Formative Evaluation: Contributions to Think the Latin American University from an Uruguayan Case
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v39n1a08Keywords:
Evaluation, university, teaching, learningAbstract
This article arose from an investigation carried out in 2017-2018 that focused its interest in the evaluation practices in the curricular units of the degree in Physical Education of the Instituto Superior de Educación Física. We focus on types, funds, and forms used, trying to establish their relationship with the university context and its institutional functions (teaching, research, and extension). A mixed methodology was used, although with an emphasis on qualitative methods. Among the procedures for tracking and searching for information, document analysis, online questionnaires, and interviews were used. In spite of the varied ways in which the evaluation is applied, we conclude that its funds in the university field refer to epistemological issues associated with the reproduction or production of knowledge.
Downloads
References
1. Bourdieu, P. (1990). ¿Cómo se puede ser deportista? En P. Bourdieu, Sociología y Cultura (pp. 193-213). México: Editorial Grijalbo.
2. Bourdieu, P. (2000). Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: Eudeba.
3. Camilloni, A. (2004). Evaluación de la formación docente. Revista Educar, 7(15).
4. Carr, W.; & Kemmis, S. (1988). Teoría Crítica de la enseñanza. Barcelona: Martínez Roca.
5. Carr, W. (2002). Una teoría para la educación. Madrid: Morata.
6. Christians, C. G. (2012). La ética y la política en investigación cualitativa. En N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Manual de investigación cualitativa: el campo de la investigación cualitativa (pp. 283-332). Barcelona: Editorial Gedisa.
7. Davini, C. (2005). La formación docente en cuestión: política y pedagogia. Buenos Aires: Paidós.
8. Fenstermacher, G. (1989). Tres aspectos de la filosofía de la investigación sobre la enseñanza. La investigación de la enseñanza: enfoques, teorías y métodos. Barcelona: Paidós.
9. Fetterman, D. (1998). Ethnography. Step by step. London: Sage Publications.
10. Frossard, M. (2015). Avaliação educacional em educação física: um mapa da produção acadêmica de 1930-2014 (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Espírito Santo, Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Vitória.
11. Gimeno-Sacristán, J., & Pérez-Gómez, A. I. (2005). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Ediciones Morata.
12. Goldschmid, M. (1990). 12 paradoxes de l’enseignement universitaire. Conférence présentée lors du colloque A. l. P. U. a Nice.
13. González, A. (2003). Los paradigmas de investigación en las ciencias sociales. ISLAS, 45(138), 125-135.
14. Gouldner, A. W. (1979). La crisis de la Sociología occidental. Buenos Aires: Amorrortu Ediciones.
15. Hammersley,M., & Atkinson, P. (1983). Etnografía. Métodos de investigación. Paidós: Barcelona.
16. Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
17. López-Pastor, V. M. (2006). La evaluación en Educación Física: revisión de los modelos tradicionales y planteamientos de una alternativa. La evaluación formativa y compartida. Buenos Aires: Miño y Dávila.
18. López-Pastor, V. M. (2009). Evaluación formativa y compartida en educación superior. Propuestas, técnicas, instrumentos y experiencias. Madrid: Narcea.
19. López-Pastor, V. M., Kirk, D., & Lorente-Catalán, E. (2013). Alternative assessment in physical education: a review of international literature. Sport, Education and Society, 18(1), 57-76. doi:10.1080/13573322.2012.713860
20. López-Pastor, V. M., & Pérez-Pueyo, A. (coords.) (2017). Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas. León: Universidad de León, Secretaría de Publicaciones (Grupo IFAHE).
21. Melo, L. F., Miranda, M. L., Ferraz, O. L., & Nista, V. L. (2014). Produção de conhecimento em prática avaliativa do professor de educação física escolar: análise das escolhas metodológicas. Revista Pensar a Prática, 17(1), 252-269. doi:10.5216/rpp.v17i1.18838
22. Novaes, R. C., Ferreira, M. S., & Mello, J. G. (2014). As dimensões da avaliação na educação física escolar: uma análise da produção do conhecimento. Revista Motrivivência, 26(42), 146-160. doi:10.5007/2175-8042.2014v26n42p146
23. Nunziatti, G. (1990). Pour construire un dispossitif d´évaluation formatrice. Cahiers Pédagogiques, 280, 47-64.
24. Perkins, D., Tishman, S., & Jay, E. (1995). Aulas para pensar. Buenos Aires: Aique.
25. Pozo, J. I., & Monereo, C. (2013). La universidad ante la nueva cultura educativa: enseñar y aprender para la autonomía. Madrid: Editorial Síntesis.
26. Sales, M. T., & Torres, G. (1995). Hacia una teoría contrahegemónica de la evaluación. Espaço Pedagógico, 2(1), 15-30.
27. Santos-Guerra, M. A. (1999). 20 paradojas de la evaluación del alumnado en la Universidad española. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2(1).
28. Santos-Guerra, M. A. (2017). Evaluar con el corazón. Rosario: Homo Sapiens Ediciones.
29. Santos, W. dos (2018). Avaliação na Educação Física: diálogos com a formação inicial do Brasil, Colômbia, Uruguai e Espanha. Brasil: Appris Editora.
30. Santos, W. dos, Frossard, M. L., Matos, J. M. C., & Neto, A. F. (2018). Avaliação em educação física escolar: trajetória da produção acadêmica em periódicos (1932-2014). Movimento, 24(1), 9-22. doi:10.22456/1982-8918.63067
31. Sarni, M., & Rodríguez, L. (2013). Buenas prácticas de evaluación del aprendizaje: conocimiento e ideología. Montevideo: Consejo de Formación en Educación, Instituto de Perfecionamiento y Estudios Superiores.
32. Scallon, G. (1988). L’évaluation formative des apprentissages. Quebec: Les Presses de l’Universit ´ e Laval.
33. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research. Techniques and procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks: Sage Publishing.
34. Taylor, S., & Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Buenos Aires: Paidós.
35. Valles, M. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.
36. Zhu, W. (1997). Alternative assessment: what, why, how. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 68 (7), 17-18. doi:10.1080/07303084.1997.10604977
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Domingo David Pérez López, Luciana Cantera Rosso, Gastón Alejandro Pereyra Azambuja
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.