How to teach language with a constructivist approach by using a computer, a video projector and internet in the classroom?
Keywords:
information and communication technologies (ICTs), language teaching, constructivism, language didacticsAbstract
The purpose of this research project was to design, try and assess the impact of a didactic proposal for language teaching in 3rd, 4th and 5th grades with a constructivist approach, by using just one computer, a video projector and Internet resources available in the classroom. The results indicate that this program created an environment that promoted interaction and cooperation among the students, and it offered them many different ways of connecting, integrating, understanding and constructing their learning
Downloads
References
Ashmus, D., 2006, “But I Don’t Have a Computer Lab! Using One Computer in the Classroom”, [en línea], disponible en: http://www.seirtec.org/present/onecomptr.html, consulta: 24 de mayo de 2006.
Colombia, Ministerio de Comunicaciones, 2008, “Plan Nacional de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones”, [en línea], disponible en: http://www.eduteka.org/pdfdir/ColombiaPlan-NacionalTIC.pdf, consulta: 14 de abril de 2009.
Colombia, Ministerio de Educación Nacional, 2010, “Conexión total. Red educativa nacional. Proyecto en cifras”, [en línea], disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-190672.html, consulta: marzo de 2010.
Cox, M., M. Webb, C. Abbott, B. Blakeley, T. Beauchamp y V. Rhodes, 2003, “ICT and Pedagogy. A review of the research literature”, [en línea], disponible en: http://www.bee-it.co.uk/Guidance%20Docs/Becta%20Files/Publications/46.%20Research%20report%20ICT%20and%20pedagogy%20-%20a%20review%20of%20the%20research%20literature.pdf, consulta: 20 de septiembre
de 2007.
Gray, L., N. Thomas, y L. Lewis, 2010, Teachers’ Use of Educational Technology in U.S. Public Schools: 2009 (NCES 2010-040), Washington, National Center for Education Statistics, Institute of Education Sciences, U. S. Department of Education.
Hartman, D. K., 2000, “What will be the influences of media on literacy in the next millenium?”, Reading Research Quarterly, vol. 35, núm. 2, pp. 281-282.
Henao Álvarez, O., 2002, Procesamiento cognitivo y comprensión de textos en formato hipermedial, Medellín, Editorial Universidad de Antioquia.
Henao Álvarez, O. y L. E. Giraldo López, 1992, “Efectos del uso de un procesador de textos y gráficos en el desarrollo de habilidades de escritura de niños de sexto grado”, Informática Educativa, vol. 5, núm. 1, pp. 23-34.
Henao Álvarez, O., D. Ramírez Salazar y L. E. Giraldo López, 2001, Memorias I Coloquio Internacional y III regional de la Cátedra UNESCO para la lectura y la escritura en América Latina (Organizado por UNESCO y la universidad del Valle), Cartagena, Colombia 9 al 15 de diciembre.
Henao Álvarez, O., D. I. Chaverra, B. W. Bolívar, D. L., Puerta y N. H. Villa, 2006, “La producción escrita mediada por herramientas informáticas. La calidad textual, el nivel de aprendizaje y la motivación”, Lectura y Vida (Revista Latinoamericana de Lectura), Buenos Aires, Argentina, año 27, núm. 2, pp. 6-13.
Henao Álvarez, O. y Doris A. Ramírez Salazar, 2008, “Una propuesta didáctica para el área de lecto-escritura apoyada en el uso de un computador y un video-proyector en el aula”, Medellín, Universidad de Antioquia, documento sin publicar.
OCDE, 2007, “Regular computer users perform better in key school subjects, OECD study shows”, [en línea], disponible en: www.oecd.org/document/17/0,2340,en_2649_201185_35992849_1_1_1_1,00.html, consulta: 19 de abril de 2007.
World Economic Forum, 2010, “Global Information Technology Report 2009-2010. ICT for Sustainability”, World Economic Forum, [en línea], disponible en: http://www3.weforum.org/docs/WEF_GITR_Report_2010.pdf, consulta: 1.o de marzo de
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional