The scenes of everyday a esthetics: an inquiry into the state of affairs
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.16115Keywords:
everyday aesthetics, parkour, prosaic, glance, literature, art education, hermeneutics as a philosophy of lifeAbstract
This article discusses the status of the concept of everyday aesthetics. Based on an examination of several research projects during a fifteen-year period, this study showsdiverse cultural backgrounds in which everyday aesthetics has been studied. This work reveals the various categories and theoretical perspectives underpinning approaches to daily life in its aesthetic dimension.
Downloads
References
Ameel, Lieven y Tani, Sirpa (2011). «Everyday Aesthetics in Action: Parkour Eyes and the Beauty of Concrete Walls». En: Emotion, Space and Society, Vol. 5, N.o 3, agosto, pp. 164-173.
Aristóteles (1982). Poética. Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Augé, Marc (2000). Los no lugares: espacios del anonimato. Madrid: Gedisa.
Bal, Mieke (2005). «Food, Form, and Visibility: Glub and the Aesthetics of Everyday Life». En: Postcolonial Studies, Vol. 8, N.o 1, pp. 51-73.
Bois, Yve-Alain y KrauSS, Rosalind E. (1997). Formless: A User Guide. Nueva York: Zone Books.
Bloom, Harold (2011). Anatomía de la influencia. La literatura como modo de vida. Madrid: Taurus.
Brady, Emily (2005). «Sniffing and Savoring: The Aesthetics of Smells and Tastes». En: LiGht, Andrew y Smith, Jonathan M. (Eds.). The Aesthetics of Everyday Life, pp. 177-193. Nueva York: Columbia University Press.
carlson, Allen (2005). «What’s the Correct Curriculum for Landscape?» En LiGht, Andrew y SMith, Jonathan M. (Eds.). The Aesthetics of Everyday Life,pp. 92-108. Nueva York: Columbia University Press.
Castrillón, Silvia (Trad.a) (2010). «Máximas impertinentes». En: LeMe Britto, Luiz Percival. Inquietudes y desacuerdos: la lectura más allá de lo obvio. Bogotá: Asolectura.
Certeau, Michel de (2007). La invención de lo cotidiano I: artes de hacer. México D.F.: Universidad Iberoamericana.
Certeau, Michel de (2007). La invención de lo cotidiano I: artes de hacer. México D.F.: Universidad Iberoamericana.
Danto, Arthur C. (2002). La transfiguración del lugar común: una filosofía del arte. Barcelona: Paidós.
Dewey, John (2008). El arte como experiencia. Barcelona: Paidós.
Duncum, Paul (1999). «A Case for an Art Education of Everyday Aesthetic Experiences». En: Studies in Art Education, Vol. 40, N.o 4, pp. 295-311.
Eagleton, Terry (1994). Una introducción a la teoría literaria. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Eco, Umberto (2000). «La literatura, pasión que cambia la realidad». En: La Nación. Cf. http://www.lanacion.com.ar/215999-la-literatura-pasion-que-cambia-la-realidad. Fecha de consulta: 20 de septiembre.
Evans, Robert C., Little, Anne C. y Wiedemann, Barbara (1997). Short Fiction: A Critical Companion. West Cornwall: Locust Hill Press.
Felski, Rita (2008). «Everyday Aesthetics». En: Minnesota Review , N.os 71-72, pp. 171-179.
Gabilondo, Ángel (2006). «Introducción: Leer arte». En: Gadamer, Hans-Georg. Estética y hermenéutica, pp. 11-45. Madrid: Tecnos.
Gadamer, Hans-Georg (2007). Verdad y método. Salamanca: Sígueme.
Goffman, Irving (1981). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.
González Agudelo, Elvia María (2012a). «Entre la abducción y la hermenéutica o sobre una hipótesis que generará una cosa por crear». Manuscrito presentado el 19 de abril. Seminario Complementario. Medellín: Universidad de Antioquia.
González Agudelo, Elvia María (2012b). «Un he-cho que nos sorprende o una vivencia: he ahí la experiencia hermenéutica» Manuscrito presentado el 12 de mayo. Seminario Complementario. Medellín: Universidad de Antioquia.
