Information literacy in the university. Description and categorization according to ALFIN integration levels, Case of Universidad de Antioquia

Authors

  • Alejandro Uribe Tirado Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.6280

Keywords:

information literacy, informational competence, user education, quality improvement, training in library sciences, , information sciences research, University of Antioquia, Interamerican Library School, Library System

Abstract

This article presents a structured analysis of the process currently being conducted by the Universidad of Antioquia to go from a traditional approach toward user education (library services) and digital literacy (acquisition of skills for the use of TIC) to a philosophy and practice of informational literacy (ALFIN) as a means toward lifelong learning and the creation of knowledge. Based on this case we review different document sources (diagnostics, research, publications, websites, intranets), we consider three areas (fields) of analysis which are useful as a diagnostic model for universities or educational institutions with respect to different components of ALFIN. Those sources are: Knowledge of specific social and organizational contexts, research-teaching processes, and learning processes. Finally, this text includes a proposal for the “Categorization of universities and university departments, departments/schools of librarianship-documentation and information sciences according to their degree of ALFIN integration”. This is applied to the University of Antioquia which serves as an example.

|Abstract
= 1115 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 326 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alejandro Uribe Tirado, Universidad de Antioquia

Master's degree in engineering. Professor-Researcher Inter-American School of Library Science, University of Antioquia, Medellín, Colombia. Research Group: Information, Knowledge and Society. Coordinator for Colombia of the UNESCO / IFLA INFOLIT Global project.

References

ACRL/ALA. 2000. Information literacy Competency Standard for Higher Education. Versión Española: PASADAS UREÑA, C. “Normas sobre aptitudes para el acceso y uso de la información para la Educación Superior”. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, julio-Septiembre 2000, vol. 15, no. 60, 16 p.

ACRL/ALA. 2000. Características de los programas de alfabetización en información que sirven como ejemplo de las mejores prácticas. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios [en línea]. 2003, n. 70 [citado abril 22, 2004]. Disponible en Internet: http://www.aab.es/pdfs/baab70/70a4.PDF

ANZIL. 2003.Australian and New Zealand Information Literacy Framework. Versión Española: PASADAS UREÑA, C. El marco para la Alfabetización Informacional en Australia y Nueva Zelanda. Principios, normas y práctica. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios [en línea]. 2003, no. 73 [citado noviembre 11, 2007]. Disponible en Internet: http://www.aab.es/pdfs/baab68/68a4.pdf

BRUCE, C. 1997. Las siete caras de la alfabetización en información en la enseñanza superior. Anales de Documentación, 1997, vol. 6, p. 289-294.

CASTAÑO MUÑOZ, Wilson y URIBE TIRADO, Alejandro. 2008. Formación de competencias tecnológicas en los estudiantes de la Escuela Interamericana de Bibliotecología por medio de la plataforma Moodle”. En: Memorias digitales. X Congreso Nacional de Bibliotecología y Ciencias de la Información. Universidad de La Salle, 2008.

CAUL. Information literacy standards. Canberra: Council of Australian University Librarians. Versión Española: PASADAS UREÑA, C. Normas sobre alfabetización en información. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios [en línea]. 2002, no. 68 [citado noviembre 11, 2007]. Disponible en Internet: http://www.aab.es/pdfs/baab68/68a4.pdf

Declaración de desarrollo de habilidades informacionales Ciudad Juárez. En: LAU, J. y CORTÉS, J. (comp.) (2000b). La instrucción de usuarios ante los nuevos modelos educativos. Ciudad Juárez: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, 2000.

EU COMMISSION, DG EDUCATION AND CULTURE. 2004. Studies in the Context of the e-Learning Initiatives: Virtual Models of European Universities. Final Report. PLS RAMBOLL Management [en línea]. 2004 [citado marzo 20, 2009]. Disponible en Internet: www.elearningeuropa.info/ extras/pdf/ virtual_models.pdf

FINQUELIEVICH, Susana y PRINCE, Alejandro. 2006. Universidades y TIC en Argentina: universidades argentinas en la Sociedad de la Información. Buenos Aires: Fundación Telefónica, 2006. 134 p.

GÓMEZ-HERNÁNDEZ, José-Antonio. 2007.Alfabetización informacional. Cuestiones básicas. Anuario ThinkEPI 2007, 2007, vol. 1, p. 43-50.

JOHNSTON, B. y WEBBER, S. 2003 Information literacy in higher education: a review and case study. Studies in higher education, 2003, vol. 28, no. 3, p. 335-352. DOI: https://doi.org/10.1080/03075070309295

JOHNSTON, B. y WEBBER, S. 2004.The role of LIS faculty in the information literate university: taking over the academy? New Library World, 2004, vol. 105, no. 1/2, p. 12-20. DOI: https://doi.org/10.1108/03074800410515237

Published

2010-07-26

How to Cite

Uribe Tirado, A. (2010). Information literacy in the university. Description and categorization according to ALFIN integration levels, Case of Universidad de Antioquia. Revista Interamericana De Bibliotecología, 33(1), 31–83. https://doi.org/10.17533/udea.rib.6280

Issue

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>