial Latin America.

|Abstract
= 433 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 770 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alejandro Viveros Espinosa, University of Chile

Doctor in Latin American Studies from the University of Chile. Master in Philosophy with a mention in Axiology and Political Philosophy from the University of Chile. Degree in Philosophy from the University of Chile. He currently works as a teaching assistant in the area of ​​colonial studies at the Center for Latin American Cultural Studies of the University of Chile.

References

Acevedo, Brenda. (2010). La resistencia cultural en Felipe Guamán Poma de Ayala. Análisis del yo discursivo en la Nueva corónica y buen gobierno a través de la iconografía: ¿Un yo disidente o un yo amalgamador? Crónicas Urbanas (15), 19-31.

Acevedo, Jorge. (2003). En torno a la interpretación heideggeriana del principio de razón suficiente. Revista Diálogo Universidad de Puerto Rico. (81), 15.34.

Beorlegui, Carlos. (2004). Historia del pensamiento filosófico latinoamericano. Bilbao: Universidad de Deusto.

Bergson, Henri. (1979). Introducción a la metafísica. Buenos Aires: Siglo Veinte.

Bibliograf (2001). Diccionario ilustrado latino-español/español-latino. Barcelona: VOX.

Bogues, Anthony. (2006). Imagination, Politics, and Utopia: Confronting the Present. Boundary 2. 33(3), 151-159.

Echeverría, Bolívar. (2001). Modernidad y Capitalismo (15 tesis). En: Las Ilusiones de la Modernidad. Quito: Tramasocial. pp. 141-209.

Echeverría, Bolívar. (2004). La Modernidad de lo Barroco. México: Era.

Heidegger, Martin. (2000). La metafísica como historia del ser. En: Nietzsche. Vol. II. Barcelona: Destino. pp. 326-372.

Kusch, Rodolfo. (1976). Geocultura del Hombre Americano. Buenos Aires: Fernando García Cambeiro.

Kusch, Rodolfo. (1978). Esbozo de una Antropología Filosófica Americana. Buenos Aires: Castañeda.

Kusch, Rodolfo. (1979) América Profunda. Buenos Aires: Biblios.

Lepenies, Wolf. (1997). Die Übersetzbarkeit der Kulturen. Ein europäische Problem, eine Chance für Europa. En: Haverkamp, Anselm. Die Sprache der Anderen: Übersetzungs, Politik zwischen den Kulturen. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag. pp. 95-117

Mareque, Enrique. (1989). Líneas fundamentales del pensamiento de Rodolfo Kusch. En: Azcuy, Eduardo (Comp.) Kusch y el pensar desde América. Buenos Aires: Fernando García Gambeiro. pp. 53-72.

Pouget, Emile. (2004). Le Sabotage. Paris, Mille et Une Nuits, Librairie du Arthème Fayard.

Real Academia Española. (2012). Diccionario de la lengua española. http://www.rae.es

Ricoeur, Paul. (2006). Caminos del reconocimiento. Tres estudios. México: Fondo de Cultura Económica.

Salomon, Frank. (1994). La textualización de la memoria en la América andina: Una perspectiva etnográfica comparada. América Indígena (4), 229-261.

Sarlo, Beatriz. (2005). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. México: Siglo Veintiuno.

Spivak, Gayatri. (1988). Can the subaltern speak? En: Cary, Nelson and Grossberg, Lawrence (Eds). Marxism and the Interpretation of Culture. London: Macmillan. pp. 24-28.

Stoll, Eva. (2010). Competencia escrita, pragmática textual y tradiciones discursivas en la historiografía colonial (en los siglos XVI y XVII). En: Castel Víctor M. y Cubo de Severino, Liliana (Eds.). La renovación de la palabra en el bicentenario de la Argentina. Los colores de la mirada lingüística. Mendoza: Editorial Facultad de Filosofía y Letras Universidad Nacional de Cuyo. pp. 1273-1284.

Published

2012-11-24

How to Cite

Viveros Espinosa, A. (2012). SABOTAGE AS A PHILOSOPHICAL INTUITION. A PERSPECTIVE FOR THE INTERPRETATION OF COLONIAL AMERICA. Mutatis Mutandis. Revista Latinoamericana De Traducción, 5(2), 334–369. https://doi.org/10.17533/udea.mut.11893