VIRTUAL EDUCATION AND ITS ACCEPTANCE IN THE INTER-AMERICAN SCHOOL OF LIBRARY SCHOOL OF THE UNIVERSITY OF ANTIOQUIA

Authors

  • Edilma Naranjo Vélez National Autonomous University of Mexico
  • Alejandro Uribe Tirado University of Antioquia
  • Martha Valencia de Veizaga University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.1989

Keywords:

Virtual education, E-learning , Distance education , Pedagogical models, Inter-American School of Library Science

Abstract

While considering distance education (EAD) as one of several means of access to education in asynchronous mode, this study approaches this issue by considering the key elements in understanding virtual education (EV) or e-learning, in the present time. In order to achieve this goal, the writers analyze the importance that this project has in this type of information. Next, they consider the development of distance education and virtual education in a world, regional national, and local context. Finally, they consider field work, which begins with a methodological design that makes it possible to formulate a series of final considerations in which a future can be seen, from the academic point of view, concerning the role that information and communication technologies (TIC) plays, and the acceptance that it has, in the development of virtual education, specifically in the case of the Inter-American School of Library Science of the University of Antioquia (EIB).

|Abstract
= 356 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 88 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 31 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edilma Naranjo Vélez, National Autonomous University of Mexico

Librarian, Master in Library Science from the National Autonomous University of Mexico. Professor and Postgraduate Coordinator and Coordinator of the Research Group on Information Users of the Inter-American School of Library Science of the University of Antioquia. Medellin Colombia. env@bibliotecologia.udea.edu.co

Alejandro Uribe Tirado, University of Antioquia

Social Communicator, postgraduate studies at the level of specialization and master's degree in Information Services Management, Electronic Business (E-Business) and Educational Informatics. Professor, Communications and Internet Coordinator, and Member of the Knowledge Management research group of the Inter-American School of Library Science of the University of Antioquia. Medellin Colombia. auribe@bibliotecologia.udea.edu.co

Martha Valencia de Veizaga, University of Antioquia

Librarian and Master in Information Science – Tallahassee (United States). Head of the Information Science Research Center –CICINF– of the Inter-American School of Library Science of the University of Antioquia.mvalencia@bibliotecologia.udea.edu.co

References

ALMEIDA, Maria Luiza de, ESPANHA GOMEZ, Hagar. Principles ofclassification for Writting Hyperdocuments. En : MARTÍNEZ ARELLANO,Filiberto Felipe. (Compilador). E-aprendizaje en bibliotecología: Perspectivasglobales. México: UNAM, Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas,2005.

BRENES ESPINOZA, Fernando. Principios y fundamentos para una teoría de laeducación a distancia. Citado en: El concepto de educación a distancia. [Documentoelectrónico] http://www.uned.ac.cr/SEP/aulavirtual/facilitadores/elaboracurso/mod1/concepto.pdf [Consulta: 2004-11-23]

CABRERO, J. Tecnología educativa. Diseño y utilización de medios de enseñanza.Barcelona: Paidós. 2001.

DUQUE JARAMILLO, Gloria Patricia. Percepción y estudio de usuarios :combinación factible y necesaria. Medellín: Mimeógrafo, 2003. [Trabajo presentadoen el curso Seminario de Estudios de Usuarios. Escuela Interamericana deBibliotecología, Universidad de Antioquia, 2003-1]

FACUNDO D., Ángel H.. La educación superior virtual en Colombia. 2003[Documento electrónico] www.virtual.unal.edu.co/areas/informacion/loscursos/elearning/ eduvirtualcolombia.pdf [Consulta: 2044-03-17]

FLÓREZ OCHOA, Rafael. El progreso individual y la variedad pedagógica. En:Evaluación pedagógica y cognición. Bogotá: McGraw-Hill, 1999; p. 18-19.

GARCÍA OLVERA, Guillermo. Propuesta para elaborar programas deactualización a distancia para egresados de escuelas mexicanas de bibliotecología.México : [El autor], 2000; h. 114. Tesis (Maestro en Bibliotecología). UniversidadNacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras, 2000.

