Growing together: education, development and social transformation in the Department of Meta (Colombia)

Authors

  • Claudia Maritza Guzmán Ariza University of the Llanos

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v33n2a07

Keywords:

Young, Development, School, Education

Abstract

The project intents to understand in the beginning, using ethnography as a methodological tool, the actual problematic connected to the educative system affecting the social development in Meta, specifically in the Municipalities of Granada, Castilla la Nueva, Puerto Gaitán, and Puerto López. To achieve this, it was necessary to articulate the seemingly obvious relationship between education and development. In this sense, the proposal opts for the theoretical currents that favor human development over the economic growth.

 

|Abstract
= 651 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 381 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 70 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Maritza Guzmán Ariza, University of the Llanos

- PhD in Social Studies of Latin America National University of Córdoba, Argentina. - Master in Education, Universidad Externado de Colombia. - Researcher of the Game, body and motor skills group. - Professor Faculty of Social and Human Sciences in the Degree in Physical Education of the University of Los Llanos, Colombia.

References

Aigneren, M. (2009). La técnica de recolección de información mediante los grupos focales. Medellín: Universidad de Antioquia, Centro de Estudios de Opinión.

Alsina, M. & Bravo, P. (2006). Posmodernidad y crisis de identidad. IC Revista Científica de Información y Comunicación, 3,125-146.

Bauman, Z. (2005). Identidad. Madrid: Editorial Losana.

Duschatzyk, S., & Correa, C. (2003). Chicos en banda. Los caminos de la subjetividad en el declive de las instituciones. Buenos Aires: Paidós Tramas Sociales.

García, A. M. (2013). Elementos para la discusión sobre educación y desarrollo. Responsabilidad de la académica en la construcción de un proyecto político para la región del Meta (Documento Escuela de Pedagogía). Meta: Universidad de los Llanos.

Goulet. D. (1999). Ética del desarrollo. Guía teórica y práctica. Madrid: IEPALA.

Hurtado, D. R. (2011). Entramados. Jóvenes y configuraciones de significaciones imaginarias de deseo. Popayán: RUDECOLOMBIA, Colección de tesis doctorales.

Laies, G., & Santos, A. (2011). La educación y los nuevos jóvenes. En Secretaría de Educación Pública de México (Org.), Seminario La construcción de políticas educativas para la inserción social y la laboral de los jóvenes. México: Secretaría de Educación Pública.

Max-Neef, M. (1993). Desarrollo a escala humana: conceptos, aplicaciones y algunas reflexiones. Montevideo, Uruguay: Nordan Comunidad.

Nuñez, J. J. (2003). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana: Editorial Félix Varela.

Rosanvallon, P., & Fitoussi, J. (1997). La nueva era de las desigualdades. Buenos Aires: Manantial.

Rosello, R. T. (2008). Pensar la comunicación en diálogo con el desarrollo. Revista Futuros, 6(20).

Sen, A. (2000). Development as freedom. USA: Oxford University Press.

Velásquez, F. (1998). Gobierno local y promoción del desarrollo. Una reflexión sobre el caso Colombiano. En Gobiernos locales y desarrollo en América Latina. Los casos de Perú, Bolivia, Colombia y Chile. Lima: PDGL/USAID.

Published

2014-11-24

How to Cite

Ariza, C. M. G. (2014). Growing together: education, development and social transformation in the Department of Meta (Colombia). Educación Física Y Deporte, 33(2), 381–403. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v33n2a07

Issue

Section

Research articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.