The ethics of Johann Friedrich Herbart as aesthetics in a formative sense, or how to open spaces of possibility to education
Keywords:
Johann Friedrich Herbart, ethics, aesthetics, systemic pedagogy, education, psychology, practical philosophyAbstract
This article presents the aspects of Herbart's proposal of moral formation that have an aesthetic dimension. In special, it seeks to point out that, due to the fact that Herbart assigned such an important role to education as a path towards morality, his own pedagogical thoughts come into conflict with his understanding of Kant's ethics, due to its transcendentalism. In consequence, and as a solution to such a situation, Herbart opts for an aesthetic approach as a formative path to morality.
How to reference this article:
Runge Peña, Andrés Klaus, “La ética de Johann Friedrich Herbart como estética en sentido formativo o de cómo abrirle un espacio de posibilidad a la educación”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. 21, núm. 55, septiembre-diciembre, 2009, pp. 55-74.
Received: june 2009
Accepted: august 2009
Downloads
References
Benner, Dietrich, 1991, Hauptströmungen der Erziehungswissenschaft. Eine Systematik traditioneller und moderner Theorien, 3.a ed., Weinheim, Deutscher Studien Verlag.
_, 1993, Die Pädagogik Herbarts. Eine problemgeschichtliche Einführung in die Systematik neuzeitlicher Pädagogik, 2.a ed., Weinheim und München, Juventa Verlag,
_, 1995, “Bildsamkeit und Bestimmung. Zur Fragestellung und Ansatz nicht-afirmativer Bildungstheorie”, en: Studien zur Theorie der Erziehung und Bildung. Pädagogik als Wissenschaft, Handlungstheorie und Reformpraxis, Band 2, Weinheim und München, Juventa Verlag, (este artículo apareció originalmente en: Neue Sammlung, núm. 28, 1988, pp. 460-473. Fue traducido al español como: “La capacidad formativa y la determinación del ser humano. Sobre la pregunta y planteo de una teoría de la formación no-afirmativa”, en: Educación, Tübingen, vol. 43, 1991, pp. 87-102).
_, 1996, Allgemeine Pädagogik. Eine systematischproblemgeschichtliche Einführung in die Grundstruktur pädagogischen Denkens und Handelns. Weinheim und München, Juventa Verlag, 3ra edición. Benner, Dietrich y Helmut Peukert, “Moralische Erziehung”, en: Dietrich Benner, Studien zur Theorie der Erziehung und Bildung. Pädagogik als Wissenschaft, Handlungstheorie und Reformpraxis, Band 2. Weinheim und München, 1995 (este artículo apareció originalmente
en: Enzyklopädie Erziehungswissenschaft, tomo 1, Stuttgart, 1983, pp. 394-402).
Fichte, Johann Gottlieb, 1976, Die Bestimmung ses Menschen. Über die Würde des Menschen, Leipzig, Reclam Verlag.
_, 1999, Doctrina de la ciencia, Madrid, Akal.
Freud, Sigmund, 1983, El yo y el ello y otros escritos de metapsicología, Madrid, Alianza.
Herbart, Johann Friedrich, 1935a, Bosquejo para un curso de pedagogía, Madrid, Ed. la Lectura, Espasa-Calpe.
_, 1935b, Pedagogía general derivada del fin de la educación, Madrid, Ed. la Lectura, Espasa-Calpe.
, Lehrbuch zur Psychologie, Amsterdam, E. J. Bonset,
_, 1968a, Kleine pädagogische Schriften, tomo 2, revisada por A. Brückmann, Paderborn, Ferdinand Schöningh.
_, 1968b, Psychologie als Wissenschaft, neu gegründet auf Erfahrung, Metaphysik und Mathematik. Erster, syntetischer Theil; Zweiter, analytischer Theil, 2 tomos, Amsterdam, E. J. Bonset.
_, 1984, Umriss pädagogischer Vorlesungen, tomo 1, revisada por J. Esterhues, Paderborn, Schöningh.
_, 1986, Systematische Pädagogik, introducida, escogida e interpretada por D. Benner, Stuttgart, Klett-Cotta,
_, 1993, Lehrbuch zur Einleitung in die Philosophie, Hamburg, Meiner Verlag.
Kant, Inmanuel, 1967, Fundamentación de la metafísica de las costumbres, Madrid, Espasa-Calpe.
_, 1983, Pedagogía, Madrid, Akal.
_, 1993, Crítica de la razón pura, traducción por Pedro Ribas, Madrid, Alfaguara.
Oelkers, Jürgen, 1992, Pädagogische Ethik. Eine Einführung in Probleme, Paradoxien und Perspektiven, Weinheim und München, Juventa Verlag.
Pestalozzi, Johann Heinrich, 2001, La velada de un solitario y otros escritos, Barcelona, Herder.
Runge Peña, Andrés Klaus, 2008, “Las dimensiones de la intuición y del arte de la intuición en Johann Heinrich Pestalozzi: acercamientos antropológicopedagógicos”, Revista Pedagogía y Saberes, núm. 28, primer semestre, pp. 43-52.
Schelling, Friedrich Wilhelm Joseph, 1979, System des transzendentalen Idealismus, Leipzig, Reclam Verlag.
_, 2004, Del yo como principio de la filosofía o sobre lo incondicionado en el saber humano, Madrid, Trotta.
Schiller, Friedrich, 1990, Kallias. Cartas sobre la educación estética del hombre, estudio introductorio de J.Feijóo, traducción y notas de J. Feijóo y J. Seca, edición bilingüe, Barcelona, Anthropos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional