Education as an anthropo-technique against human wildening: paradoxes and complications for modern pedagogical thinking
Keywords:
anthropology and pedagogy, education, modernity, eugenics, human being.Abstract
Based on some of the ideas by classic pedagogy and education thinkers, this article analyzes the consequences of understanding education with the perspective of modernity as well as the tensions, contradictions and incoherencies that it implies. Special attention is paid to the issue of education as a possibility of achieving perfection. The supposed anthropological contingency and the likelihood of forming the human become the object of a series of intentioned interventions in which “human nature” is perceived as a threat but also as the possibility of a new human being—of a post-human perfection—. In this context, and with a projection into the future, the dream of pedagogy turns at the same time into a permanent and real nightmare, consisting on the obsession for reaching a state of perfection —an optimum state— and therefore achieving “the best”. This article shows how as education/ eugenics borders become blurred, the practice of education turns into a subtle eugenics anthropo-technique, within the historical limits in which the human imperative of being better each day becomes stronger, and that part of human beings that cannot be improved becomes obsolete.
Downloads
References
Badinter, Elizabeth, 1991, ¿Existe el instinto maternal?: Historia del amor maternal siglos XVII al XX, Barcelona, Paidós
Bernal Jiménez, Rafael, 1949, La educación, he ahí el problema, Bogotá, Prensas del Ministerio de Educación Nacional.
Bollnow, Otto Friedrich, 1980, “Die anthropologische Betrachtungsweise in der Pädagogik”, en: E. König, y H. Ramsenthaler, eds., Diskussion Pädagogische Anthropologie, München, Fink, pp. 36-54.
Corsi, Giancarlo, 2002, Sistemas que aprenden. Estudio sobre la idea de reforma en el sistema de educación, México, Universidad Iberoamericana.
Derrida, Jacques, 2008, De la gramatología, Medellín, Siglo XXI.
Foucault, Michel, 2006, Seguridad, territorio y población, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
Galton, Francis, 1988, Herencia y eugenesia, Madrid, Alianza.
Habermas, Jürgen, 2002, El futuro de la naturaleza humana:hacia una eugenesia liberal, Barcelona, Paidós.
Herbart, Johann Friedrich, 1935, Bosquejo para un curso de pedagogía, traducido por Lorenzo Luzuriaga, Madrid, Losada.
_, 1984, Umriss pädagogischer Vorlesungen, tomo 1, Paderborn, Schöningh.
Jiménez López, Miguel, 1916, “La locura en Colombia y sus causas”, Cultura, Bogotá, vol. 3, núm. 16, pp. 216-232.
_, 1928, La escuela y la vida, Lausanne, Imprimieries Réunies S. A.
_, 1948, La actual desviación de la cultura humana. Discursos y ensayos, Tunja, Imprenta Oficial.
Kamper, Dietmar, 1973, Geschichte und menschliche Natur. Die Tragweite gegenwärtiger Anthropologie-Kritik, München, Carl Hanser Verlag.
Kamper, Dietmar y Christoph Wulf, ed., 1994, Vervollkommnung und Unverbesserlichkeit. Anthropologie nach dem Tod des Menschen, Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag.
Kant, Immanuel, 1991, Antropología en sentido pragmático, Madrid, Alianza.
_, 1995, Schriften zur Anthropologie, Geschichtsphilosophie, Politik und Pädagogik, Tomo 2, Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag.
Loch, Werner, 1980, “Der Mensch im Modus des Könnens. Anthropologische Fragen pädagogischen Denkens”, en: König, E. y H. Ramsenthaler, eds., Diskussion Pädagogische Anthropologie, München, Fink, pp. 191-225.
López de Mesa, Luis, 1926, Civilización contemporánea, París, Agencia Mundial de Librería 14, Rue de Saints-Pères.
Nieto Caballero, Agustín, 1915, “La escuela normal de institutores”, Cultura, Bogotá, vol. 1, núm. 5, pp. 340-278.
Pandolfi, Alessandro, 2006, Naturaleza humana. Léxico de política, Buenos Aires, Nueva Visión.
Plessner, Helmut, 1928, Die Stufen des Organischen und der Mensch, Berlin, Gruyter.
Reyer, Jürgen, 2003, Eugenik und Pädagogik. Erziehungswissenschaft in einer eugenisierten Gesellschaft, Weinheim und München, Juventa Verlag.
Rousseau, Jean-Jacques, 1959-1995. Ouevres complètes, 5 tomos, B. Gagnebin y M. Raymond, eds., París, Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade.
_, 1980, Del contrato social. Discurso sobre las ciencias y las artes. Discurso sobre el origen de la desigualdad entre los hombres, prólogo, traducción y notas de M. Armiño, Madrid, Alianza.
Rousseau, Jean-Jacques, 1998, Emilio, o De la educación, prólogo, traducción y notas de M. Armiño, Madrid, Alianza.
Runge Peña, Andrés Klaus, 1999, “La paradoja del reconocimiento de la niñez desde la pedagogía. Reflexiones en torno al eco rousseauniano”, Revista Educación y Pedagogía, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, núm. 23-24, enero-agosto, pp. 65-86.
Runge Peña, Andrés Klaus y Diego Alejandro Muñoz Gaviria, 2006, “Individualización y formación universitaria en la sociedad de riesgo. Reflexiones a propósito del trabajo de Ulrich Beck”, Uni-pluri/versidad, vol. 6, núm. 3, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Medellín, pp. 33-44.
Sáenz, J., O. Saldarriaga y A. Ospina, 1997, Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946, 2 vols., Medellín, Colciencias, Ediciones Foro Nacional por Colombia y Editorial Universidad de Antioquia.
Sloterdijk, Peter, 1999, Regeln für den Menschenpark. Ein Antwortschreiben zu Heideggers Brief über den Humanismus, Frankfurt am Main, Suhrakmp Verlag.
Wimmer, Michael, 1994, “Die Frage des Anderen”, en Christoph Wulf, 1994, ed., Einführung in die pädagogische Anthropologie, Weineheim und Basel, Beltz Verlag.
Wulf, Christoph y Jörg Zirfas, 1994, eds., Theorien und Konzepte der pädagogischen Anthropologie, Ludwig Auer BmgH., Donauwörth.
_, 2008, “Lebensdiskurse. Eine Einleitung”, Paragrana, vol. 2, núm. 17, pp. 9-12.
Zirfas, Jörg, 1993, Präsenz und Ewigkeit. Eine Anthropologie des Glücks, Berlín, Reimer Verlag.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional