Formación, comprensión e investigación: Tres variables imprescindibles en la cultura universitaria
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.12215Abstract
Se discute la idea de la investigación en la educación superior y se indica la disociación que se ha operado entre la “investigación profesional” de las maestrías y los doctorados y la investigación como función inherente y fundamental del ser humano. Se presenta el concepto de “formación investigativa” para indicar que toda docencia debe estar permeada por el asombro y la pregunta como elementos fundamentales de toda investigación para el logro de crecientes niveles de comprensión. Los semilleros de investigación se proponen como espacios para la construcción de comunidades de aprendizaje: para la solidaridad, el asombro, el entusiasmo, la pregunta, el diálogo, la alteridad, la política; en fin, la formación integral. Finalmente se invita a caracterizar a los Semilleros de Investigación que se han convertido en un movimiento social de juventudes universitarias a nivel nacional.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.