Evaluation of the program “La Aventura de la Vida” from the perspective of its staff working in an elementary school, Medellín, 2002–2004: a case study

Authors

  • Alba E Gaviria M.
  • Alexandra Castrillón L.
  • Ligia Trujillo M.
  • Julián Uribe S.
  • Fernando Peñaranda C.

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.81

Keywords:

health education, health promotion, drug addiction, social problems

Abstract

This research evaluated the program “La aventura de la vida” (Adventure of Life), a joint work between University of Antioquia and Surgir, a nongovernmental organization in charge of the program in Medellín. Participants were interviewed to understand what happens with the knowledge, perceptions and relations in the educative community where it was applied. It was possible to establish that components of the program can account for practices and interactions of their actors producing effects and impacts. The study looked for these effects and impacts in terms of social process and as transforming tool of citizen culture facing drug addition problem. Community conceptions and meanings on prevention of socially relevant problems associated to drugs and healthy life styles promotion. With a qualitative and ethnographic approach, the study allowed to understand the real development of the program, using different techniques such as comprehensive interviews, participant observations and focal groups with children and their significant people.
|Abstract
= 326 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 54 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1). Sandoval CA. Investigación cualitativa. Bogotá: Corcas; 1997. 432 p.

(2). Walker R. La realización de estudios de casos en educación. Ética, teoría y procedimientos. En: Dockrell WB, Hamilton D. Nuevas reflexiones sobre la investigación educativa. Madrid: Narcea; 1983. p. 42-82.

(3). Mercado F, Villaseñor M, Lizardi A. Situación actual de la investigación cualitativa en salud. Un campo en consolidación. Dossier Investigación cualitativa en salud [Internet][10 de Mayo del 2004] Disponible en: http://www.cge.udg.mx/revistaudg/rug17/1situacion.html.

(4). Grupo L.a.c.e. Hum 109. Introducción al estudio de caso en educación [CD-ROM] Cádiz: Universidad de Cádiz, Laboratorio para el Análisis del Cambio Educativo; 1999.

(5). Max-Neef M, Elizalde A Hopenhayn M. Desarrollo a escala humana: una opción para el futuro. Medellín: Proyectos 20; 1997. 122 p.

(6). Corporación Surgir. Programa La Aventura de la Vida: informe final. Medellín: Surgir; 2000.

(7). Corporación Surgir. La aventura de la vida: guía para el profesor. Medellín: Surgir; 1998.

(8). Colombia. Ministerio de Salud. Escuelas saludables: la alegría de vivir. Lineamientos generales. Bogotá: El Ministerio; 1998.

(9). Galeano R. Perfil de desempeño ciudadano para el educador. En: Rev. Debates. 1998; (24): 4 -5

(10). Organización Panamericana de la Salud. Evaluación para el planteamiento de programas de educación para la salud. Washington: OPS; 1990. 106 p.

(11). Restrepo HE, Málaga H. Promoción de la salud: cómo construir vida saludable. Bogotá: Panameri-cana; 2001. 298 p.

(12). Serrano MI. Educación para la salud del siglo XXI: comunicación y salud. Madrid: Díaz de Santos; 1998. 518 p.

Published

2008-10-16

How to Cite

1.
Gaviria M. AE, Castrillón L. A, Trujillo M. L, Uribe S. J, Peñaranda C. F. Evaluation of the program “La Aventura de la Vida” from the perspective of its staff working in an elementary school, Medellín, 2002–2004: a case study. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2008 Oct. 16 [cited 2025 Jan. 30];25(2):1-6. Available from: https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/81

Issue

Section

Research

Most read articles by the same author(s)