Geography education and school geography in daily school work

Authors

  • José Armando Santiago Rivera University of the Andes

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.26822

Keywords:

geographical education, school geography, daily school work

Abstract

The purpose of this article is to analyze contemporary geography education, as well as the educational role of school geography. It considers the historical reality of the beginnings of the new millennium and the concerns for the limited educational impact to counteract the indiscriminate use of territory and the problems arising from spatial organization. Descriptive geographical education is currently implemented in classrooms, limited to the transmission of geographical concepts and notions. This situation led to a literature review and to proposals on Geographical Education and school geography, Geographical Education and educational change in school geography, and Geographical Education in renewing school geography. The article concludes that Geographical Education should facilitate school geography and the explanation of geography community situations, reducing the resistance to innovative change and facilitating geographic education in agreement with the needs of today’s society.

|Abstract
= 567 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 176 veces|

Downloads

Author Biography

José Armando Santiago Rivera, University of the Andes

Full-time Ordinary Lecturer at the Universidad de Los Andes (1979). He is a graduate of the Pedagogical Institute of Caracas (Professor in Geography and History (1970), University of Los Andes, (Graduate in Education. Specialisation: Geography (1981). Master of Education. Specialisation: University Teaching (1985), Barquisimeto Pedagogical Institute and Master in Agricultural Education Rafael Urdaneta University (1989). PhD in Education Sciences from Santa María University (2003). Postdoc Program in Latin American Education (UPEL, 2013). He is a teacher attached to the Department of Pedagogy of the University of the Andes-Táchira (1979), Area of Teacher Training. Develops as a Line of Research the Teaching of Geography in Daily School Work. He is an Active Researcher at the University of Los Andes (1995). Member of the Geo-didactic Research Center of Venezuela (1973) and the Research Group on Theory and Didactics of Social Sciences (ULA) (1997). His publications are in http://servidor-opsu.tach.ula.ve/profeso/sant_arm/index.ht

References

ASOCIACIÓN DE GEÓGRAFOS ESPAÑOLES (2005). Declaración Internacional sobre Educación Geográfica para la diversidad cultural. Disponible: www.age-geografia.es. [Consulta 12 de julio 2014]

BUITRAGO B., O. (2005). La educación geográfica para un mundo en constante cambio. Biblio 3W, Revista bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. Vol. X, Nº 561. 25 de enero de 2005. Barcelona: España: Universidad de Barcelona.

BURK, I. (1981). Filosofía. Caracas: Ediciones Insula.

CLAUDINO, S. (2009). Ensino de Geografía en Portugal. Recuperado en: http://www.geoforo.com/.

CLAVAL, P. (1992). La Géographie d’aujourd’hui: comment l’enseigner. Revist L’information Géographique Nº 56, p. 71-82.

CORNIELES, E. (2005). Educación en la globalización. Diario Panorama (2005, Noviembre, 15). p. 1-4.

DACHARY, A. C. (2008). Ciencia: Entre la simplificación y el temor. Noticias del CEHU. Disponi-ble: www.nceh@centrohumboldt.org.ar. [Consulta 15 septiembre 2014].

GONZÁLEZ F., J. C. y Ojeda R., J. F. (2005). Reflexiones previas a la redacción de un proyecto docente universitario en ciencias sociales. Biblio 3W, Revista bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, Vol. X, Nº 618, 05 de diciembre de 2005. Disponible: http://www.ub.es/geocrit/b3w-618.htm. [Consulta: 22 de julio 2014].

GUREVICH, R. (2006). Territorios contemporáneos. Una decisión para la enseñanza de la geografía. Revista Párrafos Geográficos, Volumen 5 Nº 1, 74-85.

HOLLMAN, V. C. (2008). La globalización en la geografía escolar: Continuidades y rupturas en la construcción geográfica de un contenido. Revista Biblio 3W Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. Universidad de Barcelona Vol. XIII, Nº 803, 25 de noviembre de 2008.

PÉREZ LUNA, E. (2001). Enseñanza y cultura escolar. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales Nº 6, p.103-114.

PÉREZ-ESCLARÍN, A. (2009). Educar en valores. Caracas: Fe y Alegría.

QUINQUER, D. (2001). El desarrollo de habilidades lingüísticas en el aprendizaje de las ciencias sociales. Revista Iber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia Nº 28, p. 9-40.

RODRÍGUEZ DOMENECH, M. Á. (2008). Una enseñanza nueva en una cultura nueva. El caso de la geografía en el Bachillerato. Actas del X Coloquio Internacional de Geocritica. Universidad de Barcelona, Barcelona (España), del 26 al 30 de mayo de 2008.

SANTIAGO RIVERA, J. A. (2011). El escenario global, la enseñanza geográfica y las concepciones de los educadores de geografía. Revista Paramillo. Universidad Católica del Táchira. Nº 26. p. 09-30.

SANTIAGO RIVERA, J. A. (2012). Reflexiones de estudiantes de geografía y ciencias de la tierra sobre la geografía escolar. Revista Encuentro Educacional. Universidad del Zulia. Vol. 19 (2). Mayo-agosto 2012. P. 283-296.

SOUTO GONZÁLEZ, X. M. (1999). Los retos de la Educación Geográfica en las enseñanzas básicas. Revista Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. Universidad de Barcelona Nº 142, 5 de marzo de 1999.

VIDELA, G. (2008). Geografías, geógrafos y Geografía. Noticias del CEDU. Disponible: nchu@centrohumbolt.org.ar.

Published

2016-05-26

How to Cite

Santiago Rivera, J. A. (2016). Geography education and school geography in daily school work . Uni-Pluriversidad, 15(2), 49–60. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.26822

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS