Motivations and concerns in education and sustainable development: interview with Marco Rieckmann

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.21.1.04

Keywords:

teacher training, higher education didactics, environmental problem solving, sustainable development

Abstract

This document presents some ideas of Professor Marco Rieckmann about competencies in higher education and sustainable development. These ideas are related to the importance of working on teacher training, which engages their thinking and actions to seek solutions and innovations in teaching with the intention to generate environmental, social and sustainable education alternatives to care for our world and the future of mankind.

|Abstract
= 269 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 102 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 2 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Elsy Díaz Monsalve, Universidad de Antioquia

Licenciada en Educación de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia). Magíster en Educación de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia).  Doctora en Ciencias Pedagógicas del Instituto Central de Ciencias Pedagógicas ICCP (La Habana-Cuba). Profesora de la Escuela de Idiomas de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia). Coordinadora del grupo de investigación Pedagogía y Didáctica de las Lenguas Extranjeras de la Escuela de Idiomas de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia).
E-mail: ana.diaz@udea.edu.co

Ruth Elena Quiroz Posada, Universidad de Antioquia

Licenciada en Educación de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia). Magíster en Educación de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia). Doctora en Ciencias Pedagógicas del Instituto Central de Ciencias Pedagógicas ICCP (La Habana-Cuba). Profesora de la Facultad de Educación de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia). Integrante del grupo de investigación COMPRENDER de la Facultad de Educación de la Universidad de Antioquia (Medellín - Colombia).
E-mail: ruth.quiroz@udea.edu.co

References

Barth, M. y Rieckmann, M. (2012). Academic staff development as a catalyst for curriculum change towards education for sustainable development: an output perspective. Journal of Cleaner Production 26, 28–36. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652611005361?via%3Dihub

Bauer, M., Niedlich, S., Rieckmann, M., Bormann, I. y Jaeger, L. (2020): Interdependencies of Culture and Functions of Sustainability Governance at Higher Education Institutions. Sustainability 12(7), 2780. https://doi.org/10.3390/su12072780

Quiroz Posada, R. E., & Villa-Ochoa, J. A. (2019). Formación en Ciencias Sociales y de los futuros profesores. Un diálogo con el profesor Joan Pagés Blanch. Uni-Pluriversidad, 19(1), 87–96. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.1.06

Rieckmann, M. (2012). Future-oriented higher education: Which key competencies should be fostered through university teaching and learning? Futures 44(2), 127–135. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0016328711002448?via%3Dihub

Rieckmann, M. (2017). Curriculum vitae. Academia.edu. https://uni-vechta.academia.edu/MarcoRieckmann/CurriculumVitae

Rieckmann, M. (2019). Competencias de educación para el desarrollo sustentable para educadores: Perspectivas de un proyecto internacional. In: Pantoja, J. L. (eds.). Memorias del seminario internacional: Educación superior basada en competencias y los objetivos del desarrollo sustentable (pp. 25–26) Universidad Técnica del Norte – UTN.

Rieckmann, M. (2020). Página del Profesor Marco Rieckmann. Universität Vechta. https://www.uni-vechta.de/erziehungswissenschaften/higher-education-development/prof-dr-rieckmann-marco/?L=3

Published

2021-06-30

How to Cite

Díaz Monsalve, A. E., & Quiroz Posada, R. E. (2021). Motivations and concerns in education and sustainable development: interview with Marco Rieckmann. Uni-Pluriversidad, 21(1), 1–11. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.21.1.04

Issue

Section

INTERVIEWS