Geography education and school geography in daily school work
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.26822Keywords:
geographical education, school geography, daily school workAbstract
The purpose of this article is to analyze contemporary geography education, as well as the educational role of school geography. It considers the historical reality of the beginnings of the new millennium and the concerns for the limited educational impact to counteract the indiscriminate use of territory and the problems arising from spatial organization. Descriptive geographical education is currently implemented in classrooms, limited to the transmission of geographical concepts and notions. This situation led to a literature review and to proposals on Geographical Education and school geography, Geographical Education and educational change in school geography, and Geographical Education in renewing school geography. The article concludes that Geographical Education should facilitate school geography and the explanation of geography community situations, reducing the resistance to innovative change and facilitating geographic education in agreement with the needs of today’s society.
Downloads
References
ASOCIACIÓN DE GEÓGRAFOS ESPAÑOLES (2005). Declaración Internacional sobre Educación Geográfica para la diversidad cultural. Disponible: www.age-geografia.es. [Consulta 12 de julio 2014]
BUITRAGO B., O. (2005). La educación geográfica para un mundo en constante cambio. Biblio 3W, Revista bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. Vol. X, Nº 561. 25 de enero de 2005. Barcelona: España: Universidad de Barcelona.
BURK, I. (1981). Filosofía. Caracas: Ediciones Insula.
CLAUDINO, S. (2009). Ensino de Geografía en Portugal. Recuperado en: http://www.geoforo.com/.
CLAVAL, P. (1992). La Géographie d’aujourd’hui: comment l’enseigner. Revist L’information Géographique Nº 56, p. 71-82.
CORNIELES, E. (2005). Educación en la globalización. Diario Panorama (2005, Noviembre, 15). p. 1-4.
DACHARY, A. C. (2008). Ciencia: Entre la simplificación y el temor. Noticias del CEHU. Disponi-ble: www.nceh@centrohumboldt.org.ar. [Consulta 15 septiembre 2014].
GONZÁLEZ F., J. C. y Ojeda R., J. F. (2005). Reflexiones previas a la redacción de un proyecto docente universitario en ciencias sociales. Biblio 3W, Revista bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, Vol. X, Nº 618, 05 de diciembre de 2005. Disponible: http://www.ub.es/geocrit/b3w-618.htm. [Consulta: 22 de julio 2014].
GUREVICH, R. (2006). Territorios contemporáneos. Una decisión para la enseñanza de la geografía. Revista Párrafos Geográficos, Volumen 5 Nº 1, 74-85.
HOLLMAN, V. C. (2008). La globalización en la geografía escolar: Continuidades y rupturas en la construcción geográfica de un contenido. Revista Biblio 3W Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. Universidad de Barcelona Vol. XIII, Nº 803, 25 de noviembre de 2008.
PÉREZ LUNA, E. (2001). Enseñanza y cultura escolar. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales Nº 6, p.103-114.
PÉREZ-ESCLARÍN, A. (2009). Educar en valores. Caracas: Fe y Alegría.
QUINQUER, D. (2001). El desarrollo de habilidades lingüísticas en el aprendizaje de las ciencias sociales. Revista Iber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia Nº 28, p. 9-40.
RODRÍGUEZ DOMENECH, M. Á. (2008). Una enseñanza nueva en una cultura nueva. El caso de la geografía en el Bachillerato. Actas del X Coloquio Internacional de Geocritica. Universidad de Barcelona, Barcelona (España), del 26 al 30 de mayo de 2008.
SANTIAGO RIVERA, J. A. (2011). El escenario global, la enseñanza geográfica y las concepciones de los educadores de geografía. Revista Paramillo. Universidad Católica del Táchira. Nº 26. p. 09-30.
SANTIAGO RIVERA, J. A. (2012). Reflexiones de estudiantes de geografía y ciencias de la tierra sobre la geografía escolar. Revista Encuentro Educacional. Universidad del Zulia. Vol. 19 (2). Mayo-agosto 2012. P. 283-296.
SOUTO GONZÁLEZ, X. M. (1999). Los retos de la Educación Geográfica en las enseñanzas básicas. Revista Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. Universidad de Barcelona Nº 142, 5 de marzo de 1999.
VIDELA, G. (2008). Geografías, geógrafos y Geografía. Noticias del CEDU. Disponible: nchu@centrohumbolt.org.ar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.