GARDUÑO VERA, Roberto. Situación actual y perspectivas del E-aprendizajeen México y sus repercusiones en el ámbito de la bibliotecología. E-aprendizaje enbibliotecología. Perspectivas globales. México: UNAM, Centro Universitario deInvestigaciones Bibliotecológicas, 2005; p. 1-60

GONZÁLEZ AGUDELO, Elvia María. Acerca de los conceptos que un profesionaldedicado a la docencia universitaria podría saber. Medellín: Mimeógrafo, 2006;p. 6.

GONZÁLEZ GARZA, Ana María. El aprendizaje significativo. Citado por:ROMÁN HAZA, María Trinidad. El desarrollo de una conducta lectora a travésdel aprendizaje significativo. En : Investigación Bibliotecológica : archivonomía,bibliotecología e información. México. Vol. 3, no. 7 (Jul. – Dic. 1989); p. 28.

HENAO ÁLVAREZ, Octavio. Procesamiento cognitivo en formato hipermedial.Medellín: Universidad de Antioquia, 2002. 164 p.

MORENO, Fernando, SANTIAGO, Raúl. Formación online: guía para profesoresuniversitarios. La Rioja: Universidad de La Rioja, 2003.

NARANJO VÉLEZ, Edilma. El bibliotecólogo como promotor de la lectura y susbases pedagógicas. México: [La autora], 2003; h. 18. Tesis (Magíster enBibliotecología). Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofíay Letras, 2003.

OROZCO SILVA, Luis Enrique... [et al.]. La educación superior y la aplicaciónde las tecnologías de la información y la comunicación. 3. ver. Medellín: Universidadde Antioquia. Vicerrectoría de Docencia, Programa de Desarrollo PedagógicoDocente, 2003. 10 p. (Una aproximación a la educación virtual. Curso).

OTERO SANTIAGO, Yamileth. E-learning: educación y mejoramiento profesionalsin salir de casa. [Documento electrónico] http://mpd2003.gssi.es/user/template2/pages/articulo.php?id_periodico=18&id_seccion=13&id_articulo=166&pre=true&momento=2004-05-13%2021%3A12%3A48 [Consulta: 2006-09-11]

SÁNCHEZ, Jaime H. Integración Curricular de las TICs: Conceptos e Ideas.[Documento electrónico] http://www.c5.cl/mici/pag/papers/inegr_curr.pdf[Consulta: 2006-09-10]

SANGRÀ MORER, Albert. E-learning, nuevos modelos de aprendizaje y calidad:dónde está la innovación? [Documento electrónico] http://ined.sagrado.edu/webedu/WebEdu05/AlbertSangra.pdf#search=%22%22tipos%20de%20e-learning%22%22[Consulta: 2006-08-31]

SHERA, Jesse H. Los fundamentos de la educación bibliotecológica. México :UNAM, Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas, 1990; p. 9.

UNESCO. Educación para todos. Informe de Seguimiento [Documento electrónico]http://portal.unesco.org/education/es/ev.php-URL_ID=43048&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html[Consulta: 2006-08-2]

URIBE TIRADO, Alejandro. Acceso, conocimiento y uso de las herramientasespecializadas de Internet entre la comunidad académica, científica, profesional y cultural de la Universidad de Antioquia. Creación del modelo de recuperación yanálisis de información. (Monografía digital) http://docencia.udea.edu.co/investigacioninternet/

ZAPATA, Donna. El estado del desarrollo de la educación a distancia y la utilizaciónde los entornos Virtuales en la educación superior en Colombia. 2002 [Documentoelectrónico] http://docencia.udea.edu.co/vicedocencia/documentos/pdf/entornos_virtuales_educacion_sup.pdf [Consulta: 2004-03-17]

Published

2009-07-28

How to Cite

Naranjo Vélez, E., Uribe Tirado, A., & Valencia de Veizaga, M. (2009). VIRTUAL EDUCATION AND ITS ACCEPTANCE IN THE INTER-AMERICAN SCHOOL OF LIBRARY SCHOOL OF THE UNIVERSITY OF ANTIOQUIA. Revista Interamericana De Bibliotecología, 29(2), 13–42. https://doi.org/10.17533/udea.rib.1989

Issue

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>