Mapping of points of sale and advertising of food, alcoholic beverages and tobacco around primary schools in the City of Santa Fe (Argentina)

Authors

  • Lucía Chiarlo Centro de Estudios de Nutrición Infantil “Alejandro O´ Donnell” (CESNI) https://orcid.org/0009-0004-7777-8782
  • Yamila Alejandra Díaz Cátedra de Morfología Normal y Cátedra de Epidemiología y Salud Pública - Facultad de Bioquímica y Ciencias Biológicas - Universidad Nacional del Litoral https://orcid.org/0000-0002-5665-7226
  • Constanza Gunsett Centro de Estudios de Nutrición Infantil “Alejandro O´ Donnell” (CESNI) https://orcid.org/0009-0003-4127-5609
  • Analia Soledad Gaspoz Centro de Estudios de Nutrición Infantil “Alejandro O´ Donnell” (CESNI) https://orcid.org/0009-0002-7445-362X
  • Oriana Agulló Instituto de Investigaciones de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Católica de Santa Fe (UCSF) https://orcid.org/0009-0004-3621-549X
  • María Eugenia Quintana Instituto de Investigaciones de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Católica de Santa Fe (UCSF) https://orcid.org/0009-0008-3624-9795
  • Ailen Mercedes Villalba Instituto de Investigaciones de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Católica de Santa Fe (UCSF) https://orcid.org/0009-0005-0647-4834
  • María Celeste Nessier Centro de Estudios de Nutrición Infantil “Alejandro O´ Donnell” (CESNI) e Instituto de Investigaciones de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Católica de Santa Fe (UCSF) https://orcid.org/0000-0002-8586-2069

Keywords:

food publicity, marketing, access to healthy food, child, food enviroment, obesogenic environment, alcohol, tobacco

Abstract

Background: The availability of unhealthy foods and beverages, alcohol and tobacco in school environments can negatively influence children's consumption preferences; however, this environment has been little studied in Argentina. Objectives: To characterize the availability of food, alcoholic beverages, and tobacco points of sale and advertising around elementary schools in the city of Santa Fe, according to type of management. Materials and methods: Observational and cross-sectional study. Using Google® Street View, advertisements and points of sale were mapped in a radius of 200 meters around schools. RESULTS: Around the 97 schools analyzed, 1,232 points of sale and 1,231 advertisements were identified. 74.1% of the outlets were classified as unhealthy according to the GAPAs,  37.3% were in the central district. The 44.4% is advertising of food for optional consumption and 41.5% of alcoholic beverages and the visualization of the brand and image of the product prevails (55.5%). Five tobacco advertisements were identified. Conclusions: A high penetration of unhealthy food and beverage and alcohol outlets and advertising was found around schools attended by primary school children in the City of Santa Fe.

|Abstract
= 205 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 109 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

UNICEF. 3 de cada 10 niños, niñas y adolescentes en América Latina y el Caribe viven con sobrepeso. [Internet] Panamá: UNICEF, 2021. [Consultado 25 Sept 2024]. Disponible en: https://www.unicef.org/lac/comunicados-prensa/3-de-cada-10-ninos-ninas-y-adolescentes-en-america-latina-y-el-caribe-viven-con-sobrepeso

Comisión Interamericana para el Control del Abuso de Drogas (CICAD), Organización de los Estados Americanos (OEA), Informe sobre el Consumo de Drogas en las Américas 2019, Washington, D.C., 2019. Disponible en: https://www.gub.uy/junta-nacional-drogas/sites/junta-nacional-drogas/files/documentos/noticias/Informe%20sobre%20el%20consumo%20de%20drogas%20en%20las%20Am%C3%A9ricas%202019.pdf

Secretaría de Políticas Integrales sobre Drogas de la Nación Argentina y Ministerio de Salud. Principales resultados en relación con el consumo de tabaco. Encuesta Nacional de Consumos y Prácticas de Cuidado (ENCoPraC). [Internet]. Buenos Aires: 2023. [Consultado 7 Dic 2024]. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/sedronar_indec_2023_encuesta_nacional_sobre_consumos_y_practicas_de_cuidado_2022_encoprac.pdf

Ministerio de Salud y Desarrollo Social de la Nación, UNICEF. Sobrepeso y obesidad en niños, niñas y adolescentes según datos del primer nivel de atención en la Argentina. [Internet]. Buenos Aires: MSyDS, UNICEF, 2018. Disponible en: https://www.unicef.org/argentina/sobrepeso-y-obesidad

Ministerio de Salud y Desarrollo Social de la Nación. 2° Encuesta Nacional de Nutrición y Salud Principales Resultados Priorizados. Resumen Ejecutivo. [Internet]. Buenos Aires: MSyDS, 2019. Disponible en: https://cesni-biblioteca.org/2-encuesta-nacional-de-nutricion-y-salud-ennys-2-resumen-ejecutivo/

UNICEF. Guía programática de UNICEF: Prevención del sobrepeso y la obesidad en niños, niñas y adolescentes. [Internet]. Nueva York: UNICEF, 2019. Disponible en: https://www.unicef.org/media/96096/file/Overweight-Guidance-2020-ES.pdf

UNICEF. El entorno alimentario escolar. [Internet]. México: UNICEF, 2022. Disponible en: https://www.unicef.org/mexico/media/6826/file/Nota%20Te%CC%81cnica%20Entorno%20Alimentario%20Escolar.pdf

UNICEF. El sobrepeso en la niñez: Un llamado para la prevención en América Latina y el Caribe. [Internet]. Panamá: UNICEF, 2021. Disponible en: https://cesni-biblioteca.org/archivos/sobrepesocaribe.pdf?_t=1639941547

Diaz YA, Gomez P, Meinardi PB, Nessier MC. Estudio descriptivo transversal de los puntos de venta y publicidad de alimentos alrededor de escuelas primarias públicas en la ciudad de General San Martín, Argentina. Rev Esp Nutr Hum Diet. 2023; 27(4):305-14. Disponible en: https://www.renhyd.org/renhyd/article/view/1981

Kelly CM, Wilson JS, Baker EA, Miller DK, Schootman M. Using Google Street View to audit the built environment: Inter-rater reliability results. Ann Behav Med. 2013; 45(1): 108-12.

Silva V, Grande AJ, Rech CR, Peccin MS. Geoprocessing via google maps for assessing obesogenic built environments related to physical activity and chronic noncommunicable diseases: Validity and reliability. J Healthc Eng. 2015; 6: 41-54.

Rzotkiewicz A, Pearson AL, Dougherty BV, Shortridge A, Wilson N. Systematic review of the use of Google Street View in health research: Majorthemes, strengths, weaknesses and possibilities for future research. Health Place. 2018; 52: 240-6.

Swinburn B, Sacks G, Vandevijvere S, Kumanyika S, Lobstein T, Neal B, et al. INFORMAS (International Network for Food and Obesity/non-communicable diseases Research, Monitoring and Action Support): overview and key principles. Obes Rev Off J Int Assoc Study Obes. 2013; 14 (Suppl. 1): 1-12. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24074206/

Egli V, Zinn C, Villanueva K, Smith M. Google Street View to Capture Outdoor Advertising Around Schools: Data Collection Protocol for External Use. Auckland University of Technology. 2018; 57 (6): 1-14. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/326209545_Viewing_obesogenic_advertising_in_children%27s_neighbourhoods_using_Google_Street_View

Ciudad de Santa Fe. Ordenanza N°11859: Descentralización Territorial del Municipio. 16 de abril de 2012.

Ministerio de Salud de la Nación. Guías Alimentarias para la Población Argentina. Documento técnico metodológico [Internet]. Buenos Aires: MSAL; 2016. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/bancos/2020-08/guias-alimentarias-para-la-poblacion-argentina_manual-de-aplicacion_0.pdf

Calvo Molina K, Fernandez Roja X, Flores Castro O, González Urrutia R, Madriz Bonilla D, Martínez Izaguirre A, Villalobos Alfaro N, Villalobos Leal, N. Factores obesogénicos en el entorno escolar público costarricense durante 2015-2016. PSM. 2019; 17 (1): 225-257. Disponible en: http://dx.doi.org/10.15517/psm.v17i1.37858

Pérez Mateos Á, Cebollada Frontera Á, Vera Martín A. Actividad comercial y uso del espacio público en los centros urbanos: un análisis clúster. Documents d’Anàlisi Geogràfica. 2021;67(3):561-83.

Kranjac, A.W.; Boyd, C.; Kimbro, R.T.; Moffett, B.S.; Lopez, K.N. Neighborhoods matter; but for whom? Heterogeneity of neighborhood disadvantage on child obesity by sex. Health Place 2021, 68, 102534.

van der Horst K, Oenema A, Ferreira I, Wendel-Vos W, Giskes K, van Lenthe F, Brug J. A systematic review of environmental correlates of obesity-related dietary behaviors in youth. Health Educ Res. 2007 Apr;22(2):203-26. doi: 10.1093/her/cyl069

Pérez-Ferrer, C.; Auchincloss, A.H.; de Menezes, M.C.; Kroker-Lobos, M.F.; Cardoso, L.d.O.; Barrientos-Gutierrez, T. The food environment in Latin America: A systematic review with a focus on environments relevant to obesity and related chronic diseases. Public Health Nutr. 2019, 22, 3447–3464.

Kain, J., Sandoval, MH., Orellana, Y., Cruz, N., Díez, J., Weisstaub, G. Socio-Spatial Segregation of Unhealthy Food Environments across Public Schools in Santiago, Chile. Nutrients [internet]. 2023 Dic [citado 2025 Mayo 08]; 16(1):108. Disponible en: https://www.mdpi.com/2072-6643/16/1/108

Bosisio, A., Moreno Jiménez A. "Análisis espacial de indicadores de vulnerabilidad y privaciones sociales basado en SIG: el caso de Santa Fe de la Vera Cruz (Argentina)." Geografía y Sistemas de Información Geográfica (GEOSIG) 17 (2020).

Dia OEW, Lovhaug AL, Rukundo PM, Torheim E. Mapping of outdoor food and beverage advertising around primary and secondary schools in Kampala city, Uganda. BCM Public health. 2021; 21 (1): 707. Disponible en: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8042698/

Richmonda KJ, Watson WL, Hughes C, Kelly B. Children´s trips to school dominated by unhealthy food advertising in Sydney, Australia. Public Health Res Pract. 2020; 30(1). Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/es/mdl-32152621

Huang D, Brien A, Omari L, Culpin A, Smith M, Egli V. Bus stops near schools advertising junk food and sugary drinks. Nutrients. 2020; 12(4). Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/es/mdl-32344514

Trapp G, Hooper P, Thornton L E, Kennington K, Sartori A, Wickens N, Billinghan W. Exposure to unhealthy food and beverage during the school commute in Australia. J Epidemiol Community Health. 2021; 75(12): 1232-1235. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/es/mdl-34281992

Costa, B., Menezes, M., Oliveira, C., Mingoti, S., Policía Jaime, Caiaffa, W., Lopes, A. Does access to healthy food vary according to socioeconomic status and to food store type? an ecologic study. BMC Public Health 19, 775 (2019). Disponible en: https://doi.org/10.1186/s12889-019-6975-y

Araneda-Flores, J., Toledo, A., Inzunza, C., Córdova, C., Pinheiro, AC. Food environment around municipalized educational establishments in the city of Chillán. Rev. chil. nutr. [Internet]. 2024 Dic [citado 2025 Mayo 08] ; 51(6): 446-452. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-75182024000600446&lng=es.

Saavedra-Garcia L., Meza-Hernández M., Yabiku-Soto K., Hernández-Vásquez A., Kesar HV. Mejia-Victorio, C., Diez-Canseco, F. Oferta y publicidad de alimentos y bebidas en instituciones educativas y entornos escolares de Lima Metropolitana. Un estudio exploratorio. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2020;37(4): 726-32. Disponible en: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2020.374.5838

Martin Payo R, González Moradas M D R, Iturrate Bobes J, Fernández Sutil A, Cofiño R, Fernandez Alvarez M D M. Mapping of Outdoor Food and Beverage Advertising around Spanish Schools. Nutrientes. 2022; 14(15). Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/es/mdl-35956343

Alastueya M, Córdobab R, Nerínc I, Marcob A, Toledod J. Estudio de la publicidad exterior de tabaco y alcohol en el entorno de centros de enseñanza secundaria de Zaragoza (España). Elsevier. 2008; 34(10): 484-488. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-medicina-familia-semergen-40-articulo-estudio-publicidad-exterior-tabaco-alcohol-13130324

Henriksen L, Schleicher NC, Dauphinee AL, Fortmann SP. Targeted advertising, promotion, and price for menthol cigarettes in California high school neighborhoods. Nicotine Tob Res. 2012; 14(1): 116-21. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21705460/

Organización Mundial de la Salud (OMS). Making every school a health-promoting school: global standards and indicators for health-promoting schools and systems. Geneva: World Health Organization and the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization; 2021. Disponible en: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/341907/9789240025059-eng.pdf?sequence=1

Busse, P. Análisis de la publicidad en el entorno multimedia de la infancia y la adolescencia en el Perú. Revista Infantil y Media. 2018; 12(4), 432–447. Disponible en: https://doi.org/10.1080/17482798.2018.1431557

Published

2025-06-01

How to Cite

Chiarlo, L., Díaz, Y. A., Gunsett , C., Gaspoz , A. S., Agulló , O., Quintana , M. E., Villalba , A. M., & Nessier , M. C. (2025). Mapping of points of sale and advertising of food, alcoholic beverages and tobacco around primary schools in the City of Santa Fe (Argentina). Perspectivas En Nutrición Humana, 26(1). Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/nutricion/article/view/359734