González Agudelo, Elvia María (2012c). «Sobre el estado de la cuestión». Manuscrito prestando el 10 de junio. Seminario Complementario. Medellín: Universidad de Antioquia.
GracyK, Theodore (2008). «Everyday Aesthetics: Prosaics, the Play of Culture and Social Identities». En: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 66, N.o 4, pp. 422-424.
HaapaLa, Arto (2005). «On the Aesthetics of Everyday: Familiarity, Strangeness and the Meaning of Place». En Light, Andrew y Smith, Jonathan M. (Eds.). The Aesthetics of Everyday Life, pp. 39-55. Nueva York: Columbia University Press.
Huizinga, Johan (1943). Homo ludens: el juego y la cultura. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.
Usserl, Edmund (1991). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología transcendental: una introducción a la filosofía fenomenológica. Madrid: Crítica.
Irvin, Sherri (2008). «Scratching an Itch». En: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 66, N.o 1, pp. 25-35.
Irvin, Sherri (2009). «Aesthetics of the Everyday». En: DavieS, Stephen et ál. A Companion to Aesthetics, pp. 136-139. 2.a ed. Chichester: Weley Blackwell.
Leddy, Tom (2005). «The nature of eveyday aesthetics». En Light, Andrew y Smith, Jonathan (Eds.). The Aesthetics of Everyday Life, pp. 3-22. Nueva York: Columbia University Press.
Lefebvre, Henri (1972). La vida cotidiana en el mundo moderno. Madrid: Alianza.
Leme Britto, Luiz Percival (2010). Inquietudes y desacuerdos: la lectura más allá de lo obvio. Bogotá: Asolectura.
Light, Andrew y Smith, Jonathan M. (Eds.) (2005). The Aesthetics of Everyday Life. Nueva York: Columbia University Press.
Mandoki, Katya (2006a). Estética cotidiana y los juegos de la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.
Mandoki, Katya (2006b). Prácticas estéticas e identidades sociales. Buenos Aires: Siglo XXI.
Mandoki, Katya (2008). La construcción estética del Estado y de la identidad nacional. Buenos Aires: Siglo XXI.
Nussbaum, Martha (1997). Justicia poética. Barcelona: Andrés Bello.
Plebe, Armando (1993). Proceso a la estética. Valencia: Guada.
Purdy, James (1984). On Glory’s Course. Londres: Peter Owen.
Renne, Elisha P. y Usman, Dakyes S. (1999). «Bicycle Decoration and Everyday Aesthetics in Northern Nigeria». En: African Arts, Vol. 32, N.o 2, pp. 46-51. Michigan: University of Michigan.
Saito, Yuriko (2001). «Everyday Aesthetics». En: Philosophy and Literature, Vol. 25, N.o 1, pp. 87-95.
Saito, Yuriko (2005). «The Aesthetics of Weather». En: Light, Andrew y Smith, Jonathan M. (Eds.). The Aesthetics of Everyday Life, pp. 156-176. Nueva York: Columbia University Press.
Saito, Yuriko (2010). «Future Directions for Enviromental Aesthetics». En: Enviromental Values, N.o19, pp. 373-391.
Singer, Alan (2003). Aesthetic Reason: Artworks and the Deliverative Ethos. University.
SilverMan, Kaja (1996). The Treshold of the Visible World. Nueva York: Routledge y Park: The Pensylvania State University Press.
StokrocKi, Mary (2001). «Go to the Mall and Get it All: Adolescent’s Aesthetic Values in the Shopping Mall». En: Art Education, Vol. 54, N.o 2, pp. 18-23.
Todorov, Tzvetan (2009). La literatura en peligro. Barcelona: Círculo de lectores.
Vargas Llosa, Mario (2012). La civilización del espectáculo. Bogotá: Alfaguara.
welsh, Wolfang (2005). «Sport Viewed Aesthetically, and Even As Art». En: Light, Andrew y Smith, Jonathan M. (Eds.). The Aesthetics of Everyday Life, pp. 135-155. Nueva York: Columbia University